24 711 läst ·
19 svar
25k läst
19 svar
mer funderingar kring sluten tank?
Under förutsättning att avloppsrören är lagda enligt alla konstens regler samt att man håller reda på när det är dags att ringa bajsbilen så fungerar det alldeles utmärkt.
Men som jag berättade om i ett tidigare inlägg, stå inte för nära slamsugningsbilen när dom tömmer din tank
Men som jag berättade om i ett tidigare inlägg, stå inte för nära slamsugningsbilen när dom tömmer din tank
Den extremt snålspolande toan kräver ett fall på 20mm per meter o max 20m avstånd till tank, läste jag. Är nog viktigt att man håller sig till detta. Använder man inte toan under längre perioder (tex om man är sommarboende) finns risk för att det som är kvar i avloppet torkar och orsakar stopp, detta gäller framförallt om man har snålspolande toa.
Under den tid vi hade toatank tömde vi ca var 2½ månad, tanken var 3 kubik (2personer). Kostnaden ca 800 per gång. Att tro att man skall snåla o bara tömma 1-2 ggr per år är nog mest att lura sig själv, om man inte är extremt motiverad.
Under den tid vi hade toatank tömde vi ca var 2½ månad, tanken var 3 kubik (2personer). Kostnaden ca 800 per gång. Att tro att man skall snåla o bara tömma 1-2 ggr per år är nog mest att lura sig själv, om man inte är extremt motiverad.
Har man en extremt snålspolande toalettstol blir det väldigt mycke fekalier (skit) och inte så mycket vatten i tanken. Det låter väl bra! Problemet kommer när tanken skall tömmas. Med lite vatten i tanken är risken att den inte blir riktigt tom större. Skiten rinner inte fram till tömningspunkten.
Likadant blir det om man försöker förlänga tömningsintervallet med att pumpa ur en del av vattnet.
I båda fallen är risken stor att inte tanken blir riktigt tom, och vad har man då vunnit?
Likadant blir det om man försöker förlänga tömningsintervallet med att pumpa ur en del av vattnet.
I båda fallen är risken stor att inte tanken blir riktigt tom, och vad har man då vunnit?
Klicka här för att svara