Fast om ens rekommendation riskerar att ge sämre flöde än de som normerna föreskriver kanske man ska upplysa kunden (eller trådstartaren i det här fallet) om det. Huruvida den personen prioriterar minsta möjliga kostnad eller bästa möjliga flöde kan ju bara han/hon veta.

Jag skulle aldrig acceptera något sämre flöde för att spara några spänn, så den rörmokare som fattade det beslutet åt mig skulle få göra om sitt arbete.

Mikael_L
Men visst har längden på röret en rätt avgörande verkan med, på tryckfallet !?

En meter 12mm har nog bättre tryck än 4 meter 15mm, eller nåt sånt... (gissar)

Så fungerar iaf rören på mitt jobb, i dom rören flyter det iofs proteinsoppor när dom väl används ute hos kunder, men när jag verifierar så används H2O i 99% av fallen.

Sen varierar vattens viskositet rätt ordentligt med temperatur, så egentligen borde man kunna ha en dimension mindre på varmvattnet än kallvattnet, men det rekomenderar jag icke av naturliga skäl, (branshen är knappast mogen för det än, det skulle bara muttras om att nån måste varit på fyllan! :) )

Staffans2000
Jon_h:

Nu snackar vi flöden.

Hissar till ex. är en annan sak, där kräves god marginal, så inte alltihopa går åt tjolahäjti.
Om vägar hade dimentionerats efter samma princip som rör, skulle vi endast haft fyrfiliga motorvägar. Är du beredd att betala "några spänn" för dylik lösning.

Några spänn. Är ofta stora summor, som inte skall förringas.

Kunden skall naturligtvis ALLTID informeras då kostnadsefektiva undantag föreslås.

Väggdosor är inte nödvändigt jag och det företaget jag jobbar på kör stenhårt på Lk´s sortiment och annvänder deras väggbockstöd,
Vägg plåten är till för att montera allt före gipsen men det funkar lika bra att sätta en plyfa eller likvärdigt som man borrar 2st 30mm hål i. Se bara till att få c/c avståndet rätt.
http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/SE_29_C_2_0705_Väggbockstöd_screen.pdf
Wirsbro har liknande system lösning
Det finns blandarfäste att annvända mot pex slangen som fungerar likartat som för cy rör.

Hastigeten på vattnet skall hållas låg så det inte uppstår korrisions skador på rören vilket är det största problemet med prisolen, spec roligt är det inte när böjarna äts upp, pga man har feldim och får stora hastigheter på vattnet.

Förr så kopplades allt med 12mm rör tom ner till 6mm cu rör annvändes innan man började förstå vilka problem det gav.

Skall nu dra om allt vatten i min lägenhet.
Idag grenas allt vatten ut från en ganksa grov huvudledning i trumman över 20mm i.a.f.
Nu grenas det ut med vad jag tror är 2st 16mm ledningar, som sedan skarvas ut åt alla håll och kanter men huvudmatningen tycks ju vara 16 i lägenheten

Tänkte sätta en förgrening ut direkt vid stammen, där jag skall grena ut till 2st tvättställ samt två st toaletter.
Sedan skall jag dra två ledningar in till köket, där jag under diskbänken tänkte sätta en förgrening, som skall grenas ut till diskbänk, dusch, badkar, (diskmaskin och kyl med ismaskin skall grenas in också).

Hur bör jag dimensionera detta, kan jag likagärna köpa en rulle 15mm presol och dra överallt. ?

Eller skall jag dra 12mm ut från förgreningarana och 15 mm mellan förgreningarna och dusch.
Som enligt mig verkar vara rätt sätt.?
Är 12 eller 15mm matning att rekomendera till ett hörnbadkar?

Eller räcker det med att jag drar 12mm rör överallt, kommer ändå inte använda allt samtidigt?

Är ca 3m mellan förgrreningarna, sedna är allt inom 2m radie från förgreningarna förutom badkar som kanske hamnar 3 m från förgrening no. 2.

komentarer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.