65 920 läst ·
26 svar
66k läst
26 svar
Skarva ihop gammalt gjutjärnsavlopp med nytt
Hej igen Abel
Om det är en modern muff med gummiring i behövs inget lim, däremot lite smörjmedel eller tvål för att kunna trycka i proppen.
För att rengöra gjutjärnsmuffen ska du inte behöva något medel, där är det endast mekanisk rengöring som gäller. Gumminippeln måste bli helt slät inuti och får inte stå ut något på grund av blyrester och liknande då lyckas du aldrig få i plaströret.
/Mario
Om det är en modern muff med gummiring i behövs inget lim, däremot lite smörjmedel eller tvål för att kunna trycka i proppen.
För att rengöra gjutjärnsmuffen ska du inte behöva något medel, där är det endast mekanisk rengöring som gäller. Gumminippeln måste bli helt slät inuti och får inte stå ut något på grund av blyrester och liknande då lyckas du aldrig få i plaströret.
/Mario
ska åxå skarva ett pvc rör och ett gjutgjärns rör i stät ändorna. Jag har köpt en liknande sådan: 
Fast den jag har är det stål runt hela och gummi inne i.
Nu undrar jag hur hårt kan jag dra åt, pvc röret tål väll inte hur mycket som helst.
MVH Anders

Fast den jag har är det stål runt hela och gummi inne i.
Nu undrar jag hur hårt kan jag dra åt, pvc röret tål väll inte hur mycket som helst.
MVH Anders
Är det en sådan här du tänkt att använda?

I så fall ska du ha en stödhylsa inuti plaströret som ser ut så här:

Med en sådan hylsa monterad kan du sedan dra skruvarna till det inte längre finns någon glipa mellan stålsvepets halvor.
/Mario

I så fall ska du ha en stödhylsa inuti plaströret som ser ut så här:
Med en sådan hylsa monterad kan du sedan dra skruvarna till det inte längre finns någon glipa mellan stålsvepets halvor.
/Mario
Nån som vet om "slangklämmebandagen" är godkända för ingjutning i bjälklaget?
/Kent
/Kent
Jag ska skarva lite gjutjärn i helgen, är det nån som har provat att kapa gjutjärn med rondell? Vilken skiva är det som gäller?
Försöker också svara på en obesvarad trådfråga
Du vet väl att Fernco kopplingarna är typgodkända för alla VVS dimensioner och för de mest frekventa VA dimensionerna. Även för ingjutning.
Kopplingarna är typgodkända av SITAC.
Allt metalliskt material är syrafast.
//Boussard
Försöker också svara på en obesvarad trådfråga
Hittade denna "Nyhet" på www.ibeco.se angående frenco gummimuffar:Snickarboden skrev:
Du vet väl att Fernco kopplingarna är typgodkända för alla VVS dimensioner och för de mest frekventa VA dimensionerna. Även för ingjutning.
Kopplingarna är typgodkända av SITAC.
Allt metalliskt material är syrafast.
//Boussard
OK Grabbar
Nu har in kollat på allt som man inte ska göra för att skarva ett gjutjärnsrör till ett pvc rör
Titta på rinkabyrör sök på krympmuff
Det tillgår så att man trär på 2 st gummiringar på gjutjärnsröret,sedan trär man på krympmuffen och värmer den så att den krymper och tätar imot gjutjärnsröret.
Skarva sedan med pvc.
mvh L-Å
Nu har in kollat på allt som man inte ska göra för att skarva ett gjutjärnsrör till ett pvc rör
Titta på rinkabyrör sök på krympmuff
Det tillgår så att man trär på 2 st gummiringar på gjutjärnsröret,sedan trär man på krympmuffen och värmer den så att den krymper och tätar imot gjutjärnsröret.
Skarva sedan med pvc.
mvh L-Å
Faluplast tillverkar en expander modell som funkar bra... i med en gummibussning sedan gängar man in en övergångskoppling till pp-rör.MagnusS skrev:Det är ett elände att få i plaströret i gumminippeln. Såg någonting som man gängade in i muffen hos Dahl, även om man inte får handla där, så kan man gå in i butiken. Någon som vet något mer om dessa gängkopplingar?
Kapa gjutgärnsrör kan man föra med tigersågen, skaffa bara ett bra blad, jag körde med Bosch for Cast and Brick. Då går det att få ut det rör som är instoppat i muffen genom att slitsa det med tigersågen och sedan med skruvmejsel slå ut det flisa för flisa. Det tog en stund, men man måste ju vara rädd om muffen.
Är detta OK även på ett (horizontellt rör, fall uppskattat till ca 3cm/m)abel48 skrev:
Gummimuffen bottnar ju inte i gjutjärnsmuffen, så när jag trycker in mitt 110 rör i 123 röret känns det som det blir en "ficka" där det lägger sig vatten. finns det inte risk för at detta ligger kvar och rostar här?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det rostar nog minst där vattnet ligger kvar, överallt annars i röret är det betydligt bättre blandning av fukt och syre för att de ska rosta. Gjutjärn har begränsad livslängd.
Om det proppade plaströret, köp en ny limfri skarvmuff, limmet som limmuffen limmas med påverkar plasten så mycket att röret riskerar att gå rakt av.
Protte
Om det proppade plaströret, köp en ny limfri skarvmuff, limmet som limmuffen limmas med påverkar plasten så mycket att röret riskerar att gå rakt av.
Protte
Klicka här för att svara