Jag (och familj) är på besök hos min mor och plötsligt under kvällen slutade vattnet flöda. Hon har en borrad brunn med hydropress ute i garaget.

Hon sa att det här har hänt tidigare (flera år sedan sist) men då har man bara behövt "trycka på svarta knappen på lådan". Idag hjälper det inte. Varje gång jag trycker på den svarta knappen så går den direkt tillbaka. Som att den löser ut direkt.

Jag vet inte ens vad det är för knapp. Sökte på företagsnamnet på Google och får upp motor-skydd. Är det ett skydd som löser ut?

Tacksam för all hjälp.

• Hydropress och olika vattenpumpskomponenter i ett garage, med elektrisk låda och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor-skyddsbrytare med röd stoppknapp och svart startknapp i ett garage, kopplad till en brunnsinstallation.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det ser ut som ett motorskydd. Den löser ut om motorn drar för mycket ström. Det är olikt en säkring endast ett överströmsskydd och inte ett kortslutningsskydd. Det brukar ta några sekunder för den att lösa ut om det går för mycket ström. Antingen är motorskyddet trasigt eller så är pumpen trasig. Alternativet finns även att det blivit en skada på kabeln till motorn så att det blivit kortslutning. Det är inte normalt att den löser ibland utan synbar orsak.

B
ja, det är ett motorskydd. Det är sannolikt mycket billigare att byta motorskyddet än pumpen, så jag skulle börja med att byta motorskyddet. Jag har varit med om både trasiga pumpar och trasiga motorskydd.

Men först, innan ni byter motorskyddet, kolla att det är spänning på alla faserna fram till motorskyddet om det är en trefaspump.

Jättetack! Jag har bett en elektriker komma förbi och kolla på läget :-)

Samma hände mig nu i helgen. Det surrar till svagt i motorskyddet och sedan slår det ifrån.
Här var det kabeln ner till pumpen i borrhålet som skavts av 20-30meter nere hålet. Andra gången detta händer nu på 5år så det måste va nån vass kant där i hålet nånstans.
80m kabel kostar 3000kr, tog gubbarna 2h att byta.

H
P para skrev:
Här var det kabeln ner till pumpen i borrhålet som skavts av 20-30meter nere hålet.
Bara för kul skull, vilket djup sitter pumpen på, hur ser slangen ut är den skavd den med, då är hålet krokigt i övrigt så är det för stort slag på kabeln, så den ligger i en båge

H Hjulbent skrev:
Bara för kul skull, vilket djup sitter pumpen på, hur ser slangen ut är den skavd den med, då är hålet krokigt i övrigt så är det för stort slag på kabeln, så den ligger i en båge
Pumpen sitter på 75m djup. Vet inte hur slangen såg ut då jag inte var med ute när dom drog upp den. Enligt gubbarna händer detta ibland men oftast är skavet närmare botten än i mitt fall.

H
Jepp det är när pumpen startar som den vill vrida sig lite och är inte kabeln fäst riktigt tätt på ca 4 - 5 meter upp från den, så kan det bli en slinga som sticker ut, troligtvis är ditt hål inte riktigt rakt utan en sväng finns på det djupet där skadan blev. Ett tips då är att sätta en slang på allt där , max 32 slang + kabel= en 70 bit kan gå men då måste grejerna plockas isär

Nu har vi vatten igen! Det var tryckvakten som hade gått sönder. Pumpen är en 3 fas pump men det verkar som att den fick 6A över 2 faser (3A st) istället för 2A över 3 faser. Kanske det var det motorskyddet reagerade på.

Efter att vi bytte tryckvakten så gick allt igång fint. Däremot så har vi mycket järn i vattnet (tror jag) för tryckpressen var helt full med tjock belägring i botten. Och nu är vattnet väldigt brunt och grumligt.

Jag läste runt lite och jag gissar att det beror på att vi har lite högre tryck nu med nya tryckvakten (märks när vi duschar) och att beläggningar i rör ev släpper. Förhoppningsvis så försvinner det men vi ska nog göra ett vattenprov ändå för att vara säkra.

• Hand håller ett glas med grumligt brunt vatten, tecken på högt järn- och mineralinnehåll.
    Skapa konto
  • Ett glas med brunt och grumligt vatten står på en yta av marmor.
    Skapa konto
  • Hand som håller en plastbehållare fylld med brunt och grumligt vatten, tecken på järnbeläggning.
    Skapa konto
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
H
Det tar ett tag innan all skit försvinner, nu rör det om i grytan och då släpper det från rör samt i kärlet

C chokonanana skrev:
Nu har vi vatten igen! Det var tryckvakten som hade gått sönder. Pumpen är en 3 fas pump men det verkar som att den fick 6A över 2 faser (3A st) istället för 2A över 3 faser. Kanske det var det motorskyddet reagerade på.

Efter att vi bytte tryckvakten så gick allt igång fint. Däremot så har vi mycket järn i vattnet (tror jag) för tryckpressen var helt full med tjock belägring i botten. Och nu är vattnet väldigt brunt och grumligt.

Jag läste runt lite och jag gissar att det beror på att vi har lite högre tryck nu med nya tryckvakten (märks när vi duschar) och att beläggningar i rör ev släpper. Förhoppningsvis så försvinner det men vi ska nog göra ett vattenprov ändå för att vara säkra.
Hej, vi har just nu exakt samma problem. Helt okunnig här men vem var det som fixade erat problem, elektriker eller rörmokare? (har en elektriker på väg) tack på förhand!

Vi bytte faktiskt tryckvakten själva. Jag kontaktade en brunnsborrare som hade bra koll. Han föreslog att vi skulle byta tryckvakten som sitter på hydropressen (den gråa lilla lådan som det går ut en vit elkabel ifrån).

C chokonanana skrev:
Vi bytte faktiskt tryckvakten själva. Jag kontaktade en brunnsborrare som hade bra koll. Han föreslog att vi skulle byta tryckvakten som sitter på hydropressen (den gråa lilla lådan som det går ut en vit elkabel ifrån).
Tack för så snabbt svar! Var det elektrikern som hittade att dert var just tryckvakten det var fel på?

Jag skrev 2 inlägg. Kolla in mitt inlägg innan :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.