Är i startfasen av rust av mitt badrum. Skall bl.a byta spånskiva mot yttervägg. I denna vägg går rör för vatten till duschblandare, handfat samt toalett. Tänkte igår stänga av vattnet och montera bort blandare mm. Stängde då av huvudvattenkranen och böjde mig sen ner för att skruva av varmvattnet från VVB:n (frånluftsvärmepanna AutoTerm Chorus 1000A med VVB). Döm om min förvåning när jag såg att ingen kran fanns där. Bredvid pannan har vi ett städskåp och inne i det, längst ned mot vägg, finns en liten nisch. Öppnade den, i tron om att finna kranen där, men icke...Där fanns de utgående huvudstammarna (för kall/varmvatten) med sina avgreningar, som sen gick vidare ned i golvet. Vet inte ännu om dessa rör går i golvbjälklaget eller om dem går nere i krypgrunden. Ska kolla det i kväll!
Om jag inte hittar ngn kran, hur gör jag då? Måste jag tömma VVB:n? Verkar idiotiskt att inte ha några kranar?
Huset byggt 1984, torpargrund, en-plan.

//WSP

Efter VVB:n brukar man inte ha någon kran. När man stänger huvudkranen så försvinner trycket även på VV. Öppna en kran i närheten av VVB och låt eventuellt kvarvarande tryck försvinna. Sen är det bara att skruva. Lite dropp brukar det bli.

OK, ska pröva det. Tänkte annars att VVB:n släpper ur allt sitt varmvatten med häverteffekten?
//WSP

Eftersom det inte kommer in något nytt vatten (huvudkranen är ju avstängd) så måste vattnet som ska rinna ut ersättas med något annat, i detta fall luft, som bara kan komma in samma väg som vattnet ska ut. Rören är så smala att det undertryck som uppstår inte orkar suga in nån luft. I ett hus med två plan kan man råka ut för att någon öppnar en kran på ovanvåningen när man meckar på bottenplanet. Det vatten som då hålls kvar i rören pga undertrycket brukar man då få i knät! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.