Jag har precis pratat med vvs:aren som är påtänkt för att byta mina vattenstammar i huset. Jag kommer att dra upp vattnet i kattvinden på ovanplan och ner till mina tappställen (badrum/toalett, resten ligger i anslutning till beredare/inkommande vatten). Nu undrar jag lite över en sak som vvs:aren sa, för jag hade räknat med att han skulle dra 22 mm prisol på ovanvåningen, men han sade att han skulle dra pex.

Får man verkligen dra varmvatten i pex, eller är det någon annan typ av plaströr han tänker dra varmvatten i? Jag blir lite skeptisk, dessutom tycker jag priset är på gränsen, men jag har till måndag på mig att bestämma mig, och funderar seriöst på att göra det mesta själv och sedan låta någon vvs:are gå över grejerna efteråt eller stötta med det sista.

• Gilla
S7200
  • Laddar…
Lita på vvs:aren ang. pex. Jag tycker pex funkar alldeles utmärkt. Jag skulle inte dra prisol idag.

Vill du göra merparten av jobbet själv så fixar du det också. Pex är relativt lätt att arbeta med tycker jag som lekman (har gjort mitt själv utan tidigare erfarenhet...).

Det blir ju iofs en del för dig att sätta dig in i men det funkar. Jag körde med Roth:s grejer men många kör ju wirsbo också. Liknande kvalitet och funktion.

Yamma

yens skrev:
J

Får man verkligen dra varmvatten i pex, eller är det någon annan typ av plaströr han tänker dra varmvatten i? Jag blir lite skeptisk, dessutom tycker jag priset är på gränsen, men jag har till måndag på mig att bestämma mig, och funderar seriöst på att göra det mesta själv och sedan låta någon vvs:are gå över grejerna efteråt eller stötta med det sista.
Det är inget konstigt att ha varmvatten i pex, en standardlösning sedan typ 35 år....

Inte tror jag att pex är dyrare än prisolrör? Dessutom får du ju en skarvfri installation.

När jag tittade på det där så var PEX generellt billigare. Dock är väggfixturer och annat för PEX rör-i-rör rätt dyra, vilket åt upp en hel del av vinsten på att byta koppar mot plast.

Pex är mycket billigare! jag hade bara någon idé om att det inte var pex som var standard för varmvatten...

tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.