4 758 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Nytt brunnshål som inte ger vatten..
Sida 1 av 2
Hej..
Tänkte börja berätta att nybörjare inom brunnar osv...
Jo, igår var en spolbil hos mig och skickade ner ett rör i backen (9 meter) för att jag skulle kunna få upp lite vatten för att vattna..
Har ett gammalt rör i backen.. men där fanns det inget vatten längre sa han, så vi fick spola ner ett nytt på ett annat ställe där han sa att det finns vatten.
Och idag när jag ska dra igång pumpen för att få lite vatten så gick det inte så bra.
Gör efter konstens alla regler, det där med att vattenfylla röret osv. för att få bort all luft och skapa tryck.
Men när jag startar upp så kommer det bara en lite svag stråle. Kopplar jag den på vattenspridaren så ger det ca en meter hög spriding.
Pumpen jag har är en "stor" (enligt mitt tycke) MaxiJet 100.
Så min(a) frågor är:
1.)Tar det ett tag innan vattnet hittar till hålet?
2.)Tror ni pumpen är för klen för att få upp vattnet 9 meter och sedan skicka ut det i en slang till spridaren?
3.) Har ni andra förslag på vad som kan va fel?
Tackar på förhand
Tänkte börja berätta att nybörjare inom brunnar osv...
Jo, igår var en spolbil hos mig och skickade ner ett rör i backen (9 meter) för att jag skulle kunna få upp lite vatten för att vattna..
Har ett gammalt rör i backen.. men där fanns det inget vatten längre sa han, så vi fick spola ner ett nytt på ett annat ställe där han sa att det finns vatten.
Och idag när jag ska dra igång pumpen för att få lite vatten så gick det inte så bra.
Gör efter konstens alla regler, det där med att vattenfylla röret osv. för att få bort all luft och skapa tryck.
Men när jag startar upp så kommer det bara en lite svag stråle. Kopplar jag den på vattenspridaren så ger det ca en meter hög spriding.
Pumpen jag har är en "stor" (enligt mitt tycke) MaxiJet 100.
Så min(a) frågor är:
1.)Tar det ett tag innan vattnet hittar till hålet?
2.)Tror ni pumpen är för klen för att få upp vattnet 9 meter och sedan skicka ut det i en slang till spridaren?
3.) Har ni andra förslag på vad som kan va fel?
Tackar på förhand
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Den suger vatten..Bigfoot skrev:
Ska man behöva gå o inhandla sig en ny pump då som klarar djupare höjd då?
Har sökt lite, men inte hittat nån info om pumpen jag har..
Den påminner om http://www.grundfos.com/web/homese.nsf/Webopslag/SFON-4RQLKF och den klarar bara 8 m sughöjd.
Dom här borde kunna hjälpa dig med lite data på pumpen. http://www.saljex.se/?id=2&grp=176&artnr=PP0114
Det går väl att få sug nedåt 10 m men sedan är det stopp! fysikens lagar... inte mycket att göra åt detta... det du KAN göra är att skaffa en ejektor, en klump som sätts nere i brunnen istället för bottenventilen, detta kostar nog inte mer än 500. Det knepiga då är att du måste fixa en ledning tillbaka i brunnen som leder ner vatten igen ... detta krävs för att ejektorn ska fungera... du måste alltså ordna ett T-rör vid pumpen. Ena ledningen använder du till trädgården, den andra går tillbaka till ejektorn i brunnen ... detta ska fungera!
Pratade med han som spolade ner röret idag.. (jag var inte hemma när han var här och fixade det, utan har fått infon av farsan som va här då)
Han sa då att han hade kört ner sitt spolrör 5 meter i backen.. sedan tryckt ner min slang yterligare 2 till 3 meter.. d.v.s. max 8 meter.. det ska la inte va en omöjlighet att få upp..
Sen nån som vet om det tar ett tag innan vattnet letar sig till mitt hål?
Teoretiskt sätt så borde det ju komma mer vatten ju mer man suger.. så att vatten kanalerna på nått sätt söker sig dit, eller har jag helt fel?`
Han sa då att han hade kört ner sitt spolrör 5 meter i backen.. sedan tryckt ner min slang yterligare 2 till 3 meter.. d.v.s. max 8 meter.. det ska la inte va en omöjlighet att få upp..
Sen nån som vet om det tar ett tag innan vattnet letar sig till mitt hål?
Teoretiskt sätt så borde det ju komma mer vatten ju mer man suger.. så att vatten kanalerna på nått sätt söker sig dit, eller har jag helt fel?`
Om man sticker ner en polytenslang 8 meter i backen och sedan ska få vatten tillräckligt för att vattna med låter för mig helt otroligt när min borrade brunn är 124 meter.
Om vi utgår från att det fungerar och glömmer mina teorier så skulle jag nog kontrollera så det inte kan läcka in någon luft på sugsidan, att den snurrar åt rätt håll hade du kollat redan.
Om vi utgår från att det fungerar och glömmer mina teorier så skulle jag nog kontrollera så det inte kan läcka in någon luft på sugsidan, att den snurrar åt rätt håll hade du kollat redan.
Hej!
Ser inte på bilden men sitter det en liten propp på ovansidan av pumpen där du fyller pumpen normalt brukar in och utlopp sitta uppåt ser ut som pumpen är vriden ett kvarts varv.
En annan orsak kan vara om du kört den torr dom brukar inte klara sig länge förrän dom tappar effekt:
Ser inte på bilden men sitter det en liten propp på ovansidan av pumpen där du fyller pumpen normalt brukar in och utlopp sitta uppåt ser ut som pumpen är vriden ett kvarts varv.
En annan orsak kan vara om du kört den torr dom brukar inte klara sig länge förrän dom tappar effekt:
Proppen sitter på sidan tillsammans på utloppet..svette skrev:
Har själv ej rört det.. var så när jag tog över huset efter farfar..
Man kanske skulle ta o skruva isär det hela och sätta det rätt då
