B
Bengt B...: [citat] Hej jag installerade ett Topas 15- juni 2005 som jag delar med grannen. Har fungerat felfritt, helt suveränt. Jag slamtömmer själv. En egen konstruktion som underlättar slamtömningen. Hälsningar Bengt B...
33 svar · 13,7k läst
J
joms: Det brukar sitta 15mm rör, men om man går ner i mindre dimensioner har jag hört att det "tjuter" i rören när man spolar etc.. Sådana (15mm) rör kan man hitta för c. 100-110kr / metern. tex coop,clasolson
2 svar · 5,2k läst
A
Anette777: [citat] TAck för ditt svar! Du har helt rätt jag tänkte på de "gamla" brunnarna, när jag plockade fram ritningarna såg jag att precis där vi ska ha klacken går det att gå rätt ner till den befintliga avloppsledningen. anette
4 svar · 2,4k läst
Sne4
Sne4: Fluoridhalten kan du åtgärda med ett filter som du ställer under diskbänken samt en extra kran för dricksvatten, pastavatten, saftvatten osv. En länk där bl.a vårt filter finns med: Aqua Expert AB - Göingefilter Vattenrening Vattenfilter Vattenreningsfilter Avhärdningsfilter Dricksvattenkylare Järnfilter Sköter sig självt, en vattenräknare som du ställer in beroende på hur
2 svar · 5,1k läst
Fein
Fein: håller med mats, isolera hela pumphuset så behöver du inte oroa dig
8 svar · 4,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Måste luftningen mynna ut vid nock då? Kan ni inte gå bara rakt ut genom taket där röret kommer. Alltså jag vet inte något om bestämmelser och sånt, utan bara spånar ut lite tankar/förslag.
4 svar · 2,7k läst
Bajen
Bajen: Bocka ut dem, täta runt rör och vägg med silikon eller en täckbricka. Glöm inte stödhylsor.
1 svar · 3,3k läst
A
andersmc: Jag har för mig att jag betalade 25000 för avloppet med material och grävning. Det hade nog gått att fixa billigare om jag haft mer tid att jämföra priser. Brunnen är grävd, den gick på 5000. Sen behöver du en pump, en hydropress lämpligen, för ett par 1000. Beroende på hur bra vatten du får fram kan det behövas ett filter, 15-20000. Rinkaby Rör har pumpar och kompletta
4 svar · 5,0k läst
phl
phl: [citat] Om du kan hia dig i en eller två dagar så kan jag uttala mig =) Köpte deras bock för 15mm Prisol-rör.
6 svar · 6,6k läst
S
S3: Ja Prisolrör har en egen bock, likadant är det med hårda cu rör och plusprisol
3 svar · 5,4k läst
MathiasS
MathiasS: Här är ett par trådar i ämnet, men dom svara kanske inte direkt på frågorna: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18212-pex-tankefel.html http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18365-dra-och-koppla-pex-vettigt-att-goera-sjaelv.html
2 svar · 5,2k läst
Y
Yamma: Instämmer helt med phl. Multigenomföringen är definitivt väldigt smidig och speciellt tillsammans med plåtarna för rätt cc-mått direkt. Jag har gjort samma sak själv och är mycket nöjd så här långt (inte helt färdig ännu dock...). Då du har dubbelgips så får du rätt djup på multigenomföringen också och behöver inte kapa. Kör på, det blir bra! Yamma
3 svar · 4,0k läst
V
vedeldaren: [citat] Nej jag vet varken plast eller koppar rostar men min tanke var att det kanske bara såg ut som rost. Vi hade nämligen ett fenomen med vårt vatten efter att vi bytt pump, gamla avlagringar som satt i plaströren började lossna och detta såg ut som rostflagor. När jag demoterade en bit plaströr var den full av avlagringar som satt fast på rörväggen. Troligen kom allt från botten
6 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: Dubbelpost. Det räcker med ett inlägg i Värme Allmänt som är rätt avdelning för denna fråga. Mvh, MathiasS
1 svar · 2,1k läst
·
J
jon_h: Okej. Då tycker jag nog verkligen att ni ska ha en golvbrunn, kanske med en vask till? Tänk efter så myckt smidigare det skulle bli dessutom, bara en sån sak som att skölja händerna. Men jag vet inte vad det finns för myndighets- och försäkringsbolagskrav i det här fallet.
5 svar · 3,9k läst
D
DACKE: Jag har tyvärr samma problem. Tänkte oxå att avluftingen var dålig så jag testade att lyfta ur vattenlåset i duschen som ligger sist i fögreningen...men icke, samma bubblor kommer upp ur avloppet. Har du fått någon lösning på problemet.
