Hej!

Jag tänkte köpa ett enkelt växthus från outl1 (ja, jag har hört att deras kundservice är kass). Jag tänkte köpa ett på 9,6 kvm (3,72 x 2,57 meter) med 4mm glas och kanalplast på taket. Växthuset kommer med en sockel (aluminium-zinkbelagd stålplåt).

Jag ska bygga det på berg och tänkte ha trädäck som golv och någon decimeter utanför på varje sida, sen ska det även vara en liten altan vid sidan om växthuset.

Jag tänkte lägga en 45x145 direkt på bergets högsta punkt och sen borra ner stolpskor med kemankare i berget för att få regeln i rätt höjd där berget är lägre än regeln. Alltså båda luta regeln direkt mot berg (på en punkt) och sen i stolpskor med CC ca 100cm. Bifogar bild på detta.

För att hålla trallen så låg som möjligt tänkte jag skippa bärlinor och bara lägga ett "rutnät" av 145x45 med CC 60cm. De långa brädorna tänkte jag luta mot berg och fästa med stolpskor i berget. De korta tvärgående reglarna sätter jag med balkskor i "regel-bärlinorna". Ursäkta språket, jag är bara en enkel lekman. Bifogar en bild jag hittade i en annan tråd här på forumet.

Slutligen tänkte jag skruva 28x145 trall uppepå detta och lämna lite glipor så att det kan släppa igenom vatten/jord som spills och undvika att det går ihop helt på vintern när det är kallt och blött.

Växthusets stomme står på fyra fötter (en fot i varje hörn) och två enklare fötter i mitten på långsidorna. Jag vill ha stommen direkt på trädäcket. Jag är osäker på hur jag vill lösa det men eventuellt så enkelt som att såga/borra hål i trädäcket så att fötterna kan sticka ner i trädäcket. Sen kanske fästa växthuset i trallen, alternativt bara låta det stå med fötterna "sänkta" ner i trallen och sen stå kvar med egen vikt. Låter det heldumt?

1) Tror ni att 145x45 CC 60 cm räcker för att spara höjd eller behöver jag stärka upp?
2) Är det OK att luta regeln direkt mot berget på högsta punkten eller behöver jag ha en stolpsko där också?
3) Ett alternativ är att gjuta fast växthusets fötter direkt i berget och sen bygga en altan inne i, och runt om, växthuset men det känns betydligt krångligare än att bara bygga ett trädäck och sen fästa växthuset på det.

Alla tankar och idéer på en relativt smärtfri och prisvärd konstruktion uppskattas!

• Illustration av 145x45 träregel vilandes på berg och stolpskor fästa med kemankare för bygge av trädäck och växthusfundament.
  • Trädäck under konstruktion, träreglar uppställda på plattor vid husvägg, förberett för växthus eller altan, omgiven av gräsmatta och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.