S
Staffan-N: Nej inte alls. Ska även bli stabilare med stenmjöl. Värt att säga att även när ett noggrant proffs gjorde jobbet så blev det lite ojämt. Ska det bli perfekt slätt som ett badrumsgolv får man nog trycka fast stenarna i fix eller något. Mig gör det inget att det blev lite liv, muren är ju byggd med riktigt skevt handslaget tegel.
8 svar · 1,3k läst
A
asaleo: Jag har ett träväxthus med kanalplast med fastklämda skivor mha en list. Plastlisten på din bild verkar svag. Om du kan fästa en skruv i spåret på spröjsen så kan du skruva fast en trälist eller annan list som klämmer fast rutan. Trälisten har jag försett med tätningslist vilken tätar mot regn och hindrar att rutan glider. Dessutom fördelas trycket mot rutan bättre. Din glasruta
2 svar · 1,3k läst
·
S
Sson85: på amazon har jag sett npgon typ av livsmedelsäker platonplast variant. annars så släpper tryckt virke idag väldigt lite koppar.
7 svar · 2,4k läst
·
A
anderslofwall: [citat] Att kleta på lite betong kommer ju inte göra någon större skillnad, om det inte är för att jämna av du tänker? I övrigt gör det ingen teknisk skillnad gällande fuktvandring eller liknande om det är det du tänker på? Jag hade inte bemödat mig att försöka få bort berget då det som sagt aldrig kommer röra sig och är en väldigt stabil punkt att ställa hörnet på. Om du
4 svar · 952 läst
Motherfucker
Motherfucker: [citat] Man murar dom med tex. Murbruk B..
1 svar · 497 läst
Satsuki
Satsuki: Våra har suttit uppe året runt sedan vi byggde växthuset för kanske 10-12 år sedan. Tror dock att det stod att man borde ta in dem, men 🤷🏼‍♀️ Vet inte vad det är för märke men vi köpte dem till växthuset fr Willabgarden
17 svar · 7,1k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Hur gick det? Letar alternativ till silicon,,
2 svar · 3,1k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Byggmax har en byggbeskrinvg av ett växthus där 45x70 används både i vägg och takstolar. Så det borde fungera bra. https://www.byggmax.se/bygga-vaxthus Kanalplast är bra att du återanvänder. Med 30 graders takvinkel så kommer snön glida av lätt. Att ha taket helt tätt kommer bli en av förbättringarna jag gör när det är dags för en renovering av växthuset. Troligen så blir det
3 svar · 1,1k läst
O
OlaF: Hej, Har någon här erfarenheter från "Linnea" orangeri från bl.a. Byggmax? https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus/orangeri-i-tra/linnea-orangeri-14-8-m2-428470 För att pedantismen inte ska inleda tråden så nej, det är ett växhus och inte ett orangeri... Vi tänkte ha det huvudsakligen som uterum och med en del växter i men inte huvudsakligen till odling. Bilderna ser ju fina ut och
0 svar · 1,3k läst
H
HansGreger: [citat] Oj det minns jag inte riktigt, det gjordes iaf under flera dagar då jag inte hade möjlighet att jobba så många timmar i streck. Det tar sin tid eftersom man måste blanda murbruket i omgångar, ordna med bistål osv.
30 svar · 21,3k läst
·
C
Cygni: [citat] 👍
5 svar · 951 läst
·
mexitegel
mexitegel: Se den här tabellen som exempel, men utgå från tabellen för just den ankarmassa du ska använda. https://montano.se/product.html/ankarmassa
39 svar · 25,4k läst
·
AlfaHannes
AlfaHannes: Som alternativ till ett uterum så bestämde vi oss för att bygga ut vår altan och montera ett växthus på utbyggnaden. Det var egentligen enda möjligheten att få in ett större växthus på tomten och dessutom får vi ett "uterum light". Just utbyggnaden kommer göras rejält stabil på en massa plintar, trallen kommer ligga c:a 35 cm över mark. Jag funderar på hur mycket jobb det är att
0 svar · 953 läst
tommib
tommib: Skulle säga att det är meningslöst, järnen kommer att rosta av rätt så småningom. Så svårt är det inte att forma längs med berget, det är bara lite tröttsamt. Det sättet som jag använt är att väga av en regel på lagom höjd ovan berget och sedan sätta ner råspont som är tillsågade på ett ungefär ner så långt det går. Sen tätar man antingen med fogskum eller betong på
16 svar · 5,5k läst
J
Jimpalimpa83: Hej, Vad är era erfarenheter av skjut och slagdörr på ert växthus? Ser både för och nackdelar med båda. Skjutdörr tar mindre plats och kan vara halvöppen men jag är rädd för att kylan tränger in lättare och att is/skit i skårorna Slagdörr isolerar bättre men kan blåsa upp
0 svar · 695 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Så att du lätt kommer in med en skottkärra, eller iaf kan ställa den direkt framför är väl iaf att rekommendera skulle jag säga
4 svar · 801 läst
·
P
Paula södra Gbg: [citat] Ok, vi tänkte lägga grus i botten och ha odlingslådor ovanpå.
