6 545 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
VVS i bostadsrätt
Jag har en liten funderng om hur det brukar vara i bostadsrätter. In till varje lägenhet finns det en lokal huvudavstängningskran för kall resp varmvatten i badrummet. När jag senast skulle stänga av vattnet satt varmvattenkranen helt fast. Jag råkade t.o.m ha av vngmuttern som man ska skruva på. Jag kontaktade föreningen för att se om kostnaden gick att lägga på föreningen. Jag tyckte det verkade rimligt efter att ha läst vad BRFen ansvarar för. Svaret från föreningne var att dom inte stod för det. Ok, tänker jag och ringer en VVSare för att se hur man ska gå vidare med det hela. Han börjar då med att frågasätta huruvida jag borde ta hand om det. Han menade att oftast är det föreningen som gör det för att "garantera" att det inte blir några amatör-trix för att lösa problemen, utan en fackmässig lösning. Jaha täänkte jag, det var ju precis dom tankarna jag hade haft innan. Nu skulle jag vilja höra vad ni känner till om ansvarsfrågan? Är det oftast förenngen som brukar stå för det och hur bör man argumentera?
Se kap 7 paragraf 12 Bostadsrättslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM
".....Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler.
För reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren endast om skadan uppkommit genom
1. hans eller hennes egen vårdslöshet eller försummelse, eller
2. vårdslöshet eller försummelse av
a) någon som hör till hans eller hennes hushåll eller som besöker honom eller henne som gäst,
b) någon annan som han eller hon har inrymt i lägenheten, eller
c) någon som för hans eller hennes räkning utför arbete i lägenheten."
".....Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler.
För reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren endast om skadan uppkommit genom
1. hans eller hennes egen vårdslöshet eller försummelse, eller
2. vårdslöshet eller försummelse av
a) någon som hör till hans eller hennes hushåll eller som besöker honom eller henne som gäst,
b) någon annan som han eller hon har inrymt i lägenheten, eller
c) någon som för hans eller hennes räkning utför arbete i lägenheten."
Vad har bostadsrättshavaren för skyldighet om denne misstänker fuktskada i badrummet? (tex. lösa plattor i duschutrymmet...).
- Mitt försäkringbolag (if) säger att det är upp till föreningen att undersöka hurvida det är en skada.
- Föreningens försäkringbolag (Trygg Hansa) säger att det är upp till styrelsen att besluta hurvida skadan ska undersökas. Undersökningens kostnad ska betalas av föreningen. Om det skulle vara en skada fås kostnaden tillbaka från försäkringbolaget. Dock ligger självrisken på 75.000kr, så skadan ska vara tämligen allvarlig om några pengar ska trilla ur försäkringen.
- Styrelsen hävdar att skadan ligger i ytskiktet och således är det bostadsrättsinnehavarens med sitt försäkringsbolags problem.
Ingen vill betala för att undersöka den eventuella skadan! Är jag som bostadsrättinnehavare skyldig att se till att "skadan" undersöks? Eller är det "försummelse" om man inte gör det? Alla inblandade parter vet ju trots allt om problemet.
Givetvis ska det kollas upp förr eller senare men vad gäller rent juridiskt?
/Jenni
- Mitt försäkringbolag (if) säger att det är upp till föreningen att undersöka hurvida det är en skada.
- Föreningens försäkringbolag (Trygg Hansa) säger att det är upp till styrelsen att besluta hurvida skadan ska undersökas. Undersökningens kostnad ska betalas av föreningen. Om det skulle vara en skada fås kostnaden tillbaka från försäkringbolaget. Dock ligger självrisken på 75.000kr, så skadan ska vara tämligen allvarlig om några pengar ska trilla ur försäkringen.
- Styrelsen hävdar att skadan ligger i ytskiktet och således är det bostadsrättsinnehavarens med sitt försäkringsbolags problem.
Ingen vill betala för att undersöka den eventuella skadan! Är jag som bostadsrättinnehavare skyldig att se till att "skadan" undersöks? Eller är det "försummelse" om man inte gör det? Alla inblandade parter vet ju trots allt om problemet.
Givetvis ska det kollas upp förr eller senare men vad gäller rent juridiskt?
/Jenni
Klicka här för att svara