Hej, nu behöver jag snabb hjälp!

Ska koppla in solfångarna och har klämringskopplingar med stödhylsor. Köpte stödhylsor som hette 15 mm och 1 mm tjock. Typ.

Nu känns det inte som att de passar i mina kopparrör! Att trycka dit dem är stört omöjligt, men med en hammare lyckades jag hamra in en hylsa i en kort bit kopparrör. Att hamra och slå så där hårt kommer jag aldrig att lyckas med uppe på taket när jag ska koppla in befintliga rör.

Ska det vara så svårt att få in stödhylsorna? Eller har jag fel hylsor?

Daniel

Om du har använt en röravskärare, och den är slö, så kan röret ha klämts ihop i änden. I så fall kan du utvidga hålet lite så går stödhylsan i lättare.
På en del röravskärare sitter det ett gradverktyg (den svarta trekantiga grejen) som du kan använda till det.
19-1221_s.jpg

Ah, ok!

Men, i den rörbit där jag hamrade in hylsan så har själva röret expanderat så pass att jag omöjligen får in röret i klämringskopplingen.

Faidros: Tack för ditt snabba svar! Jag testade att skära av en bit rör, fast nu var jag extremt försiktig så jag inte tryckte ihop det. Det var väldigt tight, men det gick att slå in hylsan, och det gick att slå (!) på klämringskopplingen. Nu ska jag upp på taket igen!

Det är nog bättre att försöka skära bort lite material på insidan först, så att du slipper utvidga öppningen genom att pressa in stödhylsan med våld. Då slipper du nog ifrån problemet med att rörets ytterdiamerter ökar.

Staffans2000
Med 15mm kopparrör behöver du inga stödhylsor alls, så vida de ej är glödgade dvs. mjuka!

Mjuka kopparrör kapas lämpligen med fintandad bågfil (och EJ med röravskärare). Skrapa därefter bort graderna med en kniv.

Ett förträffligt sätt att "hamra in" stödhylsor & diverse kopplingar är att använda ett knivskaft somm hammarhuvud. Med dylik metod riskerar man ej att deformera koppling,stödhylsa eller rör.

Tack för tipsen! Har gett upp för i dag. Ska införskaffa lämplig bågfil i morgon. :)

Precis som staffan säger så behövs det inte stödhylsor om det inte är mjuka rör.
Sådana rör som är till tex. slingor i en tank är hårda och då ska det inte vara någon stödhylsa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.