Jag har haft en rörläggare som har flyttat ner rören i köket (de satt i väggen ovanför diskbänken) en bit så att man kan sätta blandaren i diskbänken istället.
Lägenheten finns i ett 50-talshus, det är inte stambytt ännu.
Han skruvade av den biten som gick ut genom kaklet och skruvade dit vinklar istället (med lin).
Men nästa rörläggare som håller på med badrummet underkände det arbetet. Han sa att de kopplingarna är inte godkända att mura in, och vill sätta dit presskopplingar istället.
Så nu har jag ringt flera olika rörläggare, och fått olika besked. Vissa anser att den ditskruvade kopplingen är ok, medan någon tyckte att det skulle lödas istället. Presskopplingarna var inte heller godkända att bygga in längre.
Vad gäller egentligen? Hur får man arbetet godkänt, så att man inte blir ersättningsskyldig vid en eventuell vattenskada?

Hej! Reglerna är tyvärr något luddiga fortfarande ang presskopplingar. Ska man jobba efter de nya "säker vatten installation" reglerna så är inga som helst dolda skarvar tillåtna.

Linade eller lödade rördelar är inte tillåtna att bygga in, när det gäller tappvattensystem.

Tack för ditt svar! Så de linade kopplingarna måste bort, med andra ord.
Enligt vvsi så kan man tydligen hålla inne den summan det kostar att åtgärda bristerna (rören till blandaren pekar även rakt ut från vägg, bör gå uppåt enligt rörmokare nr 2), men enligt konsumentköplagen så ska man väl vända sig till den som gjort arbetet och be dem korrigera? Frågan är om jag kan be nr 2 rätta till 1:ans arbete utan att det blir merkostnad för mig?
Sånt här är verkligen inte lätt, som lekman kan man inte riktigt avgöra om ett jobb är fackmannamässigt utfört. Kan tillägga att jag fått en räkning på 3000 kr från rörmokare nr 1, som utförde drygt en timmes effektivt arbete som nu måste göras om.

Hmm. ja det kan vara lite tricksigt sånt här. Men du bör nog låta den första killen rätta till felet. Anlitar du någon annan så kan rörmokare 1 vägra att stå för kostnaderna.

Den som gör installationen är ansvarig för dolda fel i 10 år. Och om man murar in en otillåten skarv, anser jag det vara ett dolt fel.

En liten fråga, om man öppnar skåpet under vasken, ser man några vattenrör där?
Det var ganska vanligt att man drog rören synligt under vasken, för att sen mura in dem så de kom ut i väggen ovanför.
Då är det ju smidigare att koppla på dem där under.

Troligen är rören kopplade till stammen ca en halvmeter från där de stack ut tidigare, i sidled. Den lilla biten som syns ser ut att komma rakt från sidan. Med den nya installationen kommer vinklarna att muras in, även en bit av de nya rören, de kommer sedan ut under diskbänksskåpet. Den första firman intygar att det är korrekt utfört, de säger att de har varit i kontakt med säkervatteninstallation och kontrollerat. Även med försäkringsbolagen. Men så länge man har ett kvitto så kan man vara lugn?

Ja, alltså.. ska man hårddra det så är fakturan från dem ett bevis på att det är just de som har gjort jobbet, så spara denna.
Det är dem som är experter och därmed ansvariga för det arbete de har utfört.

Så, utan att vara juridisk expert så kan jag nog påstå att du personligen inte blir hängd om det skulle hända ngt

Tack, då känner jag mig lugnare nu!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.