Hej forumet!
Jag har snickrat ihop ett växthus hemma och tar beslut lite allt eftersom jag stöter på dom. Nu har jag kommit till att montera glas och har behöver input kring hur detta görs bäst. I de stående fönstren har jag monterat kvartslister som jag kommer att trycka glasen mot, men jag har inte bestämt hur jag gör med taket.
Jag har lite olika alternativ som jag funderar på.
1. Lägga glaskivorna omlott med Z-beslag. Fördelen är att de fina takstolarna syns tydligt och att det i teorin känns som en enkel lösning. Frågan är hur tätt det håller? Andra nackdelar?
2. Lägga reglar ngn form av trälister, typ 33 mm foglist) över skarvarna som målas i samma färg som takstolarna. Snyggt men opraktiskt då de lär behöva målas om då och då. Måla i sig är väl inte så jobbigt men jag är lite orolig över hur lätt det blir att komma åt att slipa och måla närmast nocken.
3. Täcklister i aluminium. Lite samma lösning som ovan, men då slipper man driften, dock inte lika snyggt tycker jag spontant.
Sen tänker jag mig att jag avslutar med en nockplåt som målas lika de andra. Denna tänker jag att man kan moterna som ett stycke och därför enkelt kan lyftas av hel när det är dags för underhåll. För att glasen inte ska rasa ner tänkte jag ha några små nätta beslag eller krokar, med mkt synlig glaskant.
Kommer ni på andra saker jag borde tänka på när ni ser bilden kan ni ju kasta ur er dom också