Växthus
beniblasnok: Hej har murat upp en sockel med fasadtegen jag ska ställa ett orangeri på. Vad fäster jag bäst syllen med? Mvh Johan
Promiscuos Monkey: [citat] Lars Roth: Jag beställde kanalplast från Norhage. Efter 5 veckor har jag fortfarande inte fått något Det skall ha levererats till fel adress nu efter 5 veckor. Jättedåligt alltsamman. Otur bara?, kanske men varför skall du chansa, det finns ju många andra att handla ifrån .
pette: [citat] Så länge det inte är Sten, utan bara allltså utstockad puts så skulle iallafall jag såga spår med spårfräs och alltså försänka. Det går ju att återställa ganska enkelt och du kommer ändå ha massa skruv/borrhåll och kanske lim/fogmassa på fasaden den dan du eventuellt tar bort växthuset. Har precis monterat ett vägg-växthus mot putsfasad och putsen är ju sällan helt
Vidar Eonsuu: [citat] Jag har nu paddat första lagret, det blev helt plant och fint enligt mig iaf, jag körde i det mönstret ungefär som du ser på bilden typ 6-8ggr. jag bytte såklart håll varje gång. Nu har jag fyllt upp ytterligare 10cm och dragit av det och ska padda imorgon, har du något bättre mönster och padda eller är det okej? Tanken från början var att köra i rader men jag märkte
Pjosk75: Hej Jag tror att du behöver välja en punkt att utgå från. Och sedan spänna snören vågrätt utifrån den enda punkten till de andra 3 hörnen. Eftersom marken troligen lutar åt olika håll så kommer snörena på olika höjd som det är nu. Så du kommer få fylla på mer jord på utsidan någonstans och ta bort på en annan plats om marknivån ska vara likadan på utsidan av växthusets
bhus2021: @Hus-kvarna Så här 12 år senare, blev det något växthus - och har det satt sig efter 12 år? Funderar själv på precis samma typ av bygge nämligen, en lerig före detta åker som skulle må fint av ett växthus...
Blixtmaskin: Uppdatering, testade dessa från Feltema monterade direkt efter pumpen (backventilen placerad direkt efter filtret) och sätter man dem i nivå med tunnan så är fortfarande häverteffekten för stor. Men monterar man filter och ventil ovanför tunnan så verkar det fungera som tänkt. Billig lösning oavsett, så tack för tips. [bild] [bild]
Pjosk75: Hej Att limma fast ramen på markstenar som ligger löst på marken tror jag resulterar i en massa strul när plattorna rör sig när tjälen sätter in. Om det är mjuk mark så skulle jag använda några markskruvar och sen bygga en träram av NTR A virke som växthuset skruvas fast i.
Erik Salhammar: [citat] Jag har målat nästan alla mina 7 fönster med Claes Ohlssons billigaste pensel för 29:90 och det är den bästa jag prövat.. Den runda!
homelabber: [citat] Infravärme från Biltema uppsatt med buntband i taket. Fungerar bra. Belysning från Jula eller Lightson, kommer ej ihåg. Slinga med massa lampor, också upphängd i taket.
Totte_S: Behöver ju en kortare slang inne i växthuset, 5-6 meter bara. En vanlig är lite klumpig och välter gärna sånt som står på marken. Har provat en kinaslang med grönt tygöverdrag men den va ju rätt värdelös. Finns det något smidigt med kvalitet på marknaden?
annsofian: Ju mindre volym desto mer ventilation 😁.
Nilzie: Jag filar på detaljerna till vårt växthusbygge och behöver fråga er om råd. Min förhoppning är att med hjälp av ett tak och sidoväggar i isolerande kanalplast, mycket termisk massa som kan lagra värme, och ett skyddat läge, kunna hålla frosten borta under tidig vår och sen höst. Och förhoppningsvis till och med hålla temperaturen över nollan nere i jorden, även under
Jimpalimpa83: Ska snart montera växthuset på putsad lecamur och undrar om putsen på murens topp räknas som isolering eller om jag behöver montera plåt mellan sockel och mur?
hempularen: Ur hälsosynpunkt är dte helt irrelevant. Det är bara ett etstetiskt problem med kittbitar som ligger och skräpar. Om du underhåller fönstren, så låt kittet sitta kvar om det sitter bra. Men om du skrapar bort löst kitt så skulle jag ta på mig andningsmask (vilket egentligen är onödigt). Vid sådan skrapning kommer det att frigöras lite fibrer, det är fortfarande inget man
Mr Green: Hej! Behöver byta en krossad glasruta (sidoglas) på vårt växthus Willab Garden Green Room Classic. Någon som har erfarenhet av det och kan ge lite tips?
