4 558 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Vatten i additionsbostad utan värme, hur gör man?
Hej, jag undrar hur man gör om man vill ha vatten i en additionsbostad men inte värma upp den på vinern, om den kommer stå oanvänd periodvis.
Vi tänke göra ett litet pentry och en liten toalett, total yta ca 21 kvadrat.
Även om man drar vattnet från huset (via balofix) så kommer ju vatten stå kvar i rören även om man öppnar kranarna i additionsbostaden.
Måste man tömma ur detta (dvs tappställe på lägsta punkten) eller kan man dra någon flexslang eller plast slang som klarar att det är vatten kvar (utan tryck) på vintern?
Då huset inte är byggt så kan vi välja grundläggningstyp om det skulle ha någon betydelse för lösningen.
/Brobor
Även om man drar vattnet från huset (via balofix) så kommer ju vatten stå kvar i rören även om man öppnar kranarna i additionsbostaden.
Måste man tömma ur detta (dvs tappställe på lägsta punkten) eller kan man dra någon flexslang eller plast slang som klarar att det är vatten kvar (utan tryck) på vintern?
Då huset inte är byggt så kan vi välja grundläggningstyp om det skulle ha någon betydelse för lösningen.
/Brobor
Om rören/slangarna kommer frysa så är du nog illa tvungen att tömma dem. Det finns mig veterligen inte någon ledning för inomhusbruk som klarar att frysa.
Men ordna så det är urtappningsmöjlighet på den lägsta punkten i huset, då är det ganska lätt att tömma. Sedan måste toalettstolen också skyddas. Glykol (som ju inte är särskilt bra för miljön) i vattenlåset och tömma tanken.
Men ordna så det är urtappningsmöjlighet på den lägsta punkten i huset, då är det ganska lätt att tömma. Sedan måste toalettstolen också skyddas. Glykol (som ju inte är särskilt bra för miljön) i vattenlåset och tömma tanken.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Inför vinter så plocka bort blandarna och förvara innomhus, blandarna har många skrymslen där vattnet kan stå kvar. Töm tanken på toastolen först och sedan vattenlåset och täta med blåsan ur en fotboll. ska man vara säker så blåser man ledningarna med tryckluft.
Prototypen
Prototypen
Jodå, så är det ju faktiskt.jon_h skrev:
Undrar hur många 100 tals liter som sprids från arlanda och andra flygplatser årligen (avisning av planen på vintern, för de som inte vet vad jag pratar om).
Om man använder glykol på ett sånt tveksamt sätt ska man åtminstånde se till att det är propylenglykol, den är inte lika giftig som etylenglykol.
(Och nuförtiden börjar det dessutom bli svårt att få tag på etylenglykol)
edit: De vattenledningar av plast som används till nedgrävning, klarar inte dom av om det fryser?
Och sen kommer jag nu ihåg en annan tråd här. Ett fritidshus där dom planerar att hålla endast ett litet badrum på några plusgrader året om, om väggarna till det rummet är isolerade så går det inte så mycket energi.
Egentligen tänkte jag mest på att den nedgrävda slang som matar huset med vatten kanske inte behöver tömmas (blåsas med tryckluft) när man kallställer. Lyckas man montera alla rör med litet fall ned till en lägsta punkt, invid det inkommande vattnet så kanske det räcker med att endast tappa ur systemet där. Ja, sen är det ju avloppet också, inte att förglömma.jon_h skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Den slang som läggs i marken, kan du säkert få ned till frostfritt djup. Dessutom kan du när du lägger nytt, lägga in en värmekabel för om det skulle råka bil kallt ändå.
Uppe i "additionsbostaden" måste du dock nog ha ett system som är enkelt att tömma där uppe, t.ex. en väl placerad tappkran på lågpunkt samt en genomtänkt placerad ingång för bilventil som du blåser med kompressor när det är dags för kallställning.
Uppe i "additionsbostaden" måste du dock nog ha ett system som är enkelt att tömma där uppe, t.ex. en väl placerad tappkran på lågpunkt samt en genomtänkt placerad ingång för bilventil som du blåser med kompressor när det är dags för kallställning.
Hej och tack för era svar, precis som jag anade kan alltså vattenledningarna inomhus ta stryk om de inte töms. Hade däremot ingen aning om att blandarna bör monteras bort, tack för det.
Givetvis hade jag tänkt ha ledningarna på frostfritt djup mellan huset och additionsbostaden, frågan är bara hur man enkelt sätter ett tappställe där?
