7 192 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Klämringsskarv läcker
Sida 1 av 2
Hej!
Första gången jag försöker vara händig med rör. Jag har kopplat in en blandare med 12mm slang på ett 15mm kopparrör med en klämringsskarv. Oerfaren kapade jag precis där jag bockat och hade det svettigt med att få i stödhylsan och på muttern. Ungefär 3mm stödhylsa sticker ut men muttern går iaf om röret. Sen klämde jag åt.
Döm om min förvåning när det läcker!!
Finns det någon fullösning i detta läget? Löda? Limma?
mvh
Martin
Första gången jag försöker vara händig med rör. Jag har kopplat in en blandare med 12mm slang på ett 15mm kopparrör med en klämringsskarv. Oerfaren kapade jag precis där jag bockat och hade det svettigt med att få i stödhylsan och på muttern. Ungefär 3mm stödhylsa sticker ut men muttern går iaf om röret. Sen klämde jag åt.
Döm om min förvåning när det läcker!!
Finns det någon fullösning i detta läget? Löda? Limma?
mvh
Martin
Självbyggare
· Stockholm
· 8 583 inlägg
Stödhylsan skall inte sticka ut alls.
Dessutom måste röret vara hyfsat runt, annars finns det stor risk för läcka
Får du det inte tätt genom att dra åt ordentligt med klämringen så är nog röret skadat/felmonterd koppling (tex pga utstickande hylsa).
Har du halvhårda rör kan du iof prova utan hylsan, annars tror jag du får göra om den skarven, tex genom att såga av röret innan böjen, köpa en till klämring 15-15mm och böja en ny, alternativt en 90 gr klämringskoppling med böj, och sedan skarva på en bit rakt rör...
/K
Dessutom måste röret vara hyfsat runt, annars finns det stor risk för läcka
Får du det inte tätt genom att dra åt ordentligt med klämringen så är nog röret skadat/felmonterd koppling (tex pga utstickande hylsa).
Har du halvhårda rör kan du iof prova utan hylsan, annars tror jag du får göra om den skarven, tex genom att såga av röret innan böjen, köpa en till klämring 15-15mm och böja en ny, alternativt en 90 gr klämringskoppling med böj, och sedan skarva på en bit rakt rör...
/K
Trots att de flesta tillverkare av kopplingar säger att man inte ska smörja deras kopplingar, brukar det ändå hjälpa med lite locherpasta.
Se till så att klämringen kommer tillräckligt långt på röret.
Men ibland blir man tvungen att göra om, som skrevs här tidigare. Är man alldeles för nära böjen så blir det inte tätt.
Se till så att klämringen kommer tillräckligt långt på röret.
Men ibland blir man tvungen att göra om, som skrevs här tidigare. Är man alldeles för nära böjen så blir det inte tätt.
För övrigt håller jag med lordi, tar alltid och lägger lite locherpasta på gängorna och klämringen innan jag drar ihop kopplingarna. Har hittills aldrig läckt ens en droppe i någon koppling, varken klämring eller vanliga gängkopplingar (med lin+locher)...
klämringskoplingar ska man altid a locherpasta på för om dem läcker lite så kan man dra dem täta om man har haft på locherpasta och har sat dem riktit på röret men om man ite har haft locherpasta så går det ej att dra dem täta
Det gäller att inte blanda ihop två olika principer. När man har en koppling med vanliga rörgängor är det själva gängan som tätar. Då använder man lin och någon slags smörja; linolja eller nån pasta.
På klämringskopplingen är det klämringen som tätar. Den ska dras ihop så metallen deformeras en aning och det blir metallisk kontakt runt hela kopplingen. Om man smörjer på nåt jox på själva klämringen kan man motverka detta och man får i själva verket sämre tätning. Gängan har ingenting med tätningen att göra. Man kan olja in gängan lite för att minska friktionen, men det är inte oljan som gör det tätt.
På klämringskopplingen är det klämringen som tätar. Den ska dras ihop så metallen deformeras en aning och det blir metallisk kontakt runt hela kopplingen. Om man smörjer på nåt jox på själva klämringen kan man motverka detta och man får i själva verket sämre tätning. Gängan har ingenting med tätningen att göra. Man kan olja in gängan lite för att minska friktionen, men det är inte oljan som gör det tätt.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det har varit, och är fortfarande i stor grad vanligt att man smörjer klämringskopplingar för att minska friktionen så att klämringen kan deformeras på rätt sätt. Fast som sagt så rekommenderar många tillverkare inte att man gör det för att risken finns att man drar åt för hårt. Locherpasta har också en viss tätande effekt om man skulle få en liten mikroskopisk läcka.andersmc skrev:Det gäller att inte blanda ihop två olika principer. När man har en koppling med vanliga rörgängor är det själva gängan som tätar. Då använder man lin och någon slags smörja; linolja eller nån pasta.
Själv smörjer jag alltid kopplingar, speciellt om det är i lite större dimensioner.
Klämringskopplingar, särskilt större dimensioner, har en tendens till att vilja skära om man drar till dem torrt.
bara en fråga till dig som säger att man inte ska smöja klämkoplingen varför gör alla det då som håler på med det jag vet inte en enda rör pulare som inte smörjer för om man inte gör det och man får en läcka så går det inte att dra den tät men om man har smörjt koplingen så kan man dra den lite till så att det slutar läckaandersmc skrev:Det gäller att inte blanda ihop två olika principer. När man har en koppling med vanliga rörgängor är det själva gängan som tätar. Då använder man lin och någon slags smörja; linolja eller nån pasta.
Jag fick en läcka på en klämringskoppling (15mm rör) som jag inte smort. Det gick alldeles utmärkt att dra åt den ytterligare så att den blev tät. Detta trots all frånvaro av smörjmedel.
Edit: Alltså ingen smörjning på klämringen, endast på gängorna.
Edit: Alltså ingen smörjning på klämringen, endast på gängorna.
Jag förmodar att du med "smort kopplingen" menar att det är gängorna man smörjer. Man kan ha på något smörjmedel så att gängan inte ska kärva, av samma anledning som du har på fett på hjulbultarna. Då ökar möjligheten att kunna efterdra kopplingen.oavvs skrev:bara en fråga till dig som säger att man inte ska smöja klämkoplingen varför gör alla det då som håler på med det jag vet inte en enda rör pulare som inte smörjer för om man inte gör det och man får en läcka så går det inte att dra den tät men om man har smörjt koplingen så kan man dra den lite till så att det slutar läcka
Sen får man inte heller, som tidigare påpekats, dra klämringskopplingar allt för hårt. Då finns i stället risk att man spräcker dem.