5 021 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
problem avlopp
Vi har precis bytt våra gamla gjutjärns avloppstammor till nya plaströr från översidan källaregolv och uppåt. I den gamla anläggning hade vi avluftsrör som gick upp genom yttertaket. I och med att vi skulle inreda de utrymmen på vinden tog vi bort de rör och ersätta med luftventil. Vi fick hjälp av en rörmokare med detta och enligt honom skulle detta fungera perfekt.
Nu efter 4 månader har vi fått dåligt genomströmning i båda stammen till toaletter och stammen till köket. När jag ta bort luftventilen på vinden (den som tillhör stammen till toaletten) då blir det direkt mycket bättre. Det är inte så enkelt att komma åt ventilen vid köket, så det har jag nog inte provat.
Har vi/rörmokare gjort fel när vi tåg bort luftventiler genom taket? Vad kan man göra nu+
Tack för hjälpen
Olivier
Nu efter 4 månader har vi fått dåligt genomströmning i båda stammen till toaletter och stammen till köket. När jag ta bort luftventilen på vinden (den som tillhör stammen till toaletten) då blir det direkt mycket bättre. Det är inte så enkelt att komma åt ventilen vid köket, så det har jag nog inte provat.
Har vi/rörmokare gjort fel när vi tåg bort luftventiler genom taket? Vad kan man göra nu+
Tack för hjälpen
Olivier
Det kan var tvärtom, att det blivit stopp neråt. Då blir det övertryck och så kommer inte luften ut, förrän du tar bort luftventilen. Luftventilen ser ju till att släppa in luft, men inte ut.
Vilken slags avlopp har ni? Kommunalt eller egen avloppstank?
Vilken slags avlopp har ni? Kommunalt eller egen avloppstank?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag håller med Pepe, stopp i avloppet nedströms, vacuumventilen är bra på att avslöja när det blir stopp.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
1. Spolar allt vad kranarna kan släppa ut och håll koll på den lägst liggande golvbrunnen så det inte blir översvämning.
2. Ring spolbilen
Protte
2. Ring spolbilen
Protte
Jag har försökt med no 1. Fick vatten upp genom golvbrunnen i källaren!! Inte så trevligt.
Jag ska försöka att köra utan ventill att tag och spullar ordentlig. kanske blir det mer tryck på systemet på detta viss.
kan det vara fel på kommunens sidan? För mycket lov någonstans??
Olivier
Jag ska försöka att köra utan ventill att tag och spullar ordentlig. kanske blir det mer tryck på systemet på detta viss.
kan det vara fel på kommunens sidan? För mycket lov någonstans??
Olivier
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jippi, vi hade rätt, inte så kul med stopp i avloppet men det var rätt slutledning.
Visst kan det vara fel på kommunens ledning, titta i brunnarna om det står vatten där då är det stopp nedströms.
Är det stopp hjälper det inte att ta bort vacuumventilen det är som man säger att "sopa problemen under mattan"
Protte
Visst kan det vara fel på kommunens ledning, titta i brunnarna om det står vatten där då är det stopp nedströms.
Är det stopp hjälper det inte att ta bort vacuumventilen det är som man säger att "sopa problemen under mattan"
Protte
Brunnar inomhus går med största sannolikhet till avloppet. De brunnarna har vattenlås, men har du stopp längre ner så syns det ändå i brunnarna. Det bubblar om du spolar på uppifrån.
Brunnar inomhus kan vara i badrum förstås, men även i diverse källarutrymmen.
Brunnar inomhus kan vara i badrum förstås, men även i diverse källarutrymmen.
Troligen inte. Det är nog som du säger, att brunnarna utomhus går till dränering, inte till avlopp.oderooy skrev:
Lyft på gallret och titta om brunnen har vattenlås. Om den har det så finns det en möjlighet att den går till avloppet. Men så bygger man väl inte normalt?
Men du har ju en brunn i källaren, och du fick upp vatten (avloppsvatten?) när du spolade längre upp? Det tyder på att du har något stopp nedanför den brunnen. Behöver du mer bevis än så?
Mitt tips: Ta dit en spolbil och rensa avloppet. "Spolgubben" brukar känna var stoppet är någonstans, och med slangens hjälp avgöra om stoppet är på din tomt eller komunens mark. På detta sätt avgörs även vem som skall betala!
Staffan
Staffan
Klicka här för att svara