25 319 läst ·
35 svar
25k läst
35 svar
Ska jag ta bort täljstenen som ligger ovanpå vår kamin?
Men din kamin är inte konstruerad för det du önskar utan ska fungera precis som du beskriver. En kamin som snabbt ska avge värme och ger det vid kontinuerlig eldning, men har ingen lagringsförmåga.Matstj skrev:Jag skulle delvis hålla med dig. Vår spis har oxå såna luckor. Det hjälper mycket i början att värma rummet. Det fläktar ordentlig med full fart. Men efter 1/ 1,5 timme då blir det förmycket fläktande. Man skulle vilja stänga av det på nåt sätt för att lagra värme i kakel plattorna istället. Men som sagt de första timmarna är väldigt skönt att ha dem.
[bild]
En murad spis med insats ger inte värme lika snabbt som din kamin däremot lagrar den värme i stenmaterialet och kan avge värmen efter du slutat elda.
Tegel är utmärkt att lagra värme i. Problemet är att det är så stora luftspalter mellan insatsen och teglet att den mesta värmen sprids direkt ut i rummet utan att lagras i teglet. Att en kakelugn är bättre på att lagra värme är givetvis ingen smaksak, men om öppna spisen med insats är bra nog är en smaksak.AndersS skrev:
Var och en får välja efter egna förutsättningar och egen plånbok.AndersS skrev:
Hela min dialog utgår från ts befintliga spis och om täljstenen hade någon effekt, där ts även fick förslaget om att ta upp en hål för luftcirkulation för att förbättra verkningsgrad vid eldande och bättre luftspridning. Att det sedan finns effektivare värmekällare är något helt annat.
Som djävulens advokat avslutar min jag dialog i den här tråden med att citera och byta ut två ord
"Att en vedpanna med acktankar är bättre på att lagra värme är givetvis ingen smaksak, men om kakelugnen är bra nog är en smaksak."
Som djävulens advokat avslutar min jag dialog i den här tråden med att citera och byta ut två ord
"Att en vedpanna med acktankar är bättre på att lagra värme är givetvis ingen smaksak, men om kakelugnen är bra nog är en smaksak."
Jag kan inte se att det ändrar innebörden. Jag instämmer till fullo.AndersS skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu är det så finulligt att om jag inte vill att luften ska cirkulera så kan jag vrida på en liten ratt så att det blir tätt igenAvemo skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden