7 644 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
När fälls tallar som ska bli ved bäst?
Vi ska fälla 10-20 tallar som ska bli ved, de är 30-40 cm i diameter.
- Jag funderar på om de kommer suga upp en massa vatten om vi fäller dom i maj då snön förhoppningsvis är borta?
- Är det bättre att fälla nu för att låta dom ligga till april/maj då man kommer fram och kan kapa upp dom? Ska jag kanske även låta bli att kvista för att det ska bli som "syrfällning" att barren suger ur fukten när de ändå ligger där?
- Jag funderar på om de kommer suga upp en massa vatten om vi fäller dom i maj då snön förhoppningsvis är borta?
- Är det bättre att fälla nu för att låta dom ligga till april/maj då man kommer fram och kan kapa upp dom? Ska jag kanske även låta bli att kvista för att det ska bli som "syrfällning" att barren suger ur fukten när de ändå ligger där?
låter helt klart bäst att hugga ner dom nu som jag har hört.
men för att vara "säker" så kollade jag vad google hadde att erbjuda.
hittade denna sida http://www.lerum.se/upload/Invånarservice/Bygga & bo/Att hugga, torka och elda ved.pdf
men för att vara "säker" så kollade jag vad google hadde att erbjuda.
hittade denna sida http://www.lerum.se/upload/Invånarservice/Bygga & bo/Att hugga, torka och elda ved.pdf
Klicka här för att svara