11 svar · 12,9k läst
J
jon_h: [citat] Och bra är väl det. En av mina kunder ringde mig på juldagen en månad efter att deras omfattande och påkostade badrumsrenovering var klar och sa att det kom vatten ur skvallerröret. Slutade med att rörisen fick öppna väggen från rummet bredvid för att en klämkoppling hade börjat läcka intermittent inne i installationsväggen. Vet fortfarande inte om det var tillverkningsfel
20 svar · 15,1k läst
phl
phl: [citat] Skit oxo, skulle skarva ihop rören ikväll för att sedan gjuta in dem. Givetvis var avloppsröret inte 110 just där utan mer 100-105mm vilken gör att den dyra syrafasta Jet-kopplingen jag köpt inte passar. Det går inte att komprimera gummimuffen tillräckligt mycket. Får väl se om jag kan få tag på en krympmuff snarast så att renoveringen inte avstannar. Kan det vara ett
8 svar · 22,1k läst
prototypen
prototypen: Återsugsskyddet har en viss verkan på en kopplad slang som ligger ner i golvbrunnen. Prototypen
3 svar · 5,8k läst
prototypen
prototypen: Tänk på att jag är elektronikingenjör och inte dommare. Har du en sån där golvbrunn där hela vattenlåset går att plocka upp så skulle jag titta och bedömma hur stor kanten är och vilken risk det är. Prototypen
12 svar · 4,8k läst
·
prototypen
prototypen: Bergvärme och golvvärme går bra ihop då golvvärmen är ett lågtemperatursystem. Se barnrummet som början på en långsiktig övergång till golvvärme. Fönstret går att komplettera med en tredje ruta till dess ni byter till treglas. Prototypen
6 svar · 5,2k läst
korsriddaren
korsriddaren: Skall du ändå bila upp och byta ut, så skit i kameran. I skåne kostar en sån åtgärd 4000 kronor, det var i alla fall vad mina föräldrar pröjsade sist....tror att de spolade rören åt dem då också. Inte billigt med andra ord.
6 svar · 3,3k läst
·
korsriddaren
korsriddaren: Känns litet skumt att svara på sitt eget inlägg men i alla fall. Efter natten som gått så droppar det inte längre. Vet inte om det beror på att det fanns kvar litet sånt där vvs-kitt som man brukar klina på linet när man lindar rörkopplingar, kvar på själva konan och att det nu flutit ut och självtätat. Det verkar himla bra, om än konstigt att det löst sig själv. För den som
1 svar · 2,3k läst
K
KalleT: Hej, att elda i en panna och bereda VV i en annan låter inte som en bra idé. Vad jag förstår på den här länken är det inget fel på pannan (arimax). Din ackumulatorvolym verkar rätt. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4636&sid=83007d64dca289ff4444741cf485d068 Har du inga slingor i någon av ackumulatortankarna? Har du inte det så kan en lösning vara att skaffa en tappvattenautomat
1 svar · 4,2k läst
M
mnpn: Hej, Jag har en arimax 35 som är kopplad ihop med en ctc 171 för att den förra ägaren körde med olja ibland. eftersom jag använder slingan i ctc pannan som varmvattenberedare måste jag ha bra fart på pannan för att få något vidare med varmvatten, jag hade kunnat elda mycket mer sällan för att bara hålla värmen. Jag har två tankar på 1000 liter. Det tar lång tid att få upp dessa
0 svar · 4,0k läst
H
husagarn: Det är ingen lätt fråga det där, här kan du läsa mer: http://www.google.se/search?hl=sv&q=golvbrunn+krav+k%C3%A4llare&meta=
5 svar · 3,9k läst
N
nybyggaren60: Hej Jag ska dra avlopp i min fritidsstuga med torpargrund. Frågan är om jag ska dra avloppsrören i trossbotten eller dra dom i marken under huset.Det ska bli 2 st golv- brunnar, köksavlopp samt toalett Har eget infiltrationsavlopp Hoppas någon har erfarenhet. Mvh.Hans
0 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Nix, sanden fyller ingen funktion i ditt fall. Det är bara att gjuta igen. Det finns i princip två skäl till att lägga sand. För att åstadkomma en flytande konstruktion, eller för att det är ett billigt sätt att bygga höjd.
6 svar · 4,7k läst
P
piloten: Renoverar en tvättstuga. Idag sitter blandaren i väggen ovanför diskhon. Vi vill ha ner den i den nya diskbänken. Blandaren är ansluten med prisolrör som kommer upp genom syllen och är sedan lödade till väggfästet och genomgången. Jag vill nu ha ner hela paketet till bänkskåpet för att kunna ansluta en bänkmonterad blandare. Hur gör jag enklast och lagligt ? En lösning är
0 svar · 2,2k läst
J
jenny1: vad jag vet så sitter pumpen nere i borrhålet /Jenny
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.