Har nyligen installerat ett keramiskt vattenfilter.. har mycket vatten i marken och all tillfälliga stora vattenuttag har gjort att brunnen grumlar sig en aning. Det keramiska filtret fungerar bra efter att jag tvättar det, men ganska så snart blir det som på bilden och vattentrycket är inte särskilt imponerande. Jag har 1-2 meter ner till grundvattnet så jag ställde om pumpen till lägre tryck. Men 2 bar borde väl ändå räcka för att dra igenom filtret hyffsat snabbt? Ska jag byta till kol eller bomullsvariant? eller kommer dessa bäcka igen på nolltid också?.
- Kanske sikta på att slamsuga brunnen istället? Då kan denna typ av nedsmutsning tänkas sluta? Någon som har ungefärlig prislapp på slamsugning av brunnsbotten?
- Kanske sikta på att slamsuga brunnen istället? Då kan denna typ av nedsmutsning tänkas sluta? Någon som har ungefärlig prislapp på slamsugning av brunnsbotten?
du kanske måste sätta in ett "riktigt" filter? den dä filterpatronen är nog mest en "leksak".
har du låtit analysera vattnet?
http://www.goingefilter.com/vattenfiler.html
har du låtit analysera vattnet?
http://www.goingefilter.com/vattenfiler.html
Vattnet är analyserat.. inga problem med järn.. mycket kalk och nitriter..
Tar jag väck filtret så det är öppet blås i systemet så tar det inte lång tid tills vattnet inte luktar järn längre.. det är som om det skulle vara de 10-15 år gamla galvade rören i backen som får vattnet att lukta järn när det står ett tag.. använder inte vattnet i köket särskilt mycket nu när jag inte bor där.
Har kört igenom vatten i ca 20 minuter för o se om jag kunde spola rent rören ytterligare på något sätt. Alternativet är att jag skippar de nergrävda 15 meter rör som finns och lägger PEM där istället..
Finns en bild på filtret under senaste byggbloggsinlägget här:
http://byggblogg.inorp.com
Tar jag väck filtret så det är öppet blås i systemet så tar det inte lång tid tills vattnet inte luktar järn längre.. det är som om det skulle vara de 10-15 år gamla galvade rören i backen som får vattnet att lukta järn när det står ett tag.. använder inte vattnet i köket särskilt mycket nu när jag inte bor där.
Har kört igenom vatten i ca 20 minuter för o se om jag kunde spola rent rören ytterligare på något sätt. Alternativet är att jag skippar de nergrävda 15 meter rör som finns och lägger PEM där istället..
Finns en bild på filtret under senaste byggbloggsinlägget här:
http://byggblogg.inorp.com
Klicka här för att svara
