1 193 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Koppla vattenslang från två utkast
Hej!
Har en högtryckstvätt och har nu konstaterat att vid högsta läget på den så vill den ha mer vatten än vad den får in.
Fick en tanke om att just ge den det, då genom att hämta vatten från två ställen och sätta en förgrening. Det bör väl vara möjligt att göra, eller är det något jag missar i det tankesättet? Kanske byta till tjockare slang då också.
Dessa förgrening är väl egentligen tänkta att göra tvärt om, att skapa två ut och en in. Men jag vill andvända det som två in och en ut. Eller sitter det backventiler på dessa?
Något som jag skall ta i beaktande?
Någon som kanske har gjort något liknande?
Allt fint!
Har en högtryckstvätt och har nu konstaterat att vid högsta läget på den så vill den ha mer vatten än vad den får in.
Fick en tanke om att just ge den det, då genom att hämta vatten från två ställen och sätta en förgrening. Det bör väl vara möjligt att göra, eller är det något jag missar i det tankesättet? Kanske byta till tjockare slang då också.
Dessa förgrening är väl egentligen tänkta att göra tvärt om, att skapa två ut och en in. Men jag vill andvända det som två in och en ut. Eller sitter det backventiler på dessa?
Något som jag skall ta i beaktande?
Någon som kanske har gjort något liknande?
Allt fint!
Eller är problemet att det behövs ett högre tryck på vattnet?
Eller glöm det. Högtryckstvättar berkar fungera att hämta vatten från en tunna, så ingående tryck spelar ingen roll.
Prova att fylla en tunna med vatten och se om den får tillräckligt med vatten då innan du börjar koppla ihop slangar.
Eller glöm det. Högtryckstvättar berkar fungera att hämta vatten från en tunna, så ingående tryck spelar ingen roll.
Prova att fylla en tunna med vatten och se om den får tillräckligt med vatten då innan du börjar koppla ihop slangar.
Har du dåligt tryck/flöde från början är det inte säkert att det hjälper med två inkommande.
Hitta vart begränsningen i inkommande ligger och jobba bort det istället.
Alternativt kan du bygga en ackumulatortank, enklaste sättet är med en hink eller dunk, under förutsättning att högtrycken klarar att suga kan den stå på marken, annars måste den upp en bit.
/Jocce
Hitta vart begränsningen i inkommande ligger och jobba bort det istället.
Alternativt kan du bygga en ackumulatortank, enklaste sättet är med en hink eller dunk, under förutsättning att högtrycken klarar att suga kan den stå på marken, annars måste den upp en bit.
/Jocce
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Har du provat med en grövre slang från utkast till tvätt? Flödet i en 3/4” slang brukar ju vara påtagligt bättre.
Kopplar du ihop två utkastare finns ju en risk att du får ett backflöde tillbaka genom en av dem. Är det vatten från samma fastighet och huvudledning är det ju sannolikt inga problem, men om du kopplar ihop en egen brunn och kommunalt eller grannens finns nog risk för kontamination av dricksvattnet.
Kopplar du ihop två utkastare finns ju en risk att du får ett backflöde tillbaka genom en av dem. Är det vatten från samma fastighet och huvudledning är det ju sannolikt inga problem, men om du kopplar ihop en egen brunn och kommunalt eller grannens finns nog risk för kontamination av dricksvattnet.
Håller också med om detta.F fredrik.johansson skrev:Kopplar du ihop två utkastare finns ju en risk att du får ett backflöde tillbaka genom en av dem. Är det vatten från samma fastighet och huvudledning är det ju sannolikt inga problem, men om du kopplar ihop en egen brunn och kommunalt eller grannens finns nog risk för kontamination av dricksvattnet.
Även om det är samma vatten skulle jag vara noga med att stänga av utkastarna direkt efter användning. Så att så liten del solupvärmt, plastluktande slangvatten som möjligt, går in i dricksvattnet. Skulle även spola igenom slangarna varje gång de ska användas, så att vattnet i slangarna är hyfsat fräscht när utkastarna kopplas ihop.
Vilka dimensioner och längder rör det sig om på rör och slang? Handlar det om t.e.x tre meter 15-rör innan det matas från grövre rör och 25 meter "vanlig" klen slang så är det ju grövre slang du ska börja med.
Testa hur lång tid det tar att tappa upp vatten i en hink via utkastaren med och utan slang så får du en uppfattning om hur mycket slangen stryper.
Testa hur lång tid det tar att tappa upp vatten i en hink via utkastaren med och utan slang så får du en uppfattning om hur mycket slangen stryper.
Typ alla vattenutkastare har sedan typ 90-talet backventil/återströmsskydd inbyggd i sig.
Det har även funnits med i BBRen sedan utgåva 1 punkt 6:615, som utkom 1993 och som trädde ikraft 1 januari 1994. Se bifogad pdf.
Här finns alla BBRer,
https://www.boverket.se/sv/lag--rat...ocker/aldre-regler-om-byggande/bbr-fran-1994/
Lägger även med en översikt över äldre byggregler.
Det har även funnits med i BBRen sedan utgåva 1 punkt 6:615, som utkom 1993 och som trädde ikraft 1 januari 1994. Se bifogad pdf.
Här finns alla BBRer,
https://www.boverket.se/sv/lag--rat...ocker/aldre-regler-om-byggande/bbr-fran-1994/
Lägger även med en översikt över äldre byggregler.
Aha, ja då behöver man ju inte vara så försiktig.Demmpa skrev:
Provade att koppla in den på en vattenutkastare vid ett annat hus, var samma typ av utkastare fmm, men på denna var det ett bättre flöde på och maskinen fungerade utmärkt vid högsta tryck då.Pjosk75 skrev:
Skall prova att koppla samman två utkastare, vet att maskinen gör av med 15-16l/min vid 240bar och den utkastare som det fungerade bra på ger 22l/min men den är tyvärr inte min. Om jag skall göra en uppskattning på de utkastare som jag kan hämta vatten ifrån har de mellan 10-13 l/min och om jag hämtar vatten från båda samtidigt bör det ordna sig.
Klicka här för att svara