T
tracker: kan misstänka tryckvakten. det sitter ett gummimembran som vattnet trycker på, genomgången till membranet är ett pyttelitet hål som förmodligen har rostat igen. demontera samt borra upp hålet några millimeter så ska det nog fungera igen.
2 svar · 5,1k läst
dave_R
dave_R: Hur skall man göra om man skall dra vatten in i badrummet genom en innerväg. Jag skall ha kromade utanpåliggande rör i badrummet. Räcker det med väggfäste på båda sidor om väggen och att bara borrar hål i väggen med rörmanschett och gojja på insidan. Jag har inkommande vatten 1m utanför badrummet så tänkte fortsätta med det kromade röret hela vägen utanför badrummet. Någon
0 svar · 2,0k läst
H
Habbe: [citat] Kan annars rekomendera Wirsbo "quick and easy", dyrt verktyg men jag hade möjligheten att låna det från VVS-firman där jag köpte mina rördelar. Jag vill annars minnas att jag köpt både fördelare och klämringskopplingar till PEX från just Sigro. Kör fö 100%pex i huset.
6 svar · 5,9k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det är smart. Jag gjorde inte så när jag rev köket hos brorsan. Plötsligt föll en träbit lite olyckligt på ballofixkranen så den öppnades. Det tog någon enstaka sekund innan jag reagerade och fattade vad som hänt (och inser att jag kan stänga av). Ytterligare ett par sekunder innan jag kastat mig på kranen och stängt av. På den tiden han det bli väldigt blött i taket och
8 svar · 2,3k läst
F
fredand44: Hej! Tack för svaret! Vi har en liten bänkdiksmaskin som spolar direkt i vasken så jag antar att det inte kvalificerar sig för din ide? Den är alltså inte inkopplad utan utloppet är en slang som pligger ned i vasken. Mvh Fredrik
4 svar · 6,7k läst
·
L
lordi: Hej! 22 och 15 mm är standard, och det är inga problem att fixa kopplingar till dessa dimensioner. Förkromade och vanliga kopparrör har samma dimensioner Du kan förlägga både pex och koppar (prisol, plusprisol) dolt i vägg, dock utan skarvar om man ska följa de nya reglerna. Ska man dra synliga rör så ska man använda hårda eller halvhårda rör och använda bockverktyg, annars ser
1 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] För mig brukar tidsberäkningar bli rätt bra genom att jag: 1. Tar i så jag spyr 2. Multiplicerar tiden från 1. med pi ;D ;D ;D
15 svar · 4,7k läst
B
Bigfoot: Du kan dra 75 där det inte är frysrisk, annars bör det vara 110.
3 svar · 2,6k läst
A
Amarace: När jag drog in Kommunalt vatten nu så fick jag kartongen med mätaren i handen o så fick ja installera den själv helt enkelt. Fick betala för den också vilket borde innebära att jag då äger den också. En rolig sak är att dom inte kollat installationen av den heller.
6 svar · 8,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har också delad infiltration och trekammarbrunn med två andra fastigheter. Det fungerar mkt bra hittills (två år). Avloppet är utformat som en gemensamhetsanläggning. Något ytterligare avtal om skötsel o fördelning av kostnader har vi inte, MEN borde naturligtvis ha. Tack för påminnelsen. :) Hade vi kunnat välja hade vi helst eget avlopp, men denna lösning är naturligtvis
8 svar · 6,7k läst
Snailman
Snailman: Vattenskadesäkert byggande, VASKA-krav   (Länsförsäkringar) Dokumentets namn - VASKA2006.pdf http://www3.lansforsakringar.se/NR/rdonlyres/emb3b72ragzfp63xyvel2ngjp4fnrzx2o4spgk7q543ffpy2zdozdlj7hkyjkk2ljfk52bhtlooxopiwpzx6g2d5xhe/VASKA2006.pdf
6 svar · 3,6k läst
P
Peter_K: Oj det kommer jag knappt ihåg men det måste väl ha varit ett 4" rör ca 110mm mao. Inga problem att få det tätt med nippeln då jag fick använda mycket glidmedel och våld för att få den att gå i muffen ;D
6 svar · 9,7k läst
·
L
lordi: Ok. Det finns ju rensmaskiner med en fjäder som roterar. Det brukar vara enklare med en sån. Kanske det går att hyra på nåtställe där du bor. Sitter slangen fast? Annars kanske man kunde dra i en ny slang, med hjälp av den gamla.
