Nej!

Hur ska jag kunna förklara det?

Om du har en kastull med tätslutande lock och värmer vatten i den så stannar vattnet kvar om det inte börjar koka.

varmt vatten stiger i vatten ja. men det börjar inte "klättra" bara för att det blir varmt...

en smartare ide är väl isåfall att sätta i en liten dränkbar pump driven av 12V och sedan ha en solfångare för att göra elen till pumpen

tussee skrev:
Om du har en kastull med tätslutande lock och värmer vatten i den så stannar vattnet kvar om det inte börjar koka.
I förslaget som Matiasm framför har han ju inget tätslutande lock. På vilket sätt förklarar din analogi varför det inte fungerar? För övrigt så stannar det kvar i kastrullen även om det börjar koka, för du har ju ett tätslutande lock.

citactiva skrev:
varmt vatten stiger i vatten ja. men det börjar inte "klättra" bara för att det blir varmt...
Det gör det väl i viss mån. Om du fyller en kastrull till brädden med kallt vatten och sedan värmer vattnet kommer vattnet att svämma över. Det skulle man väl kunna se som att vattnet klättrar?

Matiasm,
Som jag ser det vill du utnyttja dig av samma teknik som man gör i en kaffebryggare. Där tar man in kallt vatten genom en backventil och värmer det över kokpunkten. Vattnet förångas då och eftersom denna vattenånga har längre densitet än luft stiger den uppåt, kondenseras och rinner genom filtret. När det inte finns någon vätska i utrymmet där vattnet förångas rinner det till vatten från behållaren, som är högre belägen. Backventilen förhindrar ångan att tränga tillbaka ut i vattenbehållaren, utan den går istället åt "rätt" håll.

Problemen med din idé är två. För det första måste du ha fall mot utrymmet där du förångar vattnet. Detta är i ditt fall en bra bit ner i backen, och på något sätt måste du få dit solenergin. Det går säkert att lösa på något sätt, men det blir svårt. Det allvarligaste problemet är dock att jag är ganska säker på att du inte på något enkelt sätt kan kan förånga vattnet. Det krävs väldigt mycket energi för att förånga vatten. Om du värmer vattnet, men inte förångar det, kommer förvisso det vatten som värms att expandera, och är vattenvolymen som värms tillräckligt stor och stigarledningen tillräckligt smal kommer volymutvidgningen vara tillräckligt stor för att vattnet skall nå ända upp. Dock kommer inget tomrum att bildas där vattnet värms, och inget nytt vatten kommer att kunna rinna in.

Man kanske skulle kunna använda stora paraboliska reflektorer för att koncentrera tillräckligt med solenergi en bit ner i backen för att kunna förånga vattnet, men speciellt realistiskt är det väl inte.

Kul idé!

thobjo skrev:
Det gör det väl i viss mån. Om du fyller en kastrull till brädden med kallt vatten och sedan värmer vattnet kommer vattnet att svämma över. Det skulle man väl kunna se som att vattnet klättrar?
Nej det skulle ja inte kalla klättra, det expanderar ju. hade samma sak hänt med halv kastrull hade jag kunna gått med på att det "klättrar"

citactiva skrev:
Nej det skulle ja inte kalla klättra, det expanderar ju. hade samma sak hänt med halv kastrull hade jag kunna gått med på att det "klättrar"
Ok, men det gör det också. Det är precis så en "vanlig" termometer funkar. Om du tar en tom termometer och fyller den till hälften med vatten och sedan värmer så kommer vattnet att "klättra".

Om vi skulle fortsätta med detta och utveckla det så skulle jag kunna tänka mig en stor svart tank ovan jord med två backventiler på varvid den ena sitter på sugsidan med rör i brunn  och den andra på utlopp.
När solen värmer upp luften i tanken så kommer luften att expandera och tanken kommer att släppa ut trycket i utloppet.
När tanken kallnar uppstår undertryck i tanken och vatten strömmar in på sugsidan.
Teoretiskt skulle det nog fungera men?????
;D ;D

Matiasm skrev:
::) man får väl vidare utveckla (inveckla) iden...
Du lär nog få mer vätska i din tunna av ditt svett och dina tårar när du realiserar dina ideer än av slutresultatet. :P

En "vindpump" kanske?
180px-Windpump8414.JPG

jag röstar fortfarande på elpump och solceller, liten pump som pumpar till tank.
Om du vill ha det soldrivet alltså ::)

Med risk för att vara en tråkmåns, så tror jag att det enklaste och billigaste sättet är att skaffa en liten hydroforpump. Iden med solfångare kan nog kosta mer än det smakar för ett par droppar vatten. OM man skulle få det att fungera, vilket jag är skeptisk till.. Jag tror att övertrycket som kommer att uppstå i solfångaren kommer att se till så att backventilen mot brunnen inte öppnar..

tussee skrev:
Om vi skulle fortsätta med detta och utveckla det så skulle jag kunna tänka mig en stor svart tank ovan jord med två backventiler på varvid den ena sitter på sugsidan med rör i brunn  och den andra på utlopp.
När solen värmer upp luften i tanken så kommer luften att expandera och tanken kommer att släppa ut trycket i utloppet.
När tanken kallnar uppstår undertryck i tanken och vatten strömmar in på sugsidan.
Teoretiskt skulle det nog fungera men?????
;D ;D
Matiasms brunn är borrad enligt första inlägget. Den är nog betydligt djupare än de knappa tio meter som är maximal (teoretisk) sughöjd. Det kommer mao inte ens räcka med vakum i tanken för att få upp något vatten.

Eld>> Om det bara var det som var problemet att det är för stor lyfthöjd. Nu vet jag inte hur djupt det är till vattnet men vet en person som fick självtryck i sin borrade brunn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.