Vatten & Avlopp
PerAnn: Saxat ur Uponor/wirsbos brochyr för PEX RiR • Systemet är anpassat till förläggning dolt i byggnadskonstruktioner av trä, betong, lättbetong, tegel eller i undertak. Så det ska inte vara problem att gjuta in rören så länge det inte finns några skarvar ingjutna. Det finns många bra brochyrer och guider på uponors hemsida. Uponor AB utvecklar system för golvvärme, vatten &
prototypen: Vita huset: Jag tror du har lite stopp i avloppet, det övertryck som du får ska gå ut genom avloppet ut till avloppsbrunnen men om det är lite stopp så kommer inte luften ut den naturliga vägen. Jag har detta problem att när avloppet inte tar undan så är det stopp i det kommunala avloppet. Har man raka rör ut till avloppsbrunnet så kommer övertrycket ut den vägen. Prototypen
nomis: Det var ju inte vackert, nej. Men tyvärr inte ovanligt. Vad man bör tänka på när man planerar jobbet tillsammans med rörläggaren är vad man ger för intryck. Om man mest pratar om vad det kommer att kosta, eller om man är noga med att påpeka att det skall vara snyggt o.s.v. Rörläggaren gör en bedömning av hur mycket tid som är rimligt att lägga ner (om han inte är som många
phl: [citat] Precis så resonerade jag! Jäkla klåpare som varit i farten mao... Kanske skulle man ta och säga något till dem så att de kan röja lite på besiktingen =)
jon_h: Nja, det är fyra våningar, och ligger inte särskilt högt i landskapet. Men det kanske de har ändå?
Ham_burger: Är det en termostatblandare så är det bara att byta känselkropp
jon_h: Som hempularen säger, det är tillåtet. Jag har varit med om att rörisar skarvat och pluggat värmerör i både vägg och golv, men jag vet inte vilka kopplingar som är gröna att köra med.
jon_h: [citat] Nej, det är inte ett våtutrymme, och du behöver då varken tätskikt eller golvbrunn.
brevik: Bytte precis. Passade även på att byta diskmaskinslang. Gick hur bra som helst. Skönt :)
BAS: Om ni ska bygga ut så måste ni ju ändå riva de gamla rören eller hur? Då är det ju bara att fortsätta några meter ut och lägga rensbrunnen där. Det måste bli en skarv från plast (som ni lägger nytt) till järn. Jag la min rensbrunn ca 3 meter från huset, det var där den passade bäst i terrängen.
Johan Gunverth: [citat] Strand...det var något nytt. Jag tar tillbaka påståendet. Det är rostfritt och det var första gången jag ser det. 304-stål är diskbänksplåt (SS 2333), dvs det KAN rosta i värsta fall. Borde ha varit 316-stål (SS 2343) för att kallas rostfritt. Det lustiga är att de är under hälften så dyra som som Mora INXX i "rostfri look". Då kan du ju gå vidare med rostfria rör.
Consensus: Du behöver ju inte ta halsbloss. Röker inte själv heller men det här är en ypperlig metod för att leta läckor o dyl.
Snailman: Hade skaffat utrustning själv men lyckades inte, utan fick anlita proffs, det jag lärde mig är att snurra på slangen och att (var från diskbänken) skaffa ett Y rör och skarva på med då kunde man ha en balja under den lägsta röröppningen och sticka ner slangen via den högsta, då det kom upp lite vatten innan proppen gav med sig var detta en bra metod (proffsen använde Y rör och en
ridgid: [citat] Finns faktiskt en variant med 47% silver kan löda. Kan löda ihop stål och mässing med den om man vill, kostar ca 300kr/hg, i pinne väger ca 25gr. Har bara använt den en gång under min "karriär", Kopplade in en begangnad värmeväxlare (modell större) där dom hade kapat sönder dom gamla anslutningarna , så det var bara att löda på rören direkt på stålanslutningarna. Jag
ridgid: Ta kontakt med ngn maskinuthyrningsfirma typ Lambertsson, Cramo Hyrmaskingruppen osv ,dom har dom har små behändliga avloppumpar för uthyrning.
phl: [citat] Att det kasar har jag inte märkt när jag krökt prisol-rör men deras plasthölje gör att de kläms fast rätt ordentligt i rörbocken. Kan tänka mig att utan det så kasar röret. Mina rör blir också lite tillplattade men det måste de ju bli -- man töjer ju på kopparn och då är det nog svårt att konstruera en rörbock som lyckas pressa röret så det förblir cirkulärt i
Mikael_L: [citat] Är det tonårstjejer ? Då kanske en 20 liters är det bästa för din ekonomi ... ;) ;)
Meganeoman: Så ni tror inte att det kommer att funka med nuvarnade lösning? Om man inte spolar på snålspolningen då?
BAS: Jag skulle nog passa på att montera ner det öppna kärlet och sätta ett slutet kärl i "pannrummet" då jag ändå håller på. Rätt vad det är så har det gamla kärlet rostat sönder, och då är det inte genom skvallerröret vattnet kommer.
Håkan: Har precis pluggat på fyra ställen/två T-rör och det håller tätt. Ska fortsätta i morgon och framåt dagen blir det dax att plugga igen. Hoppas att pluggen håller!
eleganten: Jodå det går bra! Det finns wc-anslutningar( ex. IFÖ nr: 96525) som är till för detta ändamål. Det är möjligt att du får kapa antingen avloppsröret eller wc-anslutningen för att få det att passa i höjd. Ett tips är att börja med att kapa wc-anslutningen, eftersom de är billiga att inhandla om du skulle råka kapa fel!
Totte_S: Våt val häromåret blev en 110 l.Metro therm, efter rekommendationer från en bekant som jobbar med VVS-projektering. Vi har inget att klaga på angående den, (mer än att den är lite liten ;-) )
jon_h: Han pratar om att ta bort den rörstump som är helt opluggad och sticker ut. Den fyller garanterat ingen funktion. Men du har en poäng i att det kan vara smart att prata med föreningn ändå. Det är alltid smart att göra det.
ByggPutte: Skulle ju kunna borra och såga i betongen och bara använda en liten bilmaskin. Mvh Putte
Patte: Jag sågade upp spånskivan och lade ned rören i trossbotten, lösningen med en spånlåda ute i det kalla utrymmet gav hantverkarna som jag hade inte mycket för.. Sen för radioatorerna vid fönstren så kommer rören ut genom väggen = snyggt men lite bökigt för rörpularen att få dit dem