V
Vardon: En regel eller två med en skivbutik längs ner
3 svar · 872 läst
·
S
sinuslinus: Du kan tejpa mot aluminiumet (mot betongen är det nog svårt att tejps. och sen foga. Spraya på diskmedelsvatten och använd en fogpinne av silikon eller fingret för att komprimera fogen. Dra bort tejpen.
12 svar · 650 läst
·
marr3x
marr3x: Tack för svar och bilder! Grunden ser rejäl ut! Trevligt med kamin och inhägnade delen dessutom, bra inspiration där med.
5 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: [citat] Vilka av kraven för CE-märkning var inte uppfyllda?
10 svar · 8,5k läst
E
Erik Salhammar: [citat] Farsan har en monteringsplåt som passar mellan rutorna som han monterat kran mm på. Fanns i sortimentet och fästes i profilerna med bultar som sticks in och vrids om. Sätt dit ett litet handfat också när du ändå håller på!
5 svar · 977 läst
·
H
Hammar87: [citat] Okej.. Har massa tunna knivblad för mattkniv en, men dom är bara 10 cm långa dock. En svag kompressor finns, ska försöka att hitta något tunnt munstycke som kan fokusera luften i springan på yttersta glaset. Tack!
2 svar · 541 läst
·
Theodor Åqvist
Theodor Åqvist: [citat] Superstort tack för hjälpen!
4 svar · 381 läst
A
Akilleus: Bumpar denna tråd då jag själv är i samma funderingar. Hur gjorde du och hur blev slutresultatet? För min del är det växthus mot betongplatta dock. Mvh
20 svar · 9,9k läst
·
0
094441: [citat] Tack för svar! Uppskattat. Ser fint ut! Bra jobbat! Jag kommer troligtvis köra på alternativ 3, i din beskrivning, men duk endast mot mark. Tack för tydligt förklarade alternativ.
6 svar · 5,8k läst
·
Anna_H
Anna_H: Nyfiken: Blev det något med idéerna här?
21 svar · 13,4k läst
·
R
regelkonstruktion: Uppdatering.... Har varit i kontakt med butiken. Har fått en film till mig; [MEDIA=youtube]_ikY2qOU0BM[/MEDIA] På filmen kan jag se att jag monterat fönstret helt korrekt och att det alltså är konstruerat så att den nedre delen skjuts på plats och skruvas fast med handkraft. Detta innebär - som jag ser det - att den nedre delen med tiden kan komma att lossna, med följd att fönstret far
3 svar · 2,2k läst
·
H
Hanmeddetvitahuset: Hej forumet! Jag har snickrat ihop ett växthus hemma och tar beslut lite allt eftersom jag stöter på dom. Nu har jag kommit till att montera glas och har behöver input kring hur detta görs bäst. I de stående fönstren har jag monterat kvartslister som jag kommer att trycka glasen mot, men jag har inte bestämt hur jag gör med taket. Jag har lite olika alternativ som jag funderar på. 1.
0 svar · 586 läst
·
D
Dan Söderlund: [citat] Intressant! Frågan är om en luftvärmepump räcker...
7 svar · 483 läst
S
sinuslinus: Jag har 3000 liter regnvattentank till växthuset på 9 kvm och diverse odlingsland. Den brukar sina redan i maj om det inte är någon nederbörd (det brukar inte regna mycket på försommaren) och även senare under sommaren. Fyller då på med kranvatten…
5 svar · 854 läst
J
Jörgen Svensson7: Har någon köpt växthus ifrån lyxfönster och vad tyckte ni i sådana fall?
0 svar · 652 läst
M
masv12: Hej Tänkte köpa ett bruka inkl. sockel 6.1 kvm från skånska byggvaror. Funderar på hur man ska göra grunden, tänkte plintar men om man inte kommer ner till frost fritt vad kan man göra då? Bor i Värmland Tacksam för hjälp
0 svar · 475 läst
F
fribygg: [citat] Har du inte lerhaltig jord?
21 svar · 7,8k läst
·
Immobil
Immobil: Din Glasmästare kan säkert hjälpa dig.
27 svar · 16,7k läst
·
Oldboy
Oldboy: Aha, jag tänkte att plåtarna var till för att förhindra läckage runtom fönstren om de låg i liv med taket. Men, då är det för att fönstren ligger kant i kant.
4 svar · 934 läst
·
K
KlasJohansson: Hej! Jag tänkte köpa ett enkelt växthus från outl1 (ja, jag har hört att deras kundservice är kass). Jag tänkte köpa ett på 9,6 kvm (3,72 x 2,57 meter) med 4mm glas och kanalplast på taket. Växthuset kommer med en sockel (aluminium-zinkbelagd stålplåt). Jag ska bygga det på berg och tänkte ha trädäck som golv och någon decimeter utanför på varje sida, sen ska det även vara en
0 svar · 483 läst
·
M
Malin84: [citat] Ja, det där med att det bygger upp på spaden känns igen! Vi körde med bensindriven jordborr och vatten men fick ändå använda spett och gräva för hand delar av det.
6 svar · 737 läst
R
Ryobimannen: Nu kan jag själv svara: Var förbi Willab Garden igår. De sa att det är normalt. Glaslådorna packas för att motsvara flera olika konfigurationer på växthus. Så det är billigare att skicka med 4 skivor extra än att böka med flera olika lådor med glas.
1 svar · 725 läst
A
asaleo: Spinnkvalster som ofta drabbar gurkblad på sommaren ger inte den ljusa gröna färgen på bladen. Bladen ser oskadade ut de flesta. Spinnangrepp är mycket fulare. Det ser ut som om det skulle vara för lite kväve för plantan. Det ger ljusa blad.
3 svar · 970 läst
·
F
Freppa79: [citat] För ett mindre växthus så räcker det med 3-5mm, något beroende på hur stora mått ni tänker att skivorna skall ha var för sig. Det finns bra rekommendationer här just för plexiglas växthus samt jämförelser mellan tex vanligt glas och polykarbonat till växthus.
4 svar · 1,1k läst
T
tergo: kronlist i EPDM-gummi
1 svar · 723 läst
·
B
beniblasnok: Hej har murat upp en sockel med fasadtegen jag ska ställa ett orangeri på. Vad fäster jag bäst syllen med? Mvh Johan
0 svar · 486 läst
Promiscuos Monkey
Promiscuos Monkey: [citat] Lars Roth: Jag beställde kanalplast från Norhage. Efter 5 veckor har jag fortfarande inte fått något Det skall ha levererats till fel adress nu efter 5 veckor. Jättedåligt alltsamman. Otur bara?, kanske men varför skall du chansa, det finns ju många andra att handla ifrån .
1 svar · 1,2k läst
P
pette: [citat] Så länge det inte är Sten, utan bara allltså utstockad puts så skulle iallafall jag såga spår med spårfräs och alltså försänka. Det går ju att återställa ganska enkelt och du kommer ändå ha massa skruv/borrhåll och kanske lim/fogmassa på fasaden den dan du eventuellt tar bort växthuset. Har precis monterat ett vägg-växthus mot putsfasad och putsen är ju sällan helt
3 svar · 1,8k läst
·
Vidar Eonsuu
Vidar Eonsuu: [citat] Jag har nu paddat första lagret, det blev helt plant och fint enligt mig iaf, jag körde i det mönstret ungefär som du ser på bilden typ 6-8ggr. jag bytte såklart håll varje gång. Nu har jag fyllt upp ytterligare 10cm och dragit av det och ska padda imorgon, har du något bättre mönster och padda eller är det okej? Tanken från början var att köra i rader men jag märkte
2 svar · 812 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.