Har dragit in el och vatten i ett 24kvm växthus på lecamur och funderar nu på hur jag gör bäst med vattnet.
1) skruva fast pem slangen på muren (inte snyggaste lösningen och jag är rädd för att slangen inte kommer sitta tillräckligt hårt i muren med risk för att den sliter sig)
2) kapar pem, kopplar in rör som monteras på muren
3) kapar pem, kopplar in rör som får stå fristående
4) fäster pem slangen i en stolpe
1) skruva fast pem slangen på muren (inte snyggaste lösningen och jag är rädd för att slangen inte kommer sitta tillräckligt hårt i muren med risk för att den sliter sig)
Medlem
· Blekinge
· 12 194 inlägg
#2.
Varför skulle muren inte klara att fästa PEM i?
Varför skulle muren inte klara att fästa PEM i?
Lecablock är ju inte det stadigaste att fästa saker i. Men jag inbillar mig att det ändå är möjligt om du har stora pluggar. Det som lär ge större belastningar på kranen kommer att vara när du springer på den eller slår i den. Vattentrycket kommer inte att orsaka nämnvärd rörelse på PEM-slangen. Metallrör skulle jag undvika av frostskäl. Om du är ok med hur det ser ut att fästa slangen på en stolpe kanske det är det enklaste. Det kan ju ge lite bekvämare höjd också.
Farsan har en monteringsplåt som passar mellan rutorna som han monterat kran mm på. Fanns i sortimentet och fästes i profilerna med bultar som sticks in och vrids om.J Jimpalimpa83 skrev:Har dragit in el och vatten i ett 24kvm växthus på lecamur och funderar nu på hur jag gör bäst med vattnet.
Sätt dit ett litet handfat också när du ändå håller på!
Klicka här för att svara