2 960 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
ytterrör kring plastvattenrör??
hej!
I vårt nybyggda hus kommer det ut två pexliknande plaströr till handfatet. De har någon form av stopp i ändan med en vit grej plus en skruv. Utanpå dessa rören sitter ett rött och ett blått veckat plaströr litet löst sådär.
Nu har vi äntligen handlat ett handfat och en blandare. När huset kom lämnades vatette?! grejer kvar. De liknar ett duschblandarfäste fast inte till en duschblandare och borde passa till dessa två rören.
FRÅGA 1
Ska den (vatettegrejen) monteras på samma sätt som en duschblandare?
FRÅGA 2
Vad gör jag av de röda och blå ytterrören? Ska de skäras av längs väggen?
hmm litet luddigt, hoppas att ni förstår??!
vänliga hälsningar Fialotta
I vårt nybyggda hus kommer det ut två pexliknande plaströr till handfatet. De har någon form av stopp i ändan med en vit grej plus en skruv. Utanpå dessa rören sitter ett rött och ett blått veckat plaströr litet löst sådär.
Nu har vi äntligen handlat ett handfat och en blandare. När huset kom lämnades vatette?! grejer kvar. De liknar ett duschblandarfäste fast inte till en duschblandare och borde passa till dessa två rören.
FRÅGA 1
Ska den (vatettegrejen) monteras på samma sätt som en duschblandare?
FRÅGA 2
Vad gör jag av de röda och blå ytterrören? Ska de skäras av längs väggen?
hmm litet luddigt, hoppas att ni förstår??!
vänliga hälsningar Fialotta
Ska det göra korrekt ska du använda rätt rörgenomföringar till rör-i-rör-systemet du verkar ha. Vet du vad det är för tillverkare, typ Wirsbo eller Roth? Utifrån det kan du sedan klura titta på vilka genomföringar som är korrekta för att få en tät genomföring. Detta förutsätter givetvis att tätskiktet i badrummet är rätt anslutet till skyddsröret.
hej!
Tack phl! Jag var in på uponors hemsida och läste om wirsbos pexsystem. Vi har ju monterat blandare förut, men nu blir det nog så att vi anlitar vvsaren istället. Det verkar som ett projekt i sig att avsluta rören mot väggen.
Tack phl! Jag var in på uponors hemsida och läste om wirsbos pexsystem. Vi har ju monterat blandare förut, men nu blir det nog så att vi anlitar vvsaren istället. Det verkar som ett projekt i sig att avsluta rören mot väggen.
ja, och så är det faktiskt gjort i köket. Det var köksmontören som gjorde det och jag tror att vi ska be vvsaren se över den kopplingen ... för visst är det så att om några av "ytterrören" inte är tillstängda så fungerar inte skvallerröret? eller??
Klicka här för att svara