Vi ska fälla 10-20 tallar som ska bli ved, de är 30-40 cm i diameter.
- Jag funderar på om de kommer suga upp en massa vatten om vi fäller dom i maj då snön förhoppningsvis är borta?
- Är det bättre att fälla nu för att låta dom ligga till april/maj då man kommer fram och kan kapa upp dom? Ska jag kanske även låta bli att kvista för att det ska bli som "syrfällning" att barren suger ur fukten när de ändå ligger där?

Syrafällning gäller främst för lövträd. Tall är inga större problem att ta ner nu då dom inte kommer att dra åt sig nämvärt på den tiden. Utan ta du det när du har tid.

Vi har ett tallplantage och fäller i Feb.
Det börjar sugas upp vatten i träden (framför allt lövträd) betydligt tidigare än du tror att våren börjar, d.v.s. redan innan snön försvinner.

Ripa upp barken så mycket du bara orkar den håller kvar fukten!

Det är bara att inse att produktionsbolagen försöker få in pengar på alla delar av produktionen. Om någon säger att en målarfärg är lättarbetad så kan du vara säker på att någon betalat för detta.

Majgårdarna
lundq skrev:
Det är bara att inse att produktionsbolagen försöker få in pengar på alla delar av produktionen. Om någon säger att en målarfärg är lättarbetad så kan du vara säker på att någon betalat för detta.
:(:D

• Gilla
lundq
  • Laddar…
Kommer inte ens ihåg vilken tråd som mitt svar hör till...men det förefaller handla om produktplacering. Tror jag. Inte om ved i alla fall. Den bjussar jag på.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.