Jag har börjat drömma om att bygga växthus och detta är mina tankar hittills (frågorna kommer längre ner):
- minst 20 kvm, helst 30
- tänker använda det till:
-- odling i bänkar och krukor, både permanenta och för uteväxter på sommaren
-- förkultivering från frö
-- orangeri på vintern!
-- rekreation med lite stolar, nån liggsoffa och bord
- stenmur på jord, sedan kanske gångar av marktegel eller nåt annat
- träreglar och återanvända, gamla fönster

Frågor, dvs är det någon som kan dela med sig av tips om detta:
- eftersom växthuset blir ganska stort KANSKE det inte behöver någon avancerad ventilation/kylning under högsommaren, vilket jag tycker är ett stort problem med små växthus, som snabbt drar iväg till både 30 och 40 grader. Mitt ska klara sig under 25. Vad tror ni?
- på vintern måste tempen hållas över 5 grader. Klarar man det utan att bli ruinerad? Jag tänker luftvärmepump. Visst, en engångsinvestering, men man kan köpa begagnad för kanske 5 000 kr och installera själv. Eller finns det andra alternativ? Har sett självförsörjande solcellsdrivna grejer för sommarstugor (Solarvent?). Kan det vara nåt?
- är det lönt att isolera på vintern, typ bubbelplast som man kan återanvända. Kan man få det tätt? gör det nån större skillnad?
- jag ska påpeka att jag inte vet VAR det kommer att ske, Skåne eller Härjedalen. Och det gör ju en viss skillnad...

Tacksam för input! :)

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
D Dan Söderlund skrev:
- på vintern måste tempen hållas över 5 grader. Klarar man det utan att bli ruinerad?
Ska du hålla uppvärmt vintertid behöver du ha isolerat och tätt, i Skåne är nog vindtäthet viktigast för att få vettig värmeekonomi.

• Gilla
Dan Söderlund
  • Laddar…
Ska du bygga det fristående eller mot någon befintlig vägg?

F fribygg skrev:
Ska du bygga det fristående eller mot någon befintlig vägg?
Bra fråga! Drömmen är mot en vägg med dörr in till huset.

Om huset är uppvärmt kan du ju fundera på att blåsa ut frånluften i växthuset/ orangeriet om du bygger det mot fasaden.

F fribygg skrev:
Om huset är uppvärmt kan du ju fundera på att blåsa ut frånluften i växthuset/ orangeriet om du bygger det mot fasaden.
Bra idé! Men det får nog ses som kompletterande värme. Eller?

Som kuriosa kan jag nämna att jag besökte en orkidehobbyodlare som hade ett mycket stort växthus i trädgården med Vanligt enkelglas. Uppvärmningen var med vattenaerotemprar kopplade till fjärrvärmen. Gissa om de gick när det var tjugo minus ute och tjugo plus inne.
Så visst går det utan isolering.

Intet Intet skrev:
Som kuriosa kan jag nämna att jag besökte en orkidehobbyodlare som hade ett mycket stort växthus i trädgården med Vanligt enkelglas. Uppvärmningen var med vattenaerotemprar kopplade till fjärrvärmen. Gissa om de gick när det var tjugo minus ute och tjugo plus inne.
Så visst går det utan isolering.
Intressant! Frågan är om en luftvärmepump räcker...

Hur går det med ditt växthus? Jag är lite i samma sits som du, plannerar ett växthus mot huset, plusgrader året runt, nedsänkta bäddar för periska, fikon och vindruvor, trästomme, kanalplast i taket och glas i väggarna, tänkte koppla värme från värmepumpen i huset.

Många ideer där. Vad kom du fram till?

N nosslin579 skrev:
Hur går det med ditt växthus? Jag är lite i samma sits som du, plannerar ett växthus mot huset, plusgrader året runt, nedsänkta bäddar för periska, fikon och vindruvor, trästomme, kanalplast i taket och glas i väggarna, tänkte koppla värme från värmepumpen i huset.

Många ideer där. Vad kom du fram till?
Jag flyttade till Italien istället! :-D

• Wow
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Faff och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.