8 svar · 1,1k läst
·
P
Pligg85: [citat] På 400cm bredd skulle jag köra (om det är raka väggar) 70cm plantering mot yttervägg. 70cm gångar och 120cm i mitten. Allt blir inom räckhåll och luftigt. Anledningen till att jag har 100+ i lådorna är utformningen och lutningen som gör att man inte odlar bakre 20-30cm ändå. 70-80cm är lagom att sträcka sig in.
11 svar · 2,5k läst
·
H
Håkan Olsson8: Tänkte så jag med.
5 svar · 1,2k läst
A
Alexn72: Jag körde 190mm men de var för att jag hade dem blocken. Hade jag kunnat välja så hade 120 varit klockrent. Jag hade försökt få upp växthuset så högt som är rimligt från marken dessutom.. https://www.byggahus.se/forum/threads/mur-pa-altan-orangeri-under-inglasning.344778/#post-3312525
1 svar · 1,5k läst
H
H-P: [citat] Jag vet inte om jag förstod dig rätt men om du ändå ska gjuta så behövs inga plintar eller betongplattor utan bara skruva växthuset mot plattan. Om du inta absolut ska ha en sockel. Det går att dekorera plattan med mönster också. Markisolering kommer hjälpa till att snabbare värma upp plattan och få upp tempen på våren (dessutom bättre pris än att fylla med betong).
9 svar · 2,8k läst
·
C
Cheavychasr: Hej! Jag håller på och ritar ett växthus som skall byggas under våren/sommaren. Jag har kommit över ett begagnat parti växthusglas som jag kommer använda till taket. Rutorna är 60x50 cm. Jag har 160 st så de kommer gott och väl räcka till taket, då varje sida behöver cirka 60 st rutor. Längden på varje taksida är cirka 5 meter och bredden är 3 meter. Eftersom jag inte ritat
0 svar · 1,0k läst
·
A
axion9: Hej! Vi funderar på att slå till på ett växthus av modellen season från Willabgarden. 17mm isolerglas (dubbelglas med luftspalt) 13,7 kvm alt 17 kvm. Inte bestämt oss. Någon som har ett och kan rekommendera det alt tipsa om något annat likvärdigt? Inte billigt men betalar hellre för kvalitet. Kommer stå i ett blåsigt läge men modellen ser robust ut. Tänker mig en elfläkt som
0 svar · 1,3k läst
A
anjamayer73: [citat] Det låter ju lovande då jag är riktigt okunnig 😀
15 svar · 2,6k läst
·
M
MillaF: Vi har börjat mura en mur av tegelsten till ett växthus. Tyvärr slarvade vi lite med finishen på fogen, som på sina ställen är ojämn, både för mycket fog på vissa ställen och för lite på andra. Jag förstår att det bästa är att göra klart på en gång. Men hur kan man på enklaste sätt snygga till de fogar som redan stelnat? Gärna tips på hur man får bort färgrester från
0 svar · 842 läst
S
Staffan-N: Gardena Pipeline är en produkt för detta användningsområde. Att gräva ner en slang grunt som man kopplar till utkastaren. Finns en ventil som ska dränera systemet när det inre är trycksak. Inte använt det själv dock.
3 svar · 1,2k läst
S
Sara Ilstedt: Vi håller på och monterar ett willab garden växthus, green room Wall 14,6 kvm. Nu har vi monterat stommen vilket har gått relativt bra men tagit lång tid. Vi är normalhändiga amatörer. När jag öppnade sugkoppen för glasrutorna föll det ut en ny bruksanvisning som jag inte sett förut! Där står bla att växthuset ska ha en midja, ”vilket enklast görs med hjälp av spännband
0 svar · 1,6k läst
A
Abies koreana: Kolla här; https://giftinformation.se/vaxtregister/nattskatta/
9 svar · 1,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Jodå, det förekommer. Beroende på sort antar jag.
15 svar · 2,1k läst
·
A
AG A: Ja, hur har det gått. Jag är väldigt nyfiken.
3 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.