16 265 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Högt vattentryck
Hej
Jag misstänker att vi har för högt vattentryck i huset. (En granne påstår det)
Köpte en ny toalett och tvättställ med blandare.I instruktionen för blandaren
står det att trycket inte bör överstiga 6 bar.
Finns det något att sätta på inkommande vatten så man kan se och reducera
trycket?
Har 22mm som huvudrör och 15mm upp till blandarerören som är 10mm
micke
Jag misstänker att vi har för högt vattentryck i huset. (En granne påstår det)
Köpte en ny toalett och tvättställ med blandare.I instruktionen för blandaren
står det att trycket inte bör överstiga 6 bar.
Finns det något att sätta på inkommande vatten så man kan se och reducera
trycket?
Har 22mm som huvudrör och 15mm upp till blandarerören som är 10mm
micke
Varför skulle trycket vara för högt?
Ska höra med grannen när jag ser han.Han hade satt in "något" för att reducera
trycket som jag förmodar han fått uppmätt.Han påstog att det tillslut kunde det förstöra tvätt och diskmaskin.
Kanske finns det att få tag på något på nätet.
micke
trycket som jag förmodar han fått uppmätt.Han påstog att det tillslut kunde det förstöra tvätt och diskmaskin.
Kanske finns det att få tag på något på nätet.
micke
Skaffa en manometer och mät trycket till att börja med.
Har sju bar ut ur PEM 32:an i källaren och en sån där koppling brast i veckan. Som tur var har man ju inte byggt huset än
Frågan är om man kan ställa något slags "krav" på kommunen så de står för en tryckreducering, fick en obekräftad uppgift om att det "borde" vara 4 bar ut. Den lokala "dyra" VVS-nasaren ville ha 2200 kr för att släppa loss en mojäng som man kunde ställa trycket på. Är det vettigt?
7 bar ja ... Det skulle jag vara glad om jag hadde , har typ 1 bar som bäst .. gammal ledning i backen som är totaltäppt .. kan vara ventilen i gatan okså , vet inte riktigt ...
Men jag har vart med om ett ställe där de hadde 12-14 bar beroende på tidpunkt på dyngnet ..
Där var det ett sjuhelvetes tryck .. Det var i ett bostadsområde där det fanns några större garaget för bostadsbolagets traktorer , där hadde dom dragit in vatten ifrån huvdledningen till hela området ..
Det var ett jävla ös rent ut sagt ...
Var 40 mm PEM ur backen i garaget .. Ingen högtryck behövdes iaf för att tvätta grejjerna ..
Men iof så var det för högt tryck på matningen till området ..
Fanns ett litet villaområde på samma stamledning där dom hadde 11 bar dyngnet runt ..
Har dock en släktnig som har samma tryck på samma slang som dig viltfjall ...
Han har haft så i ett par år , o gnäller inte ..
Okså kommunalt
Men jag har vart med om ett ställe där de hadde 12-14 bar beroende på tidpunkt på dyngnet ..
Där var det ett sjuhelvetes tryck .. Det var i ett bostadsområde där det fanns några större garaget för bostadsbolagets traktorer , där hadde dom dragit in vatten ifrån huvdledningen till hela området ..
Det var ett jävla ös rent ut sagt ...
Var 40 mm PEM ur backen i garaget .. Ingen högtryck behövdes iaf för att tvätta grejjerna ..
Men iof så var det för högt tryck på matningen till området ..
Fanns ett litet villaområde på samma stamledning där dom hadde 11 bar dyngnet runt ..
Har dock en släktnig som har samma tryck på samma slang som dig viltfjall ...
Han har haft så i ett par år , o gnäller inte ..
Okså kommunalt
Klicka här för att svara