Vatten & Avlopp
vvs-are: Hej! Skyddsröret i sig räknas som kondens isolerande, typ som plasten på prisol, så det behövs ingen mer isolering om det inte föreligger frost risk. Frys grader är inte farligt för pex rör, det är bara att det kommer ju inget vatten. :)
Kenneth_Sthlm: Tack än en gång för alla förslag. Kan rapportera att pumpen nu passerar förbi jordfelsbrytaren, för att lösa det akuta problemet. :) Sägas bör, att huset har körts utan jordfelsbrytare i 17 år utan problem - detta sagt utan att minimera risken för ev. jordfel, bara som information. Självklart, jordfelsbrytaren löste ut, och fungerade således som den skulle, men troligen beroende
hempularen: jag är inte med på vad du menar. beskriv tydligt hur det såg ut från börkjan och detaljer om de bitar du sätter in nu (dimensioner, kopplingstyp etc).
Tornhill: Som tussee skriver så är den grå inringade saken en elektromagnetisk ventil som stänger av vattentillförseln när maskinen är full med vatten. Denna ventil skall utlösa vid två tillfällen: 1. När maskinen har tagit in tillräckligt med vatten för att kunna diska. 2. Om vattennivån i bottnen på maskinen har blivit så hög att elektroniken tror (rätt eller fel) att du har ett
Lassie: På Coop-bygg fick jag en gängtolk gratis. En pappskiva med utstansade fördjupningar som enkelt visar rör och gängstorlekar. Se: www.koppla.nu
andreashj: Vilket lim är lämpligt på gummi? PL400? S3, tackar för erbjudandet - men min slangstump finns i Kungliga huvudkommunen!
prybe: Med allra, allra största sannolikhet har du fått ytvatten i brunnen - humusämnen färgar vattnet brunt och kan också lukta emellanåt. Det innehåller också s k koliforma bakterier som i för stora mängder gör vattnet otjänligt. Vi har råkat ut för just det du beskriver nu under hösten då det varit osedvanligt regnigt. (Bor i Mälardalen och problemen vi har rör vår villa.) Vi har
larsolov2: Ja, efter en viss cirkus, där de olika underentreprenörerna (jag bygger ett hus genom totalentreprenad) tvingade varandra till mer eller mindre drastiska insatser, fick rörmokaren slutligen sin ursprungliga vilja igenom hos chefen och pumpen (ny från fabrik) byttes mot en annan ny av samma modell. Efter en kort stund fanns så ett kraftigt flöde och önskvärt tryck och nu har allt fungerat
larsolov2: Infiltrationsanläggningen kräver markförhållanden som gör infiltration möjlig (lera gör den t ex omöjlig), markbädd är väl enkelt uttryckt en infiltrationsanläggning med konstgjorda sådana förhållanden och bortledning av det filtrerade vattnet. Läs vad Naturvårdsverket informerar om: infilrationsanläggningar:
ppalm: hade detta problem med mina avloppsrör (stående stammen). När man hällde i vv så rören expanderade så knäppte dom. Efter öppnet upp så jag kunde se rören kunde jag se att det kom i kontant med brädgolvet vid trossbotten, efter ha tagit bort lite av en bräda så var ljudet borta.
lordi: Hur det kunde ta sig igenom tätskiktet är ju en gåta, men läckaget på stolen kan ju kommit från en spricka i plastgängan på inloppsventilen. Det händer ibland att det uppstår sprickor om anslutningsröret sitter lite i spänn. Ofta ser man inte det med blotta ögat, utan man tror ju att det är packningen som är kass eller dåligt åtdragen.
lordi: Är stammarna från 50-talet så är det hög tid för stambyte. De kan ju vara såpass dåliga att man får spola ofta. Det är lite svårt att säga utan att ha sett filmen. Det är vanligt att kökstammar brukar korka igen rätt snabbt i gamla hus, som inte är stambytta.
ama3282: Jag hittade kopplingarna. De heter Magnum och är både billiga och smidiga. http://www.euronordwtm.se/Webb/produkter.asp?type=2&group=5
FlyHigh: OK Tack för svaren. Då kör jag ong med mina Pex15 och skulle det bli för olidligt så kan jag alltid sätta utanpåliggande senare (även om jag avskyr det...). Den synliga stäckan är max 10 cm så det kan jag leva med.
Generali: Hej! Ska renovera min lägenhet och då förmodligen bygga ut badrummet. Har ett litet badrum idag och vill kunna ha tvättpelare, finns det något särskilt jag bör tänka på?
vedeldaren: [citat] Med BV menar jag naturligtvis termostatstyrd blandningsventil
tussee: Firman i huset brevid. http://webbase.ostnor.net/Moraweb/main.aspx?NodeId=23571&catName=Katalogdatabas&lang=1 modll Mora Cera ESS
vvs-are: Hej! Ja, det går. Dra med ett bågfilsblad över gängan, innan du lägger på lin och pasta, och dra på ventilen. Om du gör det, så följer inte linet med gängan när du drar ihop delarna. :) Lycka till!
Kjell_G: Kommer att göra som tidigare inlägg, men tänkte ha två golvbrunnar; en till tvättbänk och en där värmepumpen står. Detta efter rekommendation av röris, verkar det vettigt eller ska jag stoppa nu innan allt är draget? /me
hempularen: Om du går in på ex. Sigro.se och tittar under deras expansionskärl, så finns där en länk till beräkningstabeller.
prototypen: Hejsan Du måste ha luft in i avloppet i garaget. Om man gör ordentligt i toan och spolar så finns risken att röret blir fullt och spolningen fungerar som en kolv och skjuter luften framför sig ut till närmsta brunn men den luften måste ersättas bakom "kolven" och då kommer luftningen in i bilden, endera rör upp på taket eller en luftningsventil som släpper in luft i avloppet. Denna
lordi: Ok, men det tyder ju ändå på att yttertaket läcker, så det måste åtgärdas. Har man otur är det genomsurt där uppe och man behöver riva bort ev isolering, och torka ut. Och visst får du borra i taket i din lgh, såvida inte det finns några speciella bestämmelser om det i föreningen.
danso: Måste vara någon form av material/konstruktionsfel. Har inga problem på andra ställen i vatten systemet och alla material är dragna i rätt ordning Hur som helst la jag en svetsloppa i hålet i morse, men det kändes inget bra att sätta dit det igen då det med all säkerhet skulle gå hål på något annat ställe inom kort. Bestämde mig för att göra ett nytt lock själv av både
Tompa01: Enligt anvisningar så skall det vara 110. Men när jag bytte avlopp hemma så satt det gjutjärn på knappa 3tum. Då det hade krävt en hel del ombyggnation för att få dit ett 110 och det i ca 50 år funkat bra med det gamla så nöjde jag mig med 75 rör. Kan tillägga att jag har en förgrening på huvudstammen vilket gör att det sitter två 75 avluftingar, en per WC, dessa går sedan ihop
JPW: Tack så mycket för svaren! Mycket värdefullt för oss noviser. Den stora rörstammen (?) allt sitter kopplat på går helt synligt och fritt under taket i rummet under (tvättstuga i källaren). Där syns det en grov anslutning till WC, en halvgrov till golvbrunnen och sedan en ytterligare mindre dimension som går upp i väggen antagligen till tvättstället. Inget av dessa rör ser ut att