2 316 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur strikt är samrådsprotokollen?
I samrådsmötesprotokollet finns ett stycke att vattnet skall renas genom tex översilning eller genom dagvattenkassetter, samt att flödet vid ett ettårsregn inte får överstiga 0,8 liter/sek.
När vi gjorde vår VA så tog vi inte hänsyn till detta speciellt, på annat sätt än att vi följde VA situtationsplanen inlämnat i bygglovet.
KA har noterat att lydelsen finns och jag har kollat med entrepremören som gjort det och han menar att det inte går att skapa det kommunen nämner pga att det ligger på berg, och även skall ha pratat med kommunen om det som accepterat att det undantas på granntomten....
I senare stycken står att ev. markinfiltration skall redovisar - betyder ev. att det inte inte är ett krav?
Vet inte ut eller in: skall man dubbelkolla med kommunen att det är OK att låta det vara som det är eller helt enkelt utelämna det i handlingarrna till kommunen när huset är klart och se om de reagerar? Är detta bara något de skriver för att följa lagar och policys eller följer de upp det sen - så får jag gräva upp hela jäkla parkeringen och göra om sen...
Någon som erfarenhet av detta?
När vi gjorde vår VA så tog vi inte hänsyn till detta speciellt, på annat sätt än att vi följde VA situtationsplanen inlämnat i bygglovet.
KA har noterat att lydelsen finns och jag har kollat med entrepremören som gjort det och han menar att det inte går att skapa det kommunen nämner pga att det ligger på berg, och även skall ha pratat med kommunen om det som accepterat att det undantas på granntomten....
I senare stycken står att ev. markinfiltration skall redovisar - betyder ev. att det inte inte är ett krav?
Vet inte ut eller in: skall man dubbelkolla med kommunen att det är OK att låta det vara som det är eller helt enkelt utelämna det i handlingarrna till kommunen när huset är klart och se om de reagerar? Är detta bara något de skriver för att följa lagar och policys eller följer de upp det sen - så får jag gräva upp hela jäkla parkeringen och göra om sen...
Någon som erfarenhet av detta?
Jo, klart jag kan kolla med kommunen, jag vill inte bara hamna under luppen så att säga.
(Att inte KA har tagit det är beror inte på honom - han och jag pratar dagligen och han är en god vän, men ny på området.)
Men frågan är om det finns någon som känner till detta dvs om det är en regel eller önskan och hur viktigt det är?
(Att inte KA har tagit det är beror inte på honom - han och jag pratar dagligen och han är en god vän, men ny på området.)
Men frågan är om det finns någon som känner till detta dvs om det är en regel eller önskan och hur viktigt det är?
Pratade med två på kommunen och ingen kände till att man skulle bygga någon sådant, så jag tog mod till mig och ringde protkollföraren. Han menade att det var ett krav på detta, men om specialla omständigheter råder så kan man undantas. Han skulle ringa min markentreprenör som säger att det är precis omständigheterna som för att det inte är lämpligt/görbart. Skulle få svar imorgon och jag fick en känsla av att om min markkille lyckas övertyga kummunfarbrorn så skulle det gå bra...Forts förljer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Låter som vår tomt. Vi hade också krav på att dagvattnet skulle hållas nere till en minimal nivå genom magasinering eftersom avrinningen "nedströms" i dalen var under all kritik. I och med att vi kunde visa att dagvattenmängden inte skulle förändras med utgångspunkt av den obebyggda tomten, klarnade ärenden hos statsbyggnadskontoret och man avskrev alla krav.Valla skrev:Pratade med två på kommunen och ingen kände till att man skulle bygga någon sådant, så jag tog mod till mig och ringde protkollföraren. Han menade att det var ett krav på detta, men om specialla omständigheter råder så kan man undantas. Han skulle ringa min markentreprenör som säger att det är precis omständigheterna som för att det inte är lämpligt/görbart. Skulle få svar imorgon och jag fick en känsla av att om min markkille lyckas övertyga kummunfarbrorn så skulle det gå bra...Forts förljer
Beror säkert på att statsbyggnadskontoret inte vet hur man skall göra eller hur det skall utföras.....Johan Gunverth skrev:Låter som vår tomt. Vi hade också krav på att dagvattnet skulle hållas nere till en minimal nivå genom magasinering eftersom avrinningen "nedströms" i dalen var under all kritik. I och med att vi kunde visa att dagvattenmängden inte skulle förändras med utgångspunkt av den obebyggda tomten, klarnade ärenden hos statsbyggnadskontoret och man avskrev alla krav.
Klicka här för att svara