Vatten & Avlopp
Trouble: Skillnaden blir ju bara anslutningen till fördelaren. Finns övergångar. Problemet är att Uponor använder dimensionerna; 15, 18, 22, 28, 32 mm medans LK använder 16, 20, 25 Och det kan man bli ganska irriterad på .. Speciellt som det är olika kopplingar för i princip samma flöde. (och man måste ha två olika förbaskat dyra svetsar för att kunna svetsa båda "tillverkarna")
oavvs: hej! håller med föregående talare men vad är det förmatriel i den gamla rör stamen är det jutgärn?
DjAlbert: Det bästa är igentlien att skrubba bort skiten med borste o varmt vatten. Vet en som hällde 6 dl utspädd Klorin i sitt enskilda avlopp ... Det tog ett par månader innan balansen var återställd i brunnen , så se upp.
tio_Pepe: [citat] Du har fattat rätt. Men problemet är inte så stort. Akut berodde det på att avloppspumpen inte fungerade, vilket jag inte hade uppmärksammat. Mitt akuta problem var alltså att avloppstunnan fyllts upp över tilloppsröret. När jag fixade felet på pumpen så att den tömdes så försvann problemet med luftningen. Som jag skrev i mitt senaste inlägg. Fast det ska bli intressant att
drainsniffer: Tycker det låter coolt som fän! :) Generellt sett är biodammar skapligt fungerande sommartid men har en tendens att läcka näringsämnen på vintern. Detta pga att växtligheten i dammen bryts ned under den mörka årstiden. I och med snösmältningen blir så flödet tillräckligt högt i den grunda dammen för att det nedbrutna materialet mm ska sticka iväg. Har du hela arrangemanget i
kok07: Är det tillåtet (enligt branchreglerna) att dra kopparrrör genom vägg?
Crischnak: Toppen tackar! Bifogar VVS planen för bottenvåningen. Vi har tänkt borra bergvärme nedanför fönstret i vänstra hörnan, det är även här avlopp och vatten går och på så här vis har jag tänkt dra nýa rör. I knutpunkten i lilla badrummet kommer rören gå upp till övervåningen (badrum ligger ovanför). Skulle uppskatta synpunkter på detta. Gärna även förslag på materialspec,
d_leso: Hej Andersmc, just nu finns där ingen kommunalt, det kommer kanske i år, huset som jag har rivit ner, var kopplat till en 3 kammarsbrunn! nu har jag det sånt, om kommunalt avlop kommer innan jag är färdig med huset, då kopplar jag mig till, annars kopplar jag bara till den bäfintiliga trekammarsbrunnen!
prototypen: Om det är 80 m ner till vattnet så måste pumpen ge 8 bar bara för att vattnet ska komma i marknivå, dessutom 4-6 bar för att få lite tryck på vattnet. Prototypen
oavvs: i en dushblandare bruckar det sitta backventiler vin inloppet för kall och varm vatten men jag har aldrig hört att dem har hägt uppsig
snuttjulle: I min avlufting drog det friskt när jag sågade av den för att byta den stammen. Så visst kan det säkert ge en hel del fukt.
wsp: Golvbrunn färdig, pust... Återstår att fundera hur göra med avlopp för handfat och toa. Trodde det skulle vara problemfritt, men inte då! Se bifogade bilder. Anslutningen, med gummimuff, för handfatets rör ligger idag ca 3,5 cm från färdig vägg, dvs ytterkant rör till vägg. Det borde ju inte vara ngt problem. Men hur "förlänger" jag anslutningen uppåt så att den ej hamnar under
perra i skogen: Använd rör-i-rör och isolera med två varv 50 mm vanlig isolering. Så har jag det under min kåk. Betydligt billigare än plus-prisol.
ohlgren: Det blev en klämringskoppling R15x12 (49 kr på Jula) kombinerat med en halvkoppling R15x16 (31 kr Jula) till duschens 16 mm kopparrör.