Dynamit Harry: Funderar på det men långt att åka, dyrt att transportera och svårt att bedömma kvaliten i förväg. Finns det någon med erfarenhet av vanligt konstruktionsvirke behandlat med linolja? Hur står det sig?
Johan Danderyd: Hej, ser kanon ut. Sen fråga men hittade tråden nu :-). Jag skulle vilja ha samma typ av kran etc, MEN mitt vatten kommer upp inne i min bod (sommarvatten). Någon som vet en snygg kopplinggenom vägg (22mm) med kran/utakstare på utsidan?
Dynamit Harry: Beror tyvärr väldigt mycket på vad ni bor och hur grundligt (hehe) ni vill göra det. Ska själv bygga ett växthus (trä) i liknande dimension i sommar och har googlat ihjäl mig på hur grunden ska göras. Ska man göra en ordentlig grund så ska man ner till tjälfritt, gjuta sula etcetc. Men jag tänker att man borde kunna jämföra belastningen av ett växthus med vanliga stenplattor
Lars Roth: [citat] Jag odlar inte i marken Mycket av golvytan isolerad. Odlar i säckar. Inte för att jag vill det, men skulle det vara risk för stark nattkyla så och för att rädda det så kan man ju sänka ner en 1000 watt doppvärmare. Fast jag tänker väl, sätta i växthus 1 maj eller där ikring
Jimpalimpa83: Ska montera ett 24,9kvm Willab Garden växthus på 60cm hög mur av lecablock men kan inte komma fram till vilken bredd på blocken jag ska använda. Hur har ni gjort och vad är ert tips? 12cm är minsta bredd Willab Rekommenderar men bör jag använda bredare? Jag ser en fördel med bredare (19?) för att bruka toppen av muren som en hylla men vill så klart inte att muren antingen ska bli
BengtH: [citat] Varför inte spika i "karmen" istället, dvs spiken vågrät. Plastbiten visserligen aningen smalare på det ledet men borde räcka till för glaset?
Johanneshov: [citat] Då har vi kompletterat "odlingslådan" med eget automatiskt bevattningssystem baserat på Shelly trådlösa och programmerbara relä tillsammans med Jula dränkbar pump samt ett litet vattenfilter. Allt kopplat till vattentunna som står och samlar in regnvatten från intilliggande stuprör. Pumpen kan styras med en knapp, men drar också igång morgon och kväll för 15 min
Rowah: 10 mm skulle jag säg blir för tunnt om du inte ska gjuta fast skiffret alt lägga det i fix. Det blir helt enkelt för lite massa i en så tunn sten. 20-30mm tycker jag funkade bäst när vi la på gångar. Inte så tunga att dom var svåra att hantera men ändå lite massa så att dom lade sig till rätta i sättsanden när man hoppade/slog på dem.
Jimpalimpa83: Har någon använt oregelbunden skiffer som växthusgolv? Funkar det bra?
Magnus E K: Jag har varken el eller tungt vatten (apropå två sorters vatten som nämndes ovan) i mitt växthus. Vanligt H2O finns (på sommaren). Känns som det är högre prio på att laga de två trasiga rutorna.
torporoman: [citat] Jättegammal tråd. Men jag vill lyfta ett problem som är vintern. Jag blåste ur vattnet ur mitt system med kompressor inför vintern. Några år orkade jag krångla med det. Sedan blev det mer att göra och prioritera på hösten. Det sammanföll med att mina fina kopparrör började sprängas av is. När man planerar bevattning i växthus behöver man en plan för hur systemet skall
arkTecko: Jag grävde ut, lade ett ganska tunnt lager kross på orörd mark för att få det jämt och horisontellt. Sedan sulblock/u-block som jag armerade och gjöt i, och murade med ett lager lättklinkerblock tills jag kom ovan mark, och fortsatte sedan med tegelmurning .