Frysproblem Frysproblem skrev:
Med PRK-koppling trodde jag att jag måste snurra med slangen för att få fast den ordentligt, eller menar du att jag ska ha nån övergång mellan den och den fasta gängan på pumpen?
Det är bara tryckmuttern du gängar in i kopplingens fasta del och drar åt. Inga konstigheter att använda en sån i ditt fall bara du är försiktig när du äntrar gängan så det inte drar snett och inte misshandlar plastmuttern.

Aha, ok, då är jag med på hur PRKn funkar, låter som en mycket enklare variant av vad jag håller på med idag. Camlock låter onekligen som det lättaste, ska försöka få tag på en sån som passar. Tack!

tommib tommib skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför alla är så förtjusta i att skruva. Camlock är en standardkoppling och väldigt enkel att handha. Klokoppling kan absolut vara lite tjurig, särskilt om det är kallt vid hanteringen.
Camlock är skitbra och ofta helt tät, sedan finns inga gängor som kan skära ihop / skadas heller! Eller rättare sagt, gängor kan finnas men i så fall sitter de ofta på Camlockdelen vid en pump eller ventil osv. Själva skarven mellan hane / hona är gängfri.

Om ”priset inte spelar ngn större roll” så blir mitt förslag också Camlock.

Mvh

Jag har 1" gänga från pumpen och sen en lös pem-slang 32 mm bara, så jag behöver ändå nån PRK innan camlocken eller? Hona eller hane på slangen, spelar det nån roll?

tommib
Ja, du behöver en PRK innan om du inte lyckas värma på slangen på en Camlock C. Man sätter vanligen honan (den med "armarna") på slangen och hanen på den fasta utrustningen om jag förstått det rätt men jag tror inte det spelar någon praktisk roll och det finns adapters åt bägge håll. Det finns olika typer av kopplingar, här är en referens.

Camlock/Kamlock-koppling blir väl perfekt till detta.

Redigerat:
@Frysproblem återkoppla gärna när du monterat och provat camlock kopplingen. En bild blir plusspoäng
Funderar på likanande koppling själv till pumpen i sommarstugan nämligen

Ja, ska dit nästa vecka och testa!

• Gilla
laseryxa
  • Laddar…
Ja, nu är det på plats och det blev tätt och bra! Blev lite tvärt om med gängorna, fanns ingen hona med invändig gänga där jag handlade så det blev den med armarna på pumpen istället, men det funkade det också. Bara det finns plats att dra ner armarna, så där hade jag lite tur att det blev lagom åtdraget utan att armarna hamnade precis vid tryckmätaren. Pem-slangen var rejält sliten i änden också, men jag hade inget bra verktyg för att kapa den rakt, så jag struntade i det och det blev helt tätt ändå tror jag. Så hade jag gjort om det så hade jag nog verkligen försökt få honan på slangen, som tipset var, men nu sitter det bra och jag kommer koppla på och loss utan problem lång tid framöver tror jag. :)

• Pumpinstallation med metallbeslag och anslutning till en PEM-slang, omgiven av löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kopplingar för rör och slang på en träyta, en i metall och en i mässing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
laseryxa och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.