Kapsyl Kapsyl skrev:
Finns ett avsnitt i "It's not easy being green" , säsong 1 avsnitt 2 där de gör just det. De krossade en massa glasflaskor och sintrade skärvorna att ha som värmelagrande medium. Avsnittet finns på thepiratebay.org och även på youtube men då får du använda en VPN för BBC blockar det utanför storbrittannien.
En ovanlig dum ide. Även om glas har relativ hög specifik värmekapacitet så har krossat glas svårt att ta upp och avge värmen pga alla mellanrum mellan skärvorna. Kompakt järnskrot skulle vara mycket bättre.
Dessutom är det olagligt att gräva ned avfall. Skulle du någon gång sälja fastigheten måste du sanera först.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
En ovanlig dum ide. Även om glas har relativ hög specifik värmekapacitet så har krossat glas svårt att ta upp och avge värmen pga alla mellanrum mellan skärvorna. Kompakt järnskrot skulle vara mycket bättre.
Dessutom är det olagligt att gräva ned avfall. Skulle du någon gång sälja fastigheten måste du sanera först.
Har du sett avsnittet?

Om jag fattat det hela rätt har du grävt ett halvmeter djupt hål och fyllt det med makadam utan att ordna nått dränerings dike som regnvattnet kan rinna undan i, hur tänker du undvika att det samlas vatten under växthuset?

Efter gjutning av betongsulan blev det sommaruppehåll men med augustiregnet kommer murning.

Gjutning:
Det blev en 20cm bred 12cm hög sula under ytterväggarna.
Använde fina impregnerade 120x45 reglar till gjutningen och en tunn plastfilm för att dom inte skulle fastna i betongen (och för att hålla kvar fukt). Involverade släkt och familj så vi kunde vara 5 som aktivt blandade, fyllde och vibrerade med betongblandare och vibrator från hygglo, detta är inget man borde göra själv. Har inte riktigt plats för sandhög och cement men det blir rätt dyrt med färdigblandad betong

+ IOM de grova reglarna så behövde jag bara skruva fast dom i varandra i hörnen och på långsidan. Slapp banka ner stag och mixtra med gjutform
- pris för reglar och betong
- eventuellt dumsnålt att inte gjuta under odlingsbäddarnas mur
- tunn plastfilm fastnar i betongen och är svårt att städa undan. Byggplast/olja är nog ett bättre alternativ

Murning:
För att kompensera för sulans höjning fick vi lägga en 9cm leca på sidan på sulan och ta bort ett lager från höjden. gick även upp till 15 cm lecablock istället för 12 och det känns väldigt stadigt. Har valt att bara mura ytterväggarna till att börja med då jag inte riktigt kommit fram till hur jag ska mura odlingsbäddarna eller exakt var dom ska stå

Eftersom bäddarna inte står på samma höjd som ytterväggarna är det svårt att armera och mura ihop dessa. Jag hade nog rekomenderat att göra en sula för dessa också om någon tänkte ge sig på något liknande. För nu krånglar jag med massa lösningar för att de inte ska börja ramla innåt av jordtrycket.

Till skillnad från gjutningen så klarar man nog helt klart att mura på egen hand. En fyrkantig murarbalja och en skyffel funkade skitbra att blanda med.

Känner att jag har svikit min "enkla" original idé att skippa betong och köra med små dimensioner på allt. Förhoppningsvis är jag stark nog att hålla kvar de små dimensionerna när det kommer till träkonstriktionen, nu har jag i alla fall en stadig grund.

Fråga:
Har börjat ge upp hoppet på kärnfuru så det lutar just nu mot konstruktionsvirke och linoljefärg. Vill egentligen ha ytbehandlingen så underhållsfri som möjligt så tacksam om ni har något tips på vad som kan va bättre än linolja

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag fattat det hela rätt har du grävt ett halvmeter djupt hål och fyllt det med makadam utan att ordna nått dränerings dike som regnvattnet kan rinna undan i, hur tänker du undvika att det samlas vatten under växthuset?
Upplever att jorden därnerar rätt bra och har aldrig sett några tendenser till vattenansamling. Inte ens i gropen innan jag slängde i makadammet. så blunda och hålla tummarna är min taktik :D

Dynamit Harry Dynamit Harry skrev:
Upplever att jorden därnerar rätt bra och har aldrig sett några tendenser till vattenansamling. Inte ens i gropen innan jag slängde i makadammet. så blunda och hålla tummarna är min taktik :D
Har du inte lerhaltig jord?

Bättre sent än aldrig!
Bygga växthus och vara ensam föräldraledig visade sig vara svårt, fick prioritera lite så har fått lägga denna tråden på is.
Här kommer lite foton från makadamlagret före och efter kompaktering, gjutformsbygge och min rig för att att böja armeringsjärn.

Alla instruktioner jag hittar säger att putsning kräver massa läkt å skit för att få det jämt och fint. Men min sambo hittade en video på en glad Norrman som visade hur det skulle gå till på frihand så vi testade det. Blev bättre än jag trodde och helt klart bra nog för ett växthus!

• Vitt partytält över ett byggområde för växthus på gräsmatta, omgiven av ett hus och trädgård, med träd och möbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makadamlager med träform för växthusgrunden, omgiven av vit duk och grönt gräs. Armeringsjärn synliga på sidan.
    Skapa konto
  • Pallar, träbitar och verktyg på gräsmatta, del av rigg för att böja armeringsjärn vid bygget av ett växthus.
    Skapa konto
  • Makadamlager täckt med tygduk, färdig för kompaktering, omgiven av grönska och trästaket i bakgrunden. En krukväxt syns i hörnet.
    Skapa konto
  • Makadamlager omgärdat av vit fiberduk i trädgården, med en skottkärra och verktyg bredvid. Perfekt grund för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Växthusets gjutform med betongväggar och makadamlager i en upplyst trädgård nära ett hus; byggmaterial syns inuti.
    Skapa konto
  • Växthusunderbyggnad med betongväggar, makadam och verktyg i trädgårdsmiljö, omgiven av blommor och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Hand mäter med linjal längs mur av lättbetongblock, vattenpass ligger bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Glömde säga om putsningen! körde först en slamning med murbruk A för att stänga porerna och förbättra vidhäftningen sedan två lager murbruk B. Kvällsbilden är efter sista lagret. Det var tort och varmt så en jäkla massa vattnande behövdes.

Efter putsning ett tjockt lager syllpapp och dom första syllarna på plats i tryckimpregnerat trä. Hela konstruktionen blir tryckimpregnerad, främst 45x70, hade gärna köpt sibirisk lärk om det inte vore för Ryssland eller något annat om det var mer lättillgängligt...

Man inser snabbt att ingenting kommer gå precis enligt ritning, inga vinklar blir helt som man tänkt, inget virke (speciellt inte impregnerat) är rakt och toppen på muren är inte heller den rak. Men genom att förborra och sedan dra fast syllen med långa skruv gjorda för leca kunde det mesta hamna någorlunda plant. För den uppmärksamme gjorde jag en liten skåra längst ut på överhänget i syllen med en cirkelsåg. lätt gjort och hoppas det håller fukten borta!

• Tryckimpregnerade träplankor och en rulle syllpapp på gräsmatta, omgivna av olika verktyg i en trädgård.
    Skapa konto
  • Tryckimpregnerat trä staplat mot en tegelvägg, redo för användning i en byggkonstruktion, med syllar på plats.
    Skapa konto
  • Träbitar med avfasade kanter på en betongblock, hörselskydd syns i bakgrunden under solnedgång.
    Skapa konto
  • 3D-modell av en byggkonstruktion med väggstativ och takbjälkar, uppställd på en murad grund, med en person figur för skala.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Monterade väggarna på uppfarten som var hyffsat plan och sen smällde jag upp dom på bygget. Träkonstruktionen känns här extremt enkel jämfört med att gräva gjuta och mura en grund....

Fick dimensionera upp mina hammarband till 95 när jag insåg att min snillrika konstruktion där takstolen möter hammarbandet i ytterkant har ett problem. Det blir ju nätt och tätt mellan hammarband och glaskskiva vilket var tanken, men resultatet blir att hela takstolen hänger på en liten del av sin tjocklek. Kanske inte optimalt men det verkar hålla för mina 90 pannor och en oväntad mängd snö senare under året

• Träramkonstruktion på grusad yta vid sidan om ett hus i trädgårdsmiljö; byggprojekt påbörjat.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion med takstol och träbitar på stenlagd uppfart, intill en tegelvägg.
    Skapa konto
  • Verktyg och trämaterial på en asfalterad uppfart, med såg, vattenpass, träreglar, och pall i en byggmiljö.
    Skapa konto
  • Träram för ett litet byggprojekt på en gräsmatta, omgiven av träd och blommor. Delar och verktyg syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
I ett sista desperat ryck fick jag på glasen på taket och monterade ihop mina takfönster under dom timmarna jag fick över från ungen, som vid det här laget nästan verkade suicidal i val av mat och klätterställning.

Är både stolt och förskräckt av mig själv som lyckades fixa fönsterbågar ur det tunnaste tryckta virket på marknaden med hjälp av en rostig ärvd cirkelsåg och lite snygga riggar. Hade inte rekommenderat användingen av cirkelsåg på detta sättet om du inte är extremt försiktig.

Takglasen sitter klämda med samma tunna virke som fönstren är gjorda av (28x45) och mot regeln sitter en vanlig liten tätningslist från jem&fix. Letade över allt efter fina profiler med EPDM gummi men dessa verkar funka toppen och fönstren sitter som berget.
På kortsidan kommer glasen att sättas mot en list, gjord av tryckt mellanläggsspill, såna man får gratis från brädgården och sedan hållas på plats av kopparstift och fönsterkitt.

Kapa glas är ett jäkla as, har gått över till en ny teknik där jag istället för att göra fina raka rispningar med linjal sätter ner glasskäraren med dolkfattning och drar ett djupt skär för att det inte ska spricka åt skogen. Har nog 25% success rate så rekommenderar alla som ska ge sig in i något sånt här att ha ordentligt med extraglas, vilket jag turligtvis har. I övrigt har inga glas på själva bygget spruckit trots vinterstormar och oväntade mängder snö. Inte heller har det kommit någon vatten i grunden så det kanske inte är så lerigt trots allt.

Vi får se när jag har tid för en ny uppdatering. Fråga gärna på om ni undrar något men lovar inga snabba svar. Budget har jag helt tappat uppfattningen om men har för mig att det rör sig om typ 15-20k för alltihop.

• Träram för takfönster byggd av tunna brädor, placerad på stenlagd mark.
    Skapa konto
  • Fönsterram av tunt trä med glas, lutad mot tegelvägg och fäst med blå och gula klämmor, monterad på en stenbelagd uteplats.
    Skapa konto
  • Takfönster monterat med träreglar och glas på en byggarbetsplats, med blå himmel och moln i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Halvbyggt växthus med träram och nyligen monterat takglas. Bakgrund med trädgård och delvis molnig himmel.
    Skapa konto
  • Träbalkar och glasplattor monterade med tunna lister och tätningsmaterial under en klar himmel.
    Skapa konto
  • Trästruktur med glas skivat vertikalt och förseglat med tätningslist, byggprojekt som visar fönsterinstallation på tak.
    Skapa konto
  • Träregel med monterat glas och skruv, del av hemmabyggt takfönster, synlig tätning och omgivande byggarbetsplats i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träram och glasfönster under montering på veranda, med snötäckt gräsmatta i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träram med monterat takglas och tätningslister, vinterlandskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.