hempularen skrev:
Oavsett hur ofta det förekommer så är det en regel att man får aldrig ha stumpar med stillastårende vatten. Det finns en gräns har för mig typ 30cm som får finnas. Och i det här fallet verkar det som man kan lösa 2 problem på en gång om man tar bort röret vid källan. Ingen legionella, inga dolda skarvar.
Självklart skall man inte ha "blindtarmar" vad jag ville komma till var att risken för legionella oftast är väldigt överdriven.

Men självklart skall man följa de regler som finns.

Har själv plyuggade ändar sedan jag plockade ut bidén. Bryter jag mot reglerna då??

Tapp ställen som sällan eller aldrig används borde ju vara minst lika farligt.

hempularen skrev:
Oavsett hur ofta det förekommer så är det en regel att man får aldrig ha stumpar med stillastårende vatten. Det finns en gräns har för mig typ 30cm som får finnas. Och i det här fallet verkar det som man kan lösa 2 problem på en gång om man tar bort röret vid källan. Ingen legionella, inga dolda skarvar.
det får inte vara några stumpar som är radien av matar röret diameter om diametern på matarröret är 10mm så får inte rörbiten från T röret vara längre än 5 mm

Har själv plyuggade ändar sedan jag plockade ut bidén. Bryter jag mot reglerna då??

Tapp ställen som sällan eller aldrig används borde ju vara minst lika farligt.
ja du bryter mot regler/lagar,
tappstälen som inte används eller sällan räknas inte som prppade rör

oavvs skrev:
ja du bryter mot regler/lagar,
tappstälen som inte används eller sällan räknas inte som prppade rör
Ett förtydligande bara: Du bryter mot branschregler, fackmannamässighet och god sed osv, men inte mot några lagar!

Det är ett vanligt missförstånd att man inte för installera VVS utan speciell behörighet. Det finns visserligen olika typer av behörighet inom VVS-branchen, men det är fråga om behörigheter som något branchorgan delar ut. Branchorganen har sitt uppdrag från sina medlemmar, dvs installatörsföretagen, och har som uppdrag att främja medlemmarnas verksamhet. Inget konstigt i det, men behörigheten är inte lagligt tvingande, som för elinstallationsarbeten.

Vissa arbeten, tex. heta arbeten, måste man ha speciell utbildning för att få utföra yrkesmässigt, men det gör det inte förbjudet för gemene man att utföra sina egna VVS-installationsarbeten utan sådan speciell utbildning.

Däremot ställer försäkringsbolagen krav på att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. VVS-firmorna har en ansvarsförsäkring som täcker skador som uppkommer om någon av deras installatörer klantar sig och inte installerar fackmannamässigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.