Frågade massa saker i en ennan tråd utan svar men jag har efter lite efterforskningar hittat en eventuell flaskhals.
Min kamin har ett 150rör från toppen som går in i murstocken. Röret har en stor "mjuk" 90 graders böj och går vinkelrätt in i murstocken. Därefter blir det en 90graders "skarp" böj för röken när den ska gå vidare upp i kanalen.
JAg fick svar från ett företag som säljer rökgasfläktar att ja behövde ha ett stort as till fläkt (för 11000kr), 350kbm/h pga att ja hade två 90 gradersböjjar. Den första kan jag ju inte göra så mycket åt och den bör ju heller inte vara flaskhalsen då denna böj är mjuk.
KAn jag däremot göra något med murstockens böj? Finns det stosar att mura in som är lite böjda? Skulle detta göra stor skillnad tro?
Min kamin har ett 150rör från toppen som går in i murstocken. Röret har en stor "mjuk" 90 graders böj och går vinkelrätt in i murstocken. Därefter blir det en 90graders "skarp" böj för röken när den ska gå vidare upp i kanalen.
JAg fick svar från ett företag som säljer rökgasfläktar att ja behövde ha ett stort as till fläkt (för 11000kr), 350kbm/h pga att ja hade två 90 gradersböjjar. Den första kan jag ju inte göra så mycket åt och den bör ju heller inte vara flaskhalsen då denna böj är mjuk.
KAn jag däremot göra något med murstockens böj? Finns det stosar att mura in som är lite böjda? Skulle detta göra stor skillnad tro?
Nä det är skummt... JAg har bara problem när jag lägger in ny ved, då ryker det in och yr in lite aska.
Jag fyllde i ett formulär med mått på murstock (6 meter, varav 1 meter över nock), kanal 125x150mm TVÅ 90 graders böjar, 11kW kamin och svaret blev att ja behövde denna fläkt pga att jag har två 90 gradersböjar men vem har inte det??
SÅ om nu 90 gradersböjarna är så illa så tänkte ja att det kanske blir natt å dag ifall jag gör om den skarpa böjen i murstocken??
Jag fyllde i ett formulär med mått på murstock (6 meter, varav 1 meter över nock), kanal 125x150mm TVÅ 90 graders böjar, 11kW kamin och svaret blev att ja behövde denna fläkt pga att jag har två 90 gradersböjar men vem har inte det??
SÅ om nu 90 gradersböjarna är så illa så tänkte ja att det kanske blir natt å dag ifall jag gör om den skarpa böjen i murstocken??
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gammalt eldarknep är att innan man tänder brasan, tända på en hoprullad tidningssida och stoppa in i rökgången, för att den värmen från tidningen då går uppåt genom skorstenen och "locket" av stillastående luft försvinner.
Nu verkar det som att draget i skorstenen inte är tillräckligt för dig, även då du eldar men "ballerina" eller "bollkalle" uppe på skorstenen, borde avhjälpa det problemet till betydligt lägre pris och du slipper dra el.
http://www.swedflexab.com/produkter/tillbehor/ballerina
http://www.swedflexab.com/produkter/tillbehor/bollkalle-rotating-cap
Nu verkar det som att draget i skorstenen inte är tillräckligt för dig, även då du eldar men "ballerina" eller "bollkalle" uppe på skorstenen, borde avhjälpa det problemet till betydligt lägre pris och du slipper dra el.
http://www.swedflexab.com/produkter/tillbehor/ballerina
http://www.swedflexab.com/produkter/tillbehor/bollkalle-rotating-cap
Nu när det periodvis är varmare ute än inne samt fuktigt i luften kan det vara problem att få drag i vilken skorsten som helst. Gör som thomas33 föreslagit, dra in några sidor tidningar i skorstenen och fjutta på, låt den "bränna väg" för röken från din kamin. Detta ska göras omedelbart innan du tänder din kamin, alltså ha kaminen laddad och klar för tändning.
En rökgasfläkt för 11.000 kr verkar ju helt galet.
En rökgasfläkt för 11.000 kr verkar ju helt galet.
Köpte en högtemp fläkt på ebay för 750kr bild 1 visar första försöket. Blev bättre men efter att ha bockat en plåt så va problemet borta!! Startar bara vid ilägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ursäkta att jag frågar men...
Är du helt säker på att du eldar med torr ved?
Jag tycker du ska prova med att leta fram lite ved som du vet är snus torr (och proveldar) om du inte redan gjort det? Innan du gör något med den befintliga kaminen.
Bara för att du köpt veden av en gubbe som säger att den är torr så är det inte säkert att den är det.
Är du helt säker på att du eldar med torr ved?
Jag tycker du ska prova med att leta fram lite ved som du vet är snus torr (och proveldar) om du inte redan gjort det? Innan du gör något med den befintliga kaminen.
Bara för att du köpt veden av en gubbe som säger att den är torr så är det inte säkert att den är det.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Om du har en tegel skorsten så ska du innan du gör något annat prova med att förlänga rökröret i toppen på skorstenen med 30-50 cm med en bit rör eller liknade.
Om rökröret slutar direkt i toppen på skorstenen kan den platta översidan på skorstenen skapa turbulens som gör draget sämre.
Om rökröret slutar direkt i toppen på skorstenen kan den platta översidan på skorstenen skapa turbulens som gör draget sämre.