Den känner av ljus, du kan ju börja med att borra upp det ena hålet (samma sida som fotocellen sitter på). Det är ganska noga att den sitter rakt i hålet. Vill du ha en ny så skicka ett PM med din adress, observera att benen är har olika längd när du byter.

/danso
 
A
Hade tyvärr redan beställt fotosensorn men tack för erbjudandet!

Ska prova borra upp hålen om det inte blir bättre.
 
A
Ska göra en liten uppdatering såhär 1,5 år senare, kan ju finnas fler som har olyckliga kombinationer av panna/brännare och som får försöka klara sig med det som finns tillbuds.
Jag har alltså kvar Balticen och den funkar faktiskt helt ok. Gjorde som nån i tråden skrev och borrade upp hålen för sensorn och har pillat lite på justeringarna och den gick hela förra vintern utan missöden. Slangen mellan matarskruven och brännaren hade för tvär böj så den kunde lägga av pga att pelletsen fastnade i den men det har funkat bra efter att jag kortade av den ca 7cm.
Gjorde av med 5 pallar ifjol, ca 1-1,5 säckar per dag förutom när det var riktigt kallt, då gick det åt 2 säckar/dag.
Tidigare ägare har plockat ur alla turbulatorer eftersom de hade så mycket driftstörningar och jag har haft annat för mig under året så jag har inte tänkt på pannan förrän nu, så härom dagen satte jag in en rökgasmätare och det var ju högt såklart, runt 300C.
Kapade till remsor av takplåt (man tager vad man haver) som jag stoppade i rökrören och nu ligger den på ca 215C och vattentemperaturen ökar dubbelt så fort jämfört med öppna rör så pannan tar tillvara värmen mycket bättre än tidigare, vilken skräll :rolleyes:
Inga driftstörningar efter att jag satte i mina "turbulatorer" så jag misstänker att de hade tagits bort helt i onödan, istället för att lägga lite tid på att få till brännaren.
Jag tror att 215 grader är helt ok ändå, körde på rätt hög effekt när jag mätte, pannan var inte nysotad och skorstenen är säkert 10-12m hög. Ska klättra upp på taket nån dag och kolla tempen där.

Så det finns hopp även om man har en dålig panna, det kräver lite pyssel att få det att lira så bra som möjligt, men har man inte möjlighet att byta panna så...

En allmän fråga om pellets:
Finns det nån vits med att köra på så låg effekt som möjligt, alltså i princip borde man kunna dra ner den så att den går nästan konstant på vintern, för att slippa alla start och stopp? Eller ska man brassa på för att värma upp vattnet fort och få korta gångtider på brännaren?
 
  • Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
A
Sotade ur pannan och sänkte rökgastemperaturen till ca 170, trodde inte att det skulle bli så stor skillnad.

Ska köpa en rökgastermometer som jag kan ha fast installerad, just nu har jag mätt med en multimeter med temp-sensor som jag har matat igenom ett tunt böjt rör till rätt position via dragbegränsaren. Jag har fått fippla lite för att hitta det varmaste stället, skiljer otroligt mycket om sensorn hamnar nära ytterkant på röret!
 
Långa gångtider är bäst pga du nöter inte på tändelementet och pannan hinner ta vara på energin om du inte blåser på för hårt.

Sen om du har en brännare som ger startdos så tjänar du lite pellets på att slippa starter och så blir det lite mindre aska om du får färre startdoser.


Jag märker lite skillnad på förbrukning när jag kör på lägre effekt, får tokvarma rökgaser och en massa start och stopp när jag kliver över 14kw. Kör idag på 9kw med en pellx
 
A
Fortsätter i den här tråden så är hela mitt uppvärmningssystem samlat i en tråd.

Pannan funkar bra, turbulatorerna har sänkt pelletsförbrukningen märkbart, något kilo per dag kanske.

Nu har jag börjat fundera på nästa steg, i dagsläget har vi bara en plattvärmeväxlare i pannan och eftersom vi på sommaren inte eldar utan kör bara med elpatronen så funderar jag på om det är dumt att sätta en varmvattenberedare i serie efter pannan?
Vi har även badkar och det räcker inte värmeväxlaren till om man inte tappar upp det riktigt sakta, så en beredare skulle hjälpa även där, i dagsläget använder vi inte badkaret alls.

Med VVB efter pannan kommer ju vattnet inne i pannan att vara kallt och stå still tills vi börjar elda med pellets igen, gör det nåt? Kommer inte att tömma pannan för då töms väl elementen också.

Elpatronen i pannan kan jag ju använda även när jag kör VVB under sommaren om det är bättre så, men jag inbillar mig att det blir onödiga förluster att köra elpatronen i pannan (som vi gjort hitills) bara för att få tappvarmvatten via växlaren.
 
A
Har lite funderingar igen.

Tittade på fotocell-värdet medans brännaren gick på max och såg att den dippade ner ordentligt när det matades på ny pellets, höjde då fläkten och då höll sig fotovärdet på 1000 för det mesta, lite sjönk det ju vid matning men klättrade upp igen innan nästa dos. Ibland kom det en större laddning och då sjönk det ju mer såklart, det är lite svajig matning har jag märkt men inget som har gett några driftproblem.

Tänker jag fel om jag anser att man kan ställa in fläkthastigheten hyfsat optimalt genom att titta på fotovärdet? I förhållande till matningen alltså.
Tänker att om det sjunker ner till 3-400 hela tiden så hinner den väl inte bränna ur pelletsen riktigt lika bra som när det är full fräs. Eller?

Har fått annan pellets i år av min leverantör och märkte att askan är lite ljusbrun istället för ljusgrå som den var med den gamla sorten så jag tror att det finns lite energi att hämta genom att pilla på inställningarna :p
 
A
Fortsätter i samma tråd så all info finns samlad.

Har funderat lite på hur jag ska få ut mer varmvatten till dusch och har varit inne på en liten acc-tank eller en vvb efter värmeväxlaren. Men nu slog det mig att värmeväxlaren kanske inte är bra nog och har 2 teorier:

1. Pannan är en oljepanna som är konverterad till pellets, kan det vara så att jag behöver en större/mindre plattvärmeväxlare för att få ut så mycket varmvatten som möjligt? Borde kunna räkna på det.
Brännaren tar ju en stund på sig att starta och om man då duschar så kan det bli lite svalt vatten innan den kommit igång.

2. Plattvärmeväxlaren kanske har tappat i effekt pga kalk, smuts osv?
Det kan jag ju mäta, vad är normal temperaturskillnad mellan inkommande (från pannan) och utgående vatten (tappvarmvatten) i växlaren?
Det finns en termostat på returen på växlaren men den går inte att ändra åt nåt håll, är det normalt?
 
A
Det står förresten såhär i pannans manual om varmvattenväxlaren:

"Temperaturbegränsaren är från fabrik låst och plomberad till 55 C för att förhindra kalkutfällning i varmvattenväxlaren"

Betyder det att den ska ge ut 55-gradigt vatten?
Har mätt så gott det går på röret ut från växlaren med en temp-givare på multimetern (anliggningstypen) och får ut 46-47C även om inkommande till växlaren är över 60C.
Men termostaten går som sagt inte att ändra, fattar inte riktigt vad det är som låser den, har ni några tips?

Det ser ut såhär:
 
  • Värmepannas varmvattenväxlare och termostat med isolering och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.