4 758 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Nytt brunnshål som inte ger vatten..
Alla grannhus har samma "typ av brunn" som mig, dock inte lika djup (hade tänk ta deras vatten oxåtussee skrev:Om man sticker ner en polytenslang 8 meter i backen och sedan ska få vatten tillräckligt för att vattna med låter för mig helt otroligt när min borrade brunn är 124 meter.
Om vi utgår från att det fungerar och glömmer mina teorier så skulle jag nog kontrollera så det inte kan läcka in någon luft på sugsidan, att den snurrar åt rätt håll hade du kollat redan.
Och skulle det inte funka så borde nog spolkillen som va här o gjorde jobbet sagt till skulle jag tro
Jag tvivlar inte sa bara otroligt.
Här finns mycket matnyttigt http://www.ems-pump.se/ och monteringsanvisningen http://www.ems-pump.se/pdf/montjet.pdf har lite feltips.
Här finns mycket matnyttigt http://www.ems-pump.se/ och monteringsanvisningen http://www.ems-pump.se/pdf/montjet.pdf har lite feltips.
Om proppen sitter på sidan får du inte ur luften ur pumphuset.
Lustigt att du fått pumpen att ta över huvudtaget.
Lägg pumpen på sidan så att utloppet och proppen är uppåt detborde funka sen kan vända den sen.
evt får du fylla i lite vatten genom proppen.
Lustigt att du fått pumpen att ta över huvudtaget.
Lägg pumpen på sidan så att utloppet och proppen är uppåt detborde funka sen kan vända den sen.
evt får du fylla i lite vatten genom proppen.
den där pumpen har varit isärtagen och är ihoppsatt fel ... kan väl vara en förklaring kanske... men jag tror ändå sughöjden är för stor...
Hur går det med bevattningen?
Hur långt ner går sugledningen har du slutat vid 5 meter eller?
Djupet bör inte vara några problem om det finns vatten i hålet.
Om man har 12 meters sugledning och vattnet står på 8 meter så funkar det i alla fall men man klarar däremot inte att lyfta vattnet mer än 10 meter detta har med vakumet att göra.
Ejektor eller dränkbar pump är nog inte att tänka på det brukar vara ett 2" galvrör som man slår ner 50 mm invändigt mått.
Hur långt ner går sugledningen har du slutat vid 5 meter eller?
Djupet bör inte vara några problem om det finns vatten i hålet.
Om man har 12 meters sugledning och vattnet står på 8 meter så funkar det i alla fall men man klarar däremot inte att lyfta vattnet mer än 10 meter detta har med vakumet att göra.
Ejektor eller dränkbar pump är nog inte att tänka på det brukar vara ett 2" galvrör som man slår ner 50 mm invändigt mått.
tycker det är väldigt oklart vad det är för brunn här... är det ett stålrör som tryckts ned i backen eller går slangen rakt ned utan nåt rör utanför ?
Många frågor har på en gång 
Pumpen är isärtagen och ihopsatt på fel sätt.. det är åtgärdat, men den suger varken mer eller mindre en innan den var öppnad första gången.
Brunnen i sig är en slang nersänkt i backen med nått filter o diverse saker i botten, vet dock ej vad.
Hur som helst så får jag hem en ny pump idag med trycktank som vi ska testa med.
Bara hållar tummarna på att vi får det till att funka
Pumpen är isärtagen och ihopsatt på fel sätt.. det är åtgärdat, men den suger varken mer eller mindre en innan den var öppnad första gången.
Brunnen i sig är en slang nersänkt i backen med nått filter o diverse saker i botten, vet dock ej vad.
Hur som helst så får jag hem en ny pump idag med trycktank som vi ska testa med.
Bara hållar tummarna på att vi får det till att funka
Koppla in det hela idag..
Följde bruksanvisningen från start till slut..
Men fick det INTE att fungera ändå
Gick igenom felsökningsguiden för pumpen.. och det finns bara 2 alternativ som jag själv ej kan kolla..
1) Ej tätt på sugsidan, så den tar in luft.
2) Inget vatten i röret.
Kan man på nått sätt se om det läcker in luft på sugsidan?
Följde bruksanvisningen från start till slut..
Men fick det INTE att fungera ändå
Gick igenom felsökningsguiden för pumpen.. och det finns bara 2 alternativ som jag själv ej kan kolla..
1) Ej tätt på sugsidan, så den tar in luft.
2) Inget vatten i röret.
Kan man på nått sätt se om det läcker in luft på sugsidan?
Jag har precis kopplat in en pump, så jag har lite färska erfarenheter.
Du kan ju börja med att testa pump, bottenventil etc genom att ansluta en minimal slang och sedan pumpa upp vatten ur en tunna. Bara så du ser att allt fungerar.
Jag fick fylla på vatten i pumpen och sedan pumpa ut all luft om och om igen. Jag skulle bara lyfta vattnet kanske fyra meter, men det tog nog en kvart innan all luft var borta. Så man ska inte ge upp för tidigt. Se bara till så du fyller på vatten hela tiden så du inte kör pumpen torr.
Du kan ju börja med att testa pump, bottenventil etc genom att ansluta en minimal slang och sedan pumpa upp vatten ur en tunna. Bara så du ser att allt fungerar.
Jag fick fylla på vatten i pumpen och sedan pumpa ut all luft om och om igen. Jag skulle bara lyfta vattnet kanske fyra meter, men det tog nog en kvart innan all luft var borta. Så man ska inte ge upp för tidigt. Se bara till så du fyller på vatten hela tiden så du inte kör pumpen torr.
YEEEHHHAAAAAA! 
Äntligen är det igång..
Spolkillen var här idag o testade med sin egna pump..
Man höll på att mixtra i lite drygt 1 timme innan det flöt på bra.. bl.a. fick han dra upp röret ca. 1 meter..
Så nu e det ett jäkla tryck..
Jäkligt skönt att äntligen ha det härdigt.. Bara att låta det hela stå o gå nu några dagar så man ser att vattnet inte försvinner, därefter så ska jag ta o gräva lite ner lite brunnsringar o diverse så man får "bort" pumpen..
Äntligen är det igång..
Spolkillen var här idag o testade med sin egna pump..
Man höll på att mixtra i lite drygt 1 timme innan det flöt på bra.. bl.a. fick han dra upp röret ca. 1 meter..
Så nu e det ett jäkla tryck..
Jäkligt skönt att äntligen ha det härdigt.. Bara att låta det hela stå o gå nu några dagar så man ser att vattnet inte försvinner, därefter så ska jag ta o gräva lite ner lite brunnsringar o diverse så man får "bort" pumpen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden