Håller på att bygga om tvättstugan och har kommit till att dra ut vattenrören genom väggen men undrar nu hur detta ska göras.

Rören är 15 mm prisolrör.

Just nu har jag gjort så här:

Rören kommer upp innuti väggen och jag har gjort en 90graders vinkel på rören. Detta har jag gjort på 1000 mm över färdigt golv. Jag har sedan satt en 45x70 mm kortling mellan väggreglarna i vilken jag har borrat två hål (dia 18mm) med 160 mm mellanrum.

När rörkrökaren kommer och ska montera väggfästet vill han förmodligen kapa rören 'lite för långt ut' för att sedan trycka in dessa i väggen efter att väggfästet är monterat på rören mha klämringskopplingar.

Min fråga:

- Kan jag ta bort den vita plasten på röret så att det löper lättare igenom kortlingen?
eller
- Är det bättre att jag borrar upp hålen?

Förresten - hur fästs väggfästet??? Ska det skruvas fast i regeln eller... Nu blev jag ännu mer tveksam på om jag öht är på rätt väg... :confused:

/V

De väggfästen (blandarfästen) jag sett moneras genom att de träs över de utstickande kopparrören och skruvas med två träskruv mitt emellan rören in i väggen. Det är därför lämpligt att där sitter en kortling som skruvarna kan bita i.

I instruktionerna till Moras blandarfästen står det att den vita plasten på prisolrör ska kapas i liv med väggbeklädnaden, dvs du ska inte ta bort den. Plasten är om jag inte missminner mig till för att kunna ta smällen om kopparröret spricker. Vattnet ska dåvandra innanför plasten och ut i någon ände. Det är därför lämpligt om den änden sticker ut utanför väggen och inte slutar inne i väggen ;)

phl skrev:
Plasten är om jag inte missminner mig till för att kunna ta smällen om kopparröret spricker. Vattnet ska dåvandra innanför plasten och ut i någon ände. Det är därför lämpligt om den änden sticker ut utanför väggen och inte slutar inne i väggen ;)
OK - tack för svaret. Problemet är att rören kommer upp ur golvbjälklaget där de är anslutna till inkommande varm- och kallvattenledningar så jag kan inte få någon 'skvallereffekt'.

Någon som har någon mer åsikt om min konstruktion?

/V

Åsikt och åsikt, följ monteringsanvisningar till väggbrickan! Hemmapatentare primeras sällan i våtutrymmen =/

vojma skrev:
När rörkrökaren kommer och ska montera väggfästet vill han förmodligen kapa rören 'lite för långt ut' för att sedan trycka in dessa i väggen efter att väggfästet är monterat på rören mha klämringskopplingar.
Det är rätt att rören ska sticka ut en bit. Men rörkrökaren kommer inte att trycka in dem i väggen i senare läge. Han kapar dessa till rätt längd. Rören ska sitta stumt i väggen. Klamra fast dem i kortlingen så att de inte kan röra på sig alls.

vojma skrev:
Förresten - hur fästs väggfästet??? Ska det skruvas fast i regeln eller... Nu blev jag ännu mer tveksam på om jag öht är på rätt väg... :confused:
Väggfästet skruvas genom ytskiktet in i regeln.

En liten fråga bara... Varför behöver du en rörkrökare som monterar den sista detaljen nu när du verkar ha klarat av resten själv? Det är inte svårt att montera blandarfästet om du följer monteringsanvisningen.

it-snubben skrev:
En liten fråga bara... Varför behöver du en rörkrökare som monterar den sista detaljen nu när du verkar ha klarat av resten själv? Det är inte svårt att montera blandarfästet om du följer monteringsanvisningen.
Han ska ändå hit och fixa lite annat i garaget så då får han göra detta åxå så man vet att det blir rätt och tätt...

/V

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.