För om tappstället ska göra någon nytta måste det ju vara på frostfritt djup alternativt vid skarven mellan koppar/PEM-slangen. Har jag fattat det hela rätt då?
Har ni något tips på hur man löser tappstället på frostfritt djup och ändå har det lätt tillgängligt?
Det bör tilläggas att vi avser att ha detta hus brukligt under vintern om behov finns, dvs när barnens trots blir för arbetsam att hantera. ;-)
Avloppet ser jag som enkelt att lösa så det bekymrar jag mig inte så mycket om (i nuläget).
Kan man dra PEM-slang ända in till inkommande ställe i huset så är ju probelemt löst då man kan ha tappstället där ifall denna slang klarar inomhustemperatur utan åldring.
Jag tror jag får svänga förbi en byggvaruhandel i eftermiddag och fråga mer angående frostsäkra PEM-slangar.
Givetvis hade jag tänkt ha ledningarna på frostfritt djup mellan huset och additionsbostaden, frågan är bara hur man enkelt sätter ett tappställe där?
För om tappstället ska göra någon nytta måste det ju vara på frostfritt djup alternativt vid skarven mellan koppar/PEM-slangen. Har jag fattat det hela rätt då?
Har ni något tips på hur man löser tappstället på frostfritt djup och ändå har det lätt tillgängligt?
Det bör tilläggas att vi avser att ha detta hus brukligt under vintern om behov finns, dvs när barnens trots blir för arbetsam att hantera. ;-)
Avloppet ser jag som enkelt att lösa så det bekymrar jag mig inte så mycket om (i nuläget).
Kan man dra PEM-slang ända in till inkommande ställe i huset så är ju probelemt löst då man kan ha tappstället där ifall denna slang klarar inomhustemperatur utan åldring.
Jag tror jag får svänga förbi en byggvaruhandel i eftermiddag och fråga mer angående frostsäkra PEM-slangar.
Jag tror att du kan göra så här, med jordslangen.
Jag antar att den börjar i ett ständigt uppvärmt utrymme i huset, där placeras en avstängning. Sen får slangen komma upp i det kallställda huset, och direkt på slangens ände ser du till att placera ett T, där du kan tappa ur ditt vattensystem. Efter avtappning ska du låta tappventilen stå öppen, så att vattnet i själva T-kopplingen inte spränger den när/om det fryser. Det ideala vore ju förståss att kunna tömma slangen en liten bit nedåt, men det är inte så plättlätt precis.
Fråga dom på VVS-firman om dom tror detta fungerar. Uppenbarligen finns det dock lite risk att själva T-koppl kan frysa sönder.
Jag antar att den börjar i ett ständigt uppvärmt utrymme i huset, där placeras en avstängning. Sen får slangen komma upp i det kallställda huset, och direkt på slangens ände ser du till att placera ett T, där du kan tappa ur ditt vattensystem. Efter avtappning ska du låta tappventilen stå öppen, så att vattnet i själva T-kopplingen inte spränger den när/om det fryser. Det ideala vore ju förståss att kunna tömma slangen en liten bit nedåt, men det är inte så plättlätt precis.
Fråga dom på VVS-firman om dom tror detta fungerar. Uppenbarligen finns det dock lite risk att själva T-koppl kan frysa sönder.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om ni drar in vatten så har ni två val - antingen får ni värma så att det aldrig fryser, elelr så får ni tömma ut vattnet - inklusive vatten i blandare och vattenlås.Brobor skrev:Hej, jag undrar hur man gör om man vill ha vatten i en additionsbostad men inte värma upp den på vinern, om den kommer stå oanvänd periodvis.
/Brobor
Det lättaste är troligen att ha en avtappningskran på den lägsta punkten så kan man stänga av vattnet och öppna avtappningen samt kranarna i gästhuset och låta det rinna ur. Vattenlåset kan man ev hälla lite alkohol i om det är svårt att tömma. Blandare bör man antingen undvika, montera bort, töämma (svårt) eller chansa på att dom håller...
Själva bygger jag ett fritidshus för kallställning vintertid. Nu kommer jag nog av bekvämlighet bygga så att jag har grundvärme bara i badrummet, men jag kommer sätta in en tappkran samt elvärmekabel för att kunna tömma och kallställa, samt värma upp ev proppar om man kommer dit vintertid...
/K
Klicka här för att svara