Hej, vad är det minsta rekommenderade fallhöjd för avlopp? Ska dra nytt avlopp för toalett, dusch och tvattställ i källaren innan gjutning. Kan man ha en 90 gradare direkt under toastolen? Var räknar man fallet ifrån? Själva golvbrunnen, tänkta golvet eller där röret "planar" ut under plattan?

Kolla lite i källarprojekttrådarna så hittar du en del om avlopp. Här är mitt eget:

http://www.byggahus.se/forum/golv/28628-hur-lang-tid-tar-ett-kaellarprojekt-bilder-2.html

Jag la rören med 1,5% lutning.

90graders böj under golvbrunnar etc funkar inget bra, det blir fel vinkel på den lodräta delen av röret. Använd 45 gradare istället, det ger dessutom mjukare böjar.

Fall räknas inte från något speciellt ställe, du ska ha fall överallt, oavsett var du mäter?

Tack för tråden, mycket intressant ska läsa den noggrant.

Det finns 90° storböjar. Det blir som att sätta ihop två 45°. Fallet gäller som sagt rören. De ska alltid luta lagom mycket. Har du ett 60-cm vattenpass lägger du något som är 9mm under en änden. När vattenpasset är i våg har du 1,5% lutning.

Jag körde med 1-1,5% lutning.
Det är smidigare att ställa höjden på golvbrunnen också med två 45*. Då kan man vrida dom runt varandra eller vad man ska säga

Ja det är väl något sådant jag menar med att inte använda 90 gradersböjen. Det är inte kröken som är för snäv, det handlar om att om man gör ett avstick från huvudstammen med en ygren så blir det fel vinkel om man använder en 90. Med två 45 så kan man vrida det rätt (lodrätt).

Jag har fått höra måttet 5 mm per meter rör.. kan det stämma? Tyckte det kändes lite.. men teorin säger att de eventuella större objekt som befinner sig i röret inte ska köras ifatt för fort av det som är rinnande..

Det blir ju 0,5%. Kan tänka mig det mesta funkar så länge det inte går uppåt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.