Hej,
Är denna rörgenomföring godkänd enligt säker vatteninstallation?
Det skall på 8mm minerit på osbn.
Bilden unders viiísar hur underlaget ser ut, sen har hantverkare dragir rör genom osb och fäst med gummimassa.
Är denna rörgenomföring godkänd enligt säker vatteninstallation?
Det skall på 8mm minerit på osbn.
Bilden unders viiísar hur underlaget ser ut, sen har hantverkare dragir rör genom osb och fäst med gummimassa.
Jag är dock tveksom till huruvida rören är fästa bakom på ett korrekt vis, jag undrar om det inte föreskrivs särskilda fästmojänger i vilka röret böjs och fästs samtidigt. Sitter de bra fast ändå, alltså så att de inte kan rubbas ens en millimeter, så fungerar det säkert, men jag undrar om man inte egentligen ska använda särskilda grejer.
Jag tycker det ser ut som att väggbocksfixtur används, man ser spetsen på skruven komma genom osbn.
EDIT: På den nedersta bilden alltså, på de andra ser man det inte men det kan ju vara använt fästplåtar mellan reglarna på dem.
EDIT: På den nedersta bilden alltså, på de andra ser man det inte men det kan ju vara använt fästplåtar mellan reglarna på dem.
Förresten, det ser ut som att de tätat med silikon runt rören. Det är inte helt hundra, tätskikte fäster inte särskilt bra mot silikon. Latexfog, annan övermålningsbar fogmassa eller mineraliskt bundet spackel ska det vara, men jag kanske ser fel. Det är inte hela världen i och för sig, men lite slarvigt, särskilt när de smetat ut det så mycket.
Jo, men detta är ju osb, det skall på minerit skivor innan tätskikt så klart!jon_h skrev:Förresten, det ser ut som att de tätat med silikon runt rören. Det är inte helt hundra, tätskikte fäster inte särskilt bra mot silikon. Latexfog, annan övermålningsbar fogmassa eller mineraliskt bundet spackel ska det vara, men jag kanske ser fel. Det är inte hela världen i och för sig, men lite slarvigt, särskilt när de smetat ut det så mycket.
rörisen har gjort sin bit helt rätt, där sitter tom väggbockstöd som är av samma fabrikat som pex tillverkaren förseskriver i sina rek.
Tätningen runt rör genomföringen åligger på den som gör tätskicktet!
Tätningen runt rör genomföringen åligger på den som gör tätskicktet!
http://www.byggahus.se/forum/attach...038025-roergenomfoering-i-vatrum-img_1018.jpg
på det gröna som sticker ut genom kortlingen ser du wirsbros gröna rörbockstöd.
på det gröna som sticker ut genom kortlingen ser du wirsbros gröna rörbockstöd.
Klicka här för att svara