Jag har köpt en AGA-kolsyremaskin som ska kopplas till ingående vatten.
Mitt problem är att de har skickat med TVÅ olika kopplingar, en klämringskoppling för pex (med en delad klämring?!) och en plastkoppling för pex. I instruktionen står det bara om "metallversionen" och de nämner inte ens plastkopplingen.
Metallkopplingen består av en del att skjuta in i röret, en delad klämring, sjävla kopplingen med invändig gänga och till sist själva "muttern" som i det här fallet har utvändig gänga.
Vilken ska jag använda? Varför är klämringen delad?
Tack på förhand.
Mitt problem är att de har skickat med TVÅ olika kopplingar, en klämringskoppling för pex (med en delad klämring?!) och en plastkoppling för pex. I instruktionen står det bara om "metallversionen" och de nämner inte ens plastkopplingen.
Metallkopplingen består av en del att skjuta in i röret, en delad klämring, sjävla kopplingen med invändig gänga och till sist själva "muttern" som i det här fallet har utvändig gänga.
Vilken ska jag använda? Varför är klämringen delad?
Tack på förhand.
Jag hade tagit den i metall, dels för att den nämns i beskrivningen, dels för att kopplingar i metall som den man ser på fotot är vanliga till just PEX. Alla klämringar till PEX jag sett är delade, jag tippar på att det är för att PEX-slangen deformeras mer än ett kopparrör och därför måste ringen kunna krympa när man spänner åt. Det är dock helt och hållet en gissning 
ok, tack!
jag köpte kopplingar till andra pexrör på hornbach för ett tag sedan, men då var hela snabbkopplingen i metall förutom där man för in pexslangen, den här helt i plast känns inte lika seriös måste jag säga...
Då kör jag på med metallkopplingen!
jag köpte kopplingar till andra pexrör på hornbach för ett tag sedan, men då var hela snabbkopplingen i metall förutom där man för in pexslangen, den här helt i plast känns inte lika seriös måste jag säga...
Då kör jag på med metallkopplingen!
Klicka här för att svara