Som rubrik, finns det skarvdon som man skarvar 110 avloppsrör invändigt med?
 
nepp............å de ska man akta sig för...........blir en kant som samlar skit då ju
 
  • Gilla
bera
  • Laddar…
Hej! Det finns ersättningsmuffar. Alltså den passar invändigt i ett 110 rör och så får du en 110 muffände. Kanske det kan funka?
Men som sagts tidigare här så får man passa sig, för det blir en kant inuti röret och även en strypning.
Men i vissa monteringslägen kan det funka.
 
Ja kanten är inte så kul, men om man hittar en sån som Lordi beskriver så blir det ingen kant åt "rätt" håll iallafall...

Läget är nämligen som så att när jag drog avlopp innan gjutning så lyckades jag komma upp lite långt från blivande väggen och nu när allt är klart så står alltså muggstolen alldeles för långt ut i huset.

Det jag tänkt då är om jag bygger upp en platå som stolen står på längre in så måste jag sätta två 90 graders böjar från avlopp i plattan och bakåt.
Jag vet att man helst inte ska använda 90 böjar heller, å andra sidan blir dessa inte böjt åt sidan utan uppåt vilket borde funka...

I värsta fall är det ju inte allt för mkt jobb att ta bort muggstolen och rensa heller...

Om ingen har en bättre ide´ så klart på lösning av problemet :)
 
  • Gilla
Jurgen_1876
  • Laddar…
Verkar vara en lite omständig lösning. Fast alternativet är ju att bila upp och flytta avloppet. Det hade nog jag gjort.

Fast en lösning kan vara att köpa en wc-stol med bakåtanslutning och sen sätta en böj rakt neråt.
Då brukar man få in stolen en bra bit. Fast det kanske inte räcker?
Kolla på IFÖ's eller Gustavsbergs hemsida så kan du hitta byggmåtten där
 
Bila eller flytta väggen!

Om du flyttar ut väggen, kan utrymmet anvädas till förvaring, infällda badrumsskåp och an massa andra påhittiga lösningar. Du kan även flytta ut den nedre delen av väggen. Då får du en ordentlig avställningsyta, och kan använda utrymmet under till infällda skåp.

Om det bara är en icke bärande innervägg, är det ju bara att flytta den!

110-rör har alltid utvändig diameter på 110 mm. Däremot kan innerdiametern variera. Gråa PVC-rör har väggtjockleken 3,2 mm och röda PP-rör har väggtjockleken 4 mm. Det finns säkert andra variationer. Därför används ytterdiametern för skarvning.
 
Inte bila eller flytta vägg, vi ska strax flytta in och måste kunna duscha osv :)

Dock har jag funderat på om man skulle bygga ut en "buckla" bakom och göra infällda hyllor i...
Det tråkiga med detta är att vi snett bakom muggstolen gjort en lodrät rand om 40 cm i bredd med mindre kakelplattor för att bryta av väggen lite, och då går den åt helvete.. isf blir det till att köpa mer sånt kakel och klä hela historian med...
Men det får nog vila en stund då detta projekt, koppla in muggen där den är idag och gå på detta problem senare...

mattiasp skrev:
Bila eller flytta väggen!

Om du flyttar ut väggen, kan utrymmet anvädas till förvaring, infällda badrumsskåp och an massa andra påhittiga lösningar. Du kan även flytta ut den nedre delen av väggen. Då får du en ordentlig avställningsyta, och kan använda utrymmet under till infällda skåp.

Om det bara är en icke bärande innervägg, är det ju bara att flytta den!

110-rör har alltid utvändig diameter på 110 mm. Däremot kan innerdiametern variera. Gråa PVC-rör har väggtjockleken 3,2 mm och röda PP-rör har väggtjockleken 4 mm. Det finns säkert andra variationer. Därför används ytterdiametern för skarvning.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hm, frågade på bauhaus efter sån här, men dom hade aldrig hört talas om det:(

Kan du länka till vad du menar eller vet du nåt ställe där jag kan köpa? (inte ahlsells eftersom jag är privatperson alltså :)

Gärna även i stockholmsområdet om det går :D


lordi skrev:
Hej! Det finns ersättningsmuffar. Alltså den passar invändigt i ett 110 rör och så får du en 110 muffände. Kanske det kan funka?
Men som sagts tidigare här så får man passa sig, för det blir en kant inuti röret och även en strypning.
Men i vissa monteringslägen kan det funka.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.