Hemmakatten: Kommunen är absolut bästa stället att vända sig till. Alla kommuner hjälper till med vattenprover för enskilda brunnar. Antingen åker du till kommunens miljö-o hälsovårdskontor och hämtar provflaskor med instruktion för provtagning och sedan lämnar du in dem till kommunen som sedan vidarebefordrar dem till ett vattenanalyslabb och du får svaret inom ett par veckor. Många kommuner
Angelven: [citat] ... och kolla radon... Det är nämligen tämligen dyrt med ett radonfilter (jupp, vi har nämligen en radonett). Bra vattenkvalité efter installationen - före var det tôckna därna bäckerälgar så dä lös om vattne... (Över 2000 becqurel - 200 är gränsvärde :eek: ). Lite meck ibland med den - men inte omänskligt efter att man kommit underfund med det hela. Jag har dränkpump
synpunkter: Ett tips - efter brunnen, använd två stycken 45 gr-vinklar så är det enkelt att sätta brunnen i våg.
drainsniffer: Bor du i södra Götaland så är grundvattennivåerna just nu mycket över det normala. Men att du får så mycket problem så att vattnet rinner baklänges in i 2-kammarbrunnen tyder ju på rätt avsevärda problem med hela anläggningen. Visst kan man åtgärda genom att förbättra dränvattenavledningen runtom men risken är ändå att det blir höga nivåer. Visserligen är det "bara"
Xrobban: Rinkaby rör verkar bara ha dia 15 mm i combipex rör i rör, enligt våra ritningar så behöver vi ha dia 20 mm. Finns det någon affär som har bra pris på desa? Bor i Göteborg.. Har frågra på en vvs affär dom skulle ha 40kr/m för dia 15 och 63 för dia 18, verkar dyrt.. /Robert
krantz: Jag betalade 18000:- för mitt från Aqua Invent funkar fint med automatisk backspolning. Tittade på det där winnerhaga filtret såg ut som att filtermassan låg i hydrofortanken vet ej hur väl det fungerar bra priser var det dock. Men har du redan en hydrofortank så är det kanske enklare med ett externt filter
Crischnak: Hej Jo jag kommer lägga dem blandat i isoleringen, betonglagret...... Snyggare och visst de kan börja läcka, men det kan å andra sidan avlopp och golvvärmen med så jag kör på med rören i golvet. Skall posta lite bilder på mitt projekt i en ny tråd. Vi har redan kört iväg 5 containrar sten och grus :-) Snart är grävfasen över och det roliga börjar, bland annat att besluta vart
jon_h: Risken med detta är dock om det blir stopp längre ner i avloppet, då kan vatten stiga upp och fukta ner betongen. Man bör använda en riktig plugg, men jag vet att det ofta används mineralull och liknande.
lordi: Det är ganska vanligt att man bilar igenom i lite äldre hus. Ofta är det kanske bara ngn cm betong kvar under brunnen. Då spricker taket lätt i våningen under. Frågan är om det ens går att ta på försäkringen om det händer.. Ska det gå på firmans försäkring så har de ändå så hög självrisk så de lika gärna kan göra om taket hos grannen gratis isåfall. Tror det är bäst
MAGBRA: Nej, sughöjden är inget problem. Den är max sju meter (grävd brunn 5 m med f n ca 1,5m3 vattenstånd). Det jag tycker är lite konstigt är att utan backventil vid pumpen så suger pumpen som den ska men alltså tappar tryck i tryckledningen om jag inte spolat i en kran på en stund. Om jag helt sonika då stoppar pumpen, lossar sugslangen och kopplar på backventilen, fyller pumpen med
oavvs: jag bor i en brf och har fåt i uppdrag att instalera ca 57st av den sorten för vi har veldigt mycket va läckor hos oss och förut så hadde vi mycket va skador men när vi fick dem instalerade så har vi inte haft en enda va skada för vi har uptäckt va läckan i tid för oss funkar det väldigt bra fast den reagerar på lite kondens också :( hehe
Lantisen: . För en tid sedan borrade grannen efter vatten. Vet ej om det nya vattnet är installerat och klart ännu, tror det.. Men idag så blev vårat vatten mycket grumligt och har så varit i några timmar. För ett tag sedan var en lastbil av någotslag (såg den ej) här och grejade det sista med grannens brunn. Kan det som orsakar grumligt vatten vara att de spolade ur systemet kanske, eller
jon_h: Enligt forumreglerna får man bara posta ett inlägg i varje fråga. http://forum.byggahus.se/badrum/75608-hoejd-fran-golv-foer-badkarsblandare.html Låser denna.