4 147 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Avlopp i uppförsbacke...
Har två bostadshus på tomten, huvudbyggnaden har anslutning till kommunalt avlopp men gästhuset har ingen anslutning till avlopp eller vatten alls.
Nu har jag tänkt dra in vatten och avlopp till gästhuset men behöver lite råd om vad som är lämpligt. Problemet är att gästhuset ligger fel till för att ansluta direkt på avloppet, dvs, jag kan inte dra direkt till avloppet utan måste gå via huvudbyggnadens avlopp. Huvudbyggnaden ligger dock 1.5m högre än gästhuset så det får blir till att pumpa.
Hur ska man lämpligtvis göra för att fixa till detta?
Hade tänkt att man kanske kan lägga en liten tank i marken utanför gästhuset, sätta en avloppspump i den och sedan en ordentlig slang som jag kopplar in på avloppsrören i krypgrunden på huvudbyggnaden. Kan det vara en vettig lösning eller finns det nåt bättre sätt?
Nu har jag tänkt dra in vatten och avlopp till gästhuset men behöver lite råd om vad som är lämpligt. Problemet är att gästhuset ligger fel till för att ansluta direkt på avloppet, dvs, jag kan inte dra direkt till avloppet utan måste gå via huvudbyggnadens avlopp. Huvudbyggnaden ligger dock 1.5m högre än gästhuset så det får blir till att pumpa.
Hur ska man lämpligtvis göra för att fixa till detta?
Hade tänkt att man kanske kan lägga en liten tank i marken utanför gästhuset, sätta en avloppspump i den och sedan en ordentlig slang som jag kopplar in på avloppsrören i krypgrunden på huvudbyggnaden. Kan det vara en vettig lösning eller finns det nåt bättre sätt?
pumpgrop till avloppet kanske inte är optimalt. Jag tänkte mig den lösningen hemma men fick nej från samtliga instanser. (Avlopsvattnent kan läcka ner i grundvattnet osv).Men en liten plasttank och en avlopsspump ansluten till en 50 mm pex slang löste problemet. Dylika finns klara att köpa för nedgrävning för ca 20 papp.
Formulera mig fel.
Eller jag skrev inte allt jag tänkte snarare.
Tänkte lägga till att pumpgrop finns som en liten plasttankt. Det set ut ungefär som ett grovt rör med en "bubbla" på längst ner.
Eller jag skrev inte allt jag tänkte snarare.
Tänkte lägga till att pumpgrop finns som en liten plasttankt. Det set ut ungefär som ett grovt rör med en "bubbla" på längst ner.
BMX, är det en sån här du menar man bör använda??bmx skrev:pumpgrop till avloppet kanske inte är optimalt. Jag tänkte mig den lösningen hemma men fick nej från samtliga instanser. (Avlopsvattnent kan läcka ner i grundvattnet osv).Men en liten plasttank och en avlopsspump ansluten till en 50 mm pex slang löste problemet. Dylika finns klara att köpa för nedgrävning för ca 20 papp.
http://www.dinvvsbutik.se/trapper-pumpgrop-pump-65554-p-5617791.html
Klicka här för att svara