3 svar · 3,8k läst
F
fredwel: Hej! Har ett problem då min husleverantör har byggt värmesystemet så klantigt. Vi valde fjärrvärme för aytt få god tillgång på varmvatten. I paketet ingick en frånluftsvärmepump (IVT 550). Nu när vi flyttat in upptäckte vi att varmvattnet endast tas från IVT:n vilken inte alls svarar mot våra behov. När Frånluftsvärmepumpen nu ändå står där så skulle jag vilja använda
0 svar · 2,1k läst
·
V
vedeldaren: Anslutningsslangar hittar du på Rinkaby under Rör och rördelar - Anslutningsslangar ex art nr 5650
4 svar · 3,0k läst
M
Marilyn: tack för bra svar! Mvh Marilyn :)
2 svar · 1,6k läst
H
highstream: ingen som har något förslag?
3 svar · 4,2k läst
M
Marilyn: Tack snälla! Exakt samma svar fick jag i morse av rörläggaren! Mvh Marilyn :)
2 svar · 1,7k läst
M
Mats: Kan också vara smällar orsakade av tryckförändringar i systemet om det inte sitter någon "dämpare"
3 svar · 2,3k läst
H
TN-Funkis: Om jag räknat rätt blir det 9,88 x 22,23cm. Huset är från 1930, har furabalkar med gamla "standarden" 4 x 9" (tum= 2,47cm dagens mått). Vi körde igenom ht-rör 75mm för dusch/handfat med fall 1cm per m. Anledningen till den kraftiga förstärkningen är bubbelkar+klinkers ovanpå.
3 svar · 2,2k läst
Z
zingo: OK, tack. Det första jag vill göra är att ta bort befintlig beläggning så att jag ser om filtret går eller inte. Just nu ser man ju varken eller. Så det får bli citronsyra eller ättika, men hur mycket och räcker det att hälla i det i vattnet i toan och låta det stå över natten? Eller vilket blir mest effektivt?
2 svar · 3,2k läst
G
Grovis: Använd avkalkningsmedlet *Citek*. Utan det hade jag inte stått ut! Finns att köpa på ÖB, Ica mfl. Dosera efter önskemål. jag häller det i diskmaskinen, kaffebryggaren, gör rent badrummet mm. Inte speciellt nyttigt men effektivt. Lycka till!
8 svar · 8,0k läst
P
prybe: [citat] Det finns nog på en välsorterad stormarknad. Vi hittade i alla fall vår på Ica.
5 svar · 5,1k läst
L
lordi: Det beror på om det är värme eller vattenrör. Är det vatten så är det skarvfritt, eller inspektionslucka med läckindikering som gäller. Värmerör går fortfarande bra att skarva dolt.
3 svar · 4,5k läst
L
lordi: Ehh.. ska du ha bänkdiskmaskinen under vasken?? Om du lossar blandaren, så finns det mellanbitar att montera mellan. Då sätter man en med extra uttag på kallvattensidan. Men då får du anslutningen ovanför vasken.
1 svar · 4,1k läst
·
L
likblek: reagerade på den formuleringen själv, men kommer inte bry mig om den. GELIA har en gör det själv dvd för typ 50 spänn som är lika bra om man inte ska gänga rör ect vilket hantverkarskolan tar upp. hmm GELIA dvd tar nog inte upp lödningen heller... tja jag tycker att de tillsammans ger en rätt bra grundkoll.. kunde inte ett dugg innan men nu så har vi iaf varmt och kallt rinnande
3 svar · 6,8k läst
P
Per-Erik: jo jag har gjort det.. säkert samma som min gammla jag hade.. Den var faktiskt välldigt djup.. Dock så mätte jag den inte... var mest glad över att jag fick bort den.. samtidigt undrade jag hur jag skulle fixa det enorma hålet som det nu hade blivit ner till källaren (bilade rakt igenom då brunnen var så djup) :P.. Den var djupare änn en i plast..! jag gissar runt 20-30 cm djup.... Men
0 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Men det beror väl på På den tiden vi hade egen brunn för vatten som kom in på en sidan av huset och avloppet ut på andra. Nu med kommunalt så är det in och ut på samma sida. Invändigt brukar det synas åt vilket håll avloppsrören går, rensbrunnar kan avslöja en del. Prototypen
2 svar · 3,5k läst
K
Kjell_G: Det blev ingen inspektionslucka. Matar till badrum och fördelar därifrån utan skarv i vägg till övervåning enligt rörläggarns rekommendationer. Kommer ändå att dra det mesta utvändigt, just för att slippa tråkigheter med läckage i dolda utrymmen. Inte så estetiskt tilltalande kanske, men det kan jag leva med. /me
3 svar · 4,2k läst
P
prybe: [citat] Hallå, hallå, jag är också intresserad av att få lite info om denna!
1 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.