Hej,

Finns det risk att det fryser i trekammarbrunnen på vintern om man inte använder huset? Är det någon fara? Hur kan man förebygga det?

En annan fråga på samma ämne. Jag håller precis på att börja bygga men huset kommer inte att vara klart för inflytt förrän till sommaren. När trekammarbrunnen grävdes ner så var den tvungen att vattenfyllas. Är det nån fara att den fryser sönder i vinter?

Tack!

/Håkan
www.walltorp.net

Har aldrig funderat på detta och ser ingen risk då du har motfyll på utsidan. Det måste finnas mängder med sommarhus med denna lösning som inte används på vintern. Vi har haft denna lösning i ett sommarhus i över 20år utan problem.
Den enda risk jag skulle se är en brunn fylld med vatten och du har inte fyllt runt den.

Har aldrig hört talas om att någon enda trekammarbrunn frusit.

Känns som en trekammarbrunn med bara vatten i kan frysa ? Den ligger ju inte så djupt.
Om det är slam i den så blir det ju värme av jäsningsprocessen ?

Inga problem. Brunnarna ligger djupt nog för att inte frysa. Är det sen slam i så värmer reaktionerna också men jag har aldrig varit med om en frusen brunn. Varken driksvatten eller avlopp

Tackar för era svar. Som det ser ut nu är det bara rent vatten i trekammarbrunnen och så kommer det vara över vintern. Den ligger inte så djupt heller men det är fyllt runt den. Bör jag slå i nån typ glykol eller nåt tror ni? Eller skall jag lägga över något som täcker marken och locket på tanken?

Tack!

/H

Det kommer att bli en liten isskorpa överst i brunnen. Är den av betong är det inget problem, men vill du vara på den säkra sidan så se till att locket är tätt (skotta upp jord runt lockkanten). Har du lite isolering över, lägg det på locket och täck med en pressening eller i nödfall kraftig byggplast.

hakan_wallin skrev:
Tackar för era svar. Som det ser ut nu är det bara rent vatten i trekammarbrunnen och så kommer det vara över vintern. Den ligger inte så djupt heller men det är fyllt runt den. Bör jag slå i nån typ glykol eller nåt tror ni? Eller skall jag lägga över något som täcker marken och locket på tanken?
Absolut inte glykol. Du riskerar att sabotera din markbädd/infiltration redan innan du hunnit börja använda den, direkt obra. Jag har aldrig någonsin sett eller ens hört talas om en sönderfrusen trekammarbrunn, inte ens i sommarstugor som står oanvända elva månader av tolv, och där den biologiska aktiviteten är mer eller mindre lika med noll.

Men om du är oroad kan du ju alltid isolera ovanpå... har du inte isolering över kan det säkert funka med halm, löv etc.

Hemmakatten
Bodde i en sommarstuga med septiktank som var dåligt isolerad. Den låg nergrävd i en kulle och det blev tjäle i hela kullen varje vinter.Slamtömningskillen hade aldrig några problem. Han hade med sig ett spett (standardutrustning som han sa) och gjorde hål på isen högst upp. Inuti var det aldrig fruset även om det kunde vara fruset 10 cm in i tanken på alla sidor. Slamtömningskillen sa att han hade aldrig varit med om att en tank var genomfrusen.

Det enda jag har hört var i kompisen sommarstuga. Men då var det att tanken låg precis jämte vägen så det var tjälen som tryckte sönder tanken.

Jag har haft det uppgrävt runt halva min trekammarbrunn i betong under en vinter och mitt sandfång till dagvattnet har stått hel öppet under en vinter. Inget lock och bara lite motfyll utan att det frös

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.