Hej!
Vi planerar för växthus nästa säsong och efter att ha tittat på färdiga koncept så funderar vi på att bygga eget. Det ska inte vara så stort - max 9 kvm.
Vi funderar på olika alternativ- plexiglas (hur tjockt MÅSTE det vara) - fönsterkassetter ( begagnade på typ blocket) - polykarbonatskivor.

Vad kan ni här ge för tips och tankar kring ovan?

MVH Carina

Jag har kanalplastskivor T=8 i taket och 4 mm glas i sidorna. Jag har byggt växthuset själv. Nu finns det inte kanalplast T=8 längre tror jag. Jag skulle vilja ha T=10 om jag skulle byta. Skivorna blir stadigare med större tjocklek. Tjocklek 6 mm finns dock att köpa. Fungerar men känns tunnt.
Glas är tungt att få upp på taket eftersom man måste ha minst 4 mm glas i taket för att slippa spruckna rutor. Lättare att bygga med kanalplast. När man bygger växthus skall man ordna maximal ventilation i taket. Öppningsbara luckor längs hela längden. Det blir varmt i ett växthus. Växthuset behöver inte bli helt tätt. Det måste alltid ha ventilation året om för att hålla kondensen borta.

• Gilla
carjoh
  • Laddar…
F
A asaleo skrev:
Jag har kanalplastskivor T=8 i taket och 4 mm glas i sidorna. Jag har byggt växthuset själv. Nu finns det inte kanalplast T=8 längre tror jag. Jag skulle vilja ha T=10 om jag skulle byta. Skivorna blir stadigare med större tjocklek. Tjocklek 6 mm finns dock att köpa. Fungerar men känns tunnt.
Glas är tungt att få upp på taket eftersom man måste ha minst 4 mm glas i taket för att slippa spruckna rutor. Lättare att bygga med kanalplast. När man bygger växthus skall man ordna maximal ventilation i taket. Öppningsbara luckor längs hela längden. Det blir varmt i ett växthus. Växthuset behöver inte bli helt tätt. Det måste alltid ha ventilation året om för att hålla kondensen borta.
Är också inne på ett custom växthus, det blir i sådana fall 4,4x5,5m i ”etage” med kanalplast tak och en betongvägg och tre väggar i glas. Vilken typ av glas använder man, antar att det är nån form av säkerhetsglas och hur jittar man detta skräddarsytt till bäst pris?

Jag använde vanligt glas som suttit i växthus tidigare. Jag har aldrig hört att växthus har någon speciell klass av glas. Det är vanligt glas som spricker när man slår på det eller att det spricker av spänningar. Det billigaste är ju att köpa begagnat glas och skaffa sig en glasskärare för att skära till rutorna till eget mått. Jag satte sedan sidornas 4 mm glas kant i kant med en silikonsträng emellan. Det är snyggare än överlapp.

C carjoh skrev:
Hej!
Vi planerar för växthus nästa säsong och efter att ha tittat på färdiga koncept så funderar vi på att bygga eget. Det ska inte vara så stort - max 9 kvm.
Vi funderar på olika alternativ- plexiglas (hur tjockt MÅSTE det vara) - fönsterkassetter ( begagnade på typ blocket) - polykarbonatskivor.

Vad kan ni här ge för tips och tankar kring ovan?

MVH Carina
För ett mindre växthus så räcker det med 3-5mm, något beroende på hur stora mått ni tänker att skivorna skall ha var för sig. Det finns bra rekommendationer här just för plexiglas växthus samt jämförelser mellan tex vanligt glas och polykarbonat till växthus.

• Gilla
carjoh
  • Laddar…
Är inne på samma sak. Hur fäste ni glaset i stummen? Lister?

Jag klämmer kanalplast mha en locklist som bilden visar.
Kanalplasten har tätningslist nedtill vilket också locklisten har för tätning och mjukare press. Illustration av en genomgående träplugg som sammanfogar två träskivor i en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanalplasten är jag med på men hur har ni gjort med glaset på sidorna?

Jag har 4 mm glas i sidorna. Två rutor som är fogade kant i kant med liten silikonsträng emellan. Växthus med 4 mm glassidor, två glasrutor fogade kant i kant med silikon syns, stege och verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej. Sen någon list ovanpå som täcker skarven, om jag ser rätt?

Täcklisten kom jag på för att täcka kittet som med tiden blev sämre.
Med täcklisten som trycker rutan mot spröjsen behövs nog ej kittet.
Rutan är ju säkrad med stift till virket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.