Det smäller så förbaskat i vattenrören, utan att någon rör en kran märk väl!

Jag tappar, enligt vattenmätaren, inget vatten någonstans och ändå kan jag känna (och framförallt på markvåningen höra) hur det pulserar och smäller i rören. Ibland är det knäpptyst, ibland smäller det som fasiken!

Jag fick kommunen att byta mätare ifall det kunde sitta en backventil där som slamrade, ingen förändring.
Backventilen till pannan (ctc 1100 med plattvärmeväxlare) är bytt, ingen förändring.

...och nu tror jag inte att jag har nå't mer som kan röra sig i rörsystemet...?

tips mottages tacksamt!

mvh
Abbe

Montera en helt vanlig manometer på vattenröret så kan du se om det kommer tryckstötar nogonstans ifrån, men det ska vara en odämpad manometer.

Prototypen

Med stor säkerhet törs jag påstå att det är är de klammers som håller dina kopparrör som smäller, för att det är "smörjtorrt" mellan rör och plast.
Om du kör värmepump så skjuter den ut ytterst lite varmvatten på radiatorkretsen efter att den tillverkat tappvarmvatten, men tillräckligt mycket för att rören skall expandera. Samma symptom får man förstås oavsett uppvärmingsmetod, men jag har hört detta i ett flertal hus med Jord/bergvärmepump.
Lycka till!

En manometer för att kolla om kommunen skjuter in stötar i mina rör, det ska kollas!

Jag har ingen värmepump, inga plastklammrar eller kopparrör till radiatorerna. ;)

mvh
Abbe

abbe1001 skrev:
En manometer för att kolla om kommunen skjuter in stötar i mina rör, det ska kollas!

Jag har ingen värmepump, inga plastklammrar eller kopparrör till radiatorerna. ;)

mvh
Abbe
Ok, då är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.... :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.