Hej,

Det läcker där pilen visar. Enl. De manualer jag hittat på nätet ska det finnas en liten "plupp" på baksidan så man kan få bort röret. Men på den finns det inget bakom.

Någon som vet hur man får bort den så man kan byta oring?

• Kromad köksblandare med en pekande pil där det läcker, inga synliga skruvar eller fästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
På äldre modeller är det bara att dra pipen rakt upp. Om den sitter hårt, kan det hjälpa att värma med hett vatten eller hårfön.

Aha, tack. Ska testa

Hej!
Jag har fått isär pipen på min blandare. Den har läckt under en längre tid, men nu senaste veckorna har det börjat mer eller mindre spruta vatten bakåt om jag öppnar upp blandaren mycket.

Är det någon som åtgärdat denna typ av problem genom att endast byta gummitätningen? Det verkar som att dessa säljs i tvåpack, men jag kan endast se en o-ring på min blandare.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Delvis demonterad köksblandare med synligt rör och vit tätning, placerad över diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B blyarn skrev:
Hej!
Jag har fått isär pipen på min blandare. Den har läckt under en längre tid, men nu senaste veckorna har det börjat mer eller mindre spruta vatten bakåt om jag öppnar upp blandaren mycket.

Är det någon som åtgärdat denna typ av problem genom att endast byta gummitätningen? Det verkar som att dessa säljs i tvåpack, men jag kan endast se en o-ring på min blandare.

Någon som har erfarenhet av detta?
Tror det är o-ringen högst upp som du ska byta.

Vår läcker också men jag får inte loss pipen från blandaren. Den ska inte vara skruvad vår version.

Hur fick du loss den?

FredrikR FredrikR skrev:
Tror det är o-ringen högst upp som du ska byta.

Vår läcker också men jag får inte loss pipen från blandaren. Den ska inte vara skruvad vår version.

Hur fick du loss den?
Tack!

Jag följde tipset i den länkande tråden, dvs. tog hjälp av en tving, det funkade kanon! Har försökt fler gånger tidigare men gett upp. Idag lade jag massa hushållspapper runt skarven och hällde på ättika, sen fick det ligga och dra ett tag. Efter det satte jag en tving mellan blandaren och diskbänken och ruckade på själva pipen medan jag pressade med tvingen, då lossande den.

https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/garda-ii-koksbl-lackage/

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B blyarn skrev:
Tack!

Jag följde tipset i den länkande tråden, dvs. tog hjälp av en tving, det funkade kanon! Har försökt fler gånger tidigare men gett upp. Idag lade jag massa hushållspapper runt skarven och hällde på ättika, sen fick det ligga och dra ett tag. Efter det satte jag en tving mellan blandaren och diskbänken och ruckade på själva pipen medan jag pressade med tvingen, då lossande den.

[länk]
Tack för tipset, ska kika vad jag få till.
Vi har dock den böjda pipen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.