2 842 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
kapa fördelningsbrunn i plast?
Har egen avloppsanläggning med trekammarbrunn och infiltrationsbädd, fördelningsbrunnen (av plast) före infiltrationen sticker upp en bra bit ovanför mark och är illa ful. kan man kapa den till marknivåhöjd eller måste den vara så djup den är? Där är ju aldrig speciellt mycket vätska så jag kan inte se nåt problem,.... men man vill ju fråga först innan sågen kommer fram
I en normalt fungerande anläggning ska du inte kunna få högre vattennivå än utgående slangar till infiltrationen. Är allt monterat riktigt i nivå från trekammarbrunnen så ser jag inga hinder att kapa fördelningsbrunnen. Gissar utan att veta nu, det enda som jag skulle kunna tänka mig motivera den förhöja fördelaren är att din installation är i nivåskillnad på marken och att man vill ha trekammarbrunn och fördelarens överdel på samma nivå för att vid ett ev stopp i infiltration undvika att vattnet trycker upp locket på fördelaren och rinner ut den vägen, och man märker inte då att anläggningeg är satt ur funktion.
jag har kapat "skaftet" på min fördelningsbrunn vid marknivå. Det fungerar strålande. En VVS-are hävdade att röret som stack upp bara skall göra det vid installation och att man när man fyllt igen allt skall kapa det i marknivå. - fram med sågen!
/Kalle
/Kalle
Klicka